Tot lering en vermaak
(1976)–E. de Jongh– Auteursrechtelijk beschermdBetekenissen van Hollandse genrevoorstellingen uit de zeventiende eeuw
[pagina 176]
| |
[pagina 177]
| |
43 Jan Miense Molenaer
| |
[pagina 178]
| |
heeft gezet. Anders geformuleerd: de cirkel rust als het ware op haar hoofd. Hierin nu schuilt een verwijzing naar een allegorische figuur die in Molenaers tijd, hoewel enkele eeuwen oud, nog steeds zeer vitaal was; deze figuur stond bekend als Vrouw Wereld.Ga naar eind2 Haar belangrijkste attribuut bestond uit een wereldbol die zij meestal op het hoofd droeg, zoals op het schilderij van Waben (cat. nr. 73) en bijvoorbeeld op de titelprent van Kruls Noodsakelyck Wereld-haten (afb. 43a), een boek dat kort na het ontstaan van Molenaers schilderij verscheen.Ga naar eind3 De geestige kunstgreep die Molenaer in dit werk heeft toegepast, is dus dat hij de globe verving door een tweedimensionaal alternatief. Dezelfde geestigheid vinden we in een voorstelling van een andere jonge vrouw, enkele decennia later geschilderd door Jacob Ochtervelt (afb. 43b). Ook hier rust een van de twee halfronden als het ware óp het hoofd van de centrale figuur. De jonge vrouwen van Molenaer en Ochtervelt kunnen worden opgevat als derivaten van het traditionele Vrouw Wereld-type. Die van Ochtervelt is het meest geëvolueerd. Alles om haar heen doet natuurlijk aan, elk buitensporig detail - zoals de schedel bij Molenaer -43b Jacob Ochtervelt, Vrouw met dienster en hondje. Pittsburgh Pa, Museum of Art, Carnegie Institute
is vermeden. De vrouw van Molenaer is een ietwat ander geval. Met haar bevinden we ons op het breukvlak van genre en allegorie. De natuurlijke sfeer die aan veel genrestukken eigen is, wordt hier verstoord doordat de schilder zo'n onwaarschijnlijke voetsteun voor haar heeft uitgekozen.Ga naar eind4 Vrouw Wereld gold als de personificatie van al wat dat mensheid aan kwaad en zonde wist voort te brengen. De betekenis van de typen die van haar zijn afgeleid, zal ook in deze richting gezocht moeten worden. De attributen rondom Molenaers hoofdfiguur houden alle verband met factoren welke in allegorieën van Vrouw Wereld eveneens een rol spelen: schijn, wellust en dood, hier samengebald in respectievelijk de spiegel, de aap die zijn rechtervoorpoot in een schoen van het meisje steekt, en de homo bulla, de snuisterijen en de schedel.Ga naar eind5 Op een 16de eeuwse gravure naar een ontwerp van Pieter Baltens, die Den dans des Werelts voorstelt en zo populair was dat zij tot in de 17de eeuw werd herdrukt, treffen we vergelijkbare elementen aan (afb. 43c). In plaats van een schedel liggen hier een kroon en een bos stro, waarop het woord ‘vanitas’ staat geschreven, aan de voeten van Vrouw Wereld. De luchtbel die bij Molenaer, als symbool van het nietswaardige menselijke leven, door het jongetje wordt geproduceerd, wordt bij Baltens door Vrouw Wereld op de hand gedragen. En de vanuit het wijde gewaad van Vrouw Wereld opduikende nar met het masker vervult dezelfde functie als de spiegel op de schoot van de vrouw bij Molenaer: beide vertegenwoordigen het begrip valse schijn.Ga naar eind6 43c Naar Pieter Baltens, Den dans des Werelts (gravure)
| |
[pagina 179]
| |
De handeling van het kammen tenslotte zou door Molenaer bedoeld kunnen zijn om op overdrachtelijke wijze de reiniging van de wereld, of althans een poging daartoe, weer te geven. Emblemata-schrijvers als Roemer Visscher en Jacob Cats hebben het hanteren van de kam ongeveer in deze zin geïnterpreteerd. Kammen betekent bij hen: het zuiveren van de ziel van slechte eigenschappen en zonden.Ga naar eind7 |
|