Kijk vreesloos in de spiegel. Albert Helman 1903-1996
(1998)–Michiel van Kempen– Auteursrechtelijk beschermdMichiel van Kempen, Kijk vreesloos in de spiegel. Albert Helman 1903-1996. In de Knipscheer, Haarlem 1998
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Kijk vreesloos in de spiegel. Albert Helman 1903-1996 van Michiel van Kempen uit 1998.
redactionele ingrepen
De eindnoten zijn in deze digitale editie direct bij de bijbehorende nootverwijzingen geplaatst. De volgende pagina’s zijn hierdoor komen te vervallen: 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (binnenkant voorplat, 2, 6, 8, 32, 58, 112, 128, binnenkant achterplat) en pagina's met advertenties (126, 127) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[ voorplat]
MICHIEL VAN KEMPEN
Kijk vreesloos in de spiegel
Albert Helman
1903-1996
[pagina 1]
KIJK VREESLOOS IN DE SPIEGEL
[pagina 3]
Michiel van Kempen
KIJK VREESLOOS IN DE SPIEGEL
Albert Helman 1903-1996
Notities, nota's, noteringen
IN DE KNIPSCHEER
[pagina 4]
Deze uitgave kwam tot stand dankzij de medewerking van
Rudy Bedacht |
Sylvia Dornseiffer |
Hugo Enser |
het Fonds voor de Letteren |
John Leefmans |
Juliëtte Henriëtte van Ommeren-Nassy |
Cecilia van Vliet-Lichtveld |
en in het bijzonder |
Rudhi Relyveld |
Kijk vreesloos in de spiegel
Copyright © 1998 Michiel van Kempen
Eerste uitgave 1998
Omslagfoto Rudhi Relyveld
Vormgeving Anders Kilian
In de Knipscheer, Postbus 6107, 2001 hc Haarlem
isbn 90 6265 457 6 nugi 320
[pagina 7]
inhoud
i | De mens Helman, Helman de mens | 9 |
ii | Diensthitjes & juffertjes | 33 |
iii | Als Multatuli | 41 |
iv | Reizen in schoonheid | 51 |
v | Voor het werk moet het gunstig geweest zijn dat ik verdween | 59 |
vi | Wat de Indiaan ons bijbrengt | 93 |
Noten | 113 |
[ achterplat]
Michiel van Kempen (1957) schreef verschillende boeken over Surinaamse literatuur, stelde o.a. de Spiegel van de Surinaamse poëzie (1995) samen. Eerder schreef hij verschillende essays over Helman in tijdschriften en in De geest van Waraku (1993) en Woorden op de Westenwind (1994).
In 1994 bezorgde hij de Surinaamse poëzie van Albert Helman in Adyosi/Afscheid.
Met het verscheiden van Albert Helman (1903-1996) kwam niet alleen een einde aan een schrijverschap dat bijna een volle eeuw omspande, met hem verdween ook een bepaald type persoonlijkheid. Hij heeft altijd een Renaissance-mens willen zijn, zei hij eens in een interview, en een Renaissance-mens wás hij. Auteur van een enorme reeks boeken, vertaler, componist, organist, linguïst, politicus, iemand die zich in de Indiaanse culturen verdiepte, maar ook belangstelling had voor wiskunde, filosofie, mensenrechten, geneeskunde. In zes diepgravende essays roept Michiel van Kempen de complexe persoonlijkheid op van de eerste belangrijke schrijver die Suriname voortbracht. De charmeur Helman en de weerbarstige schorpioen. De muzikale literator en de Multatuliaans gedrevene. De westerling en de Indiaan. De conflicten passeren de revue en de eerbewijzen, de criticasters en de bewonderaars.
Diepgravende literair-historische verkenningen worden afgewisseld met anekdotes en persoonlijke notities. Zo ontstaat een portret waarin stevige noten gekraakt worden, maar waarin het respect voor de oude meester prevaleert.