Tot lering en vermaak
(1976)–E. de Jongh– Auteursrechtelijk beschermdBetekenissen van Hollandse genrevoorstellingen uit de zeventiende eeuw
[pagina 134]
| |
[pagina 135]
| |
30 Samuel van Hoogstraeten
| |
[pagina 136]
| |
30b Giorgio Ghisi naar Rafael, De school van Athene (gravure)
laten voor een andere diagnose, te weten die van de erotische melancholie (‘minnepijn’), een ziekte die in de schilderkunst in de meeste gevallen door middel van het polsvoelen wordt vastgesteld.Ga naar eind7 Hoogstraetens compositie behelst nog een detail waarmee het principe van het ‘bedektlijk’ verklarende bijwerk in de praktijk is gebracht, namelijk het schoorsteenstuk in de opkamer (afb. 30a). Dit stuk, waarvan slechts een deel zichtbaar is, is bij uitstek niet frivool van karakter en blijkt, zoals we zullen zien, een christelijke betekenis te hebben. Het stelt een detail voor dat overeenkomt met het beroemde fresco van Rafael in het Vaticaan, De school van Athene (1508-1510), waarin talrijke filosofen rondom Plato en Aristoteles zijn gegroepeerd. Merkwaardigerwijs verloor dit fresco in de loop van de 16de eeuw zijn oorspronkelijke betekenis en verdween het profane karakter ervan ten gunste van een geheel of gedeeltelijk christelijke interpretatie.Ga naar eind8 De vroegste blijken van deze verschuiving dateren van 1550. In dat jaar verscheen er een door Giorgio Ghisi gemaakte gravure naar het fresco (afb. 30b), die blijkens een Latijns bijschrift De school van Athene inlijfde bij de christelijke iconografie. Dit bijschrift presenteert de voorstelling namelijk als Paulus, prekend op de Areopagus te Athene. Of Van Hoogstraeten deze prent onder ogen heeft gehad, moet een open vraag blijven. Hij kan ook andere reprodukties van Rafaels werk hebben gekend. Bovendien was hij zelf, in 1652, in Rome geweest, waar hij Rafaels fresco mogelijk met eigen ogen heeft aanschouwd.Ga naar eind9 In hetzelfde jaar waarin Ghisi's gravure verscheen, in 1550, kwam de eerste druk van Vasari's Vite uit, levensbeschrijvingen van Italiaanse kunstenaars, waarin ook de nodige aandacht wordt besteed aan Rafael en zijn School van Athene. Vasari beziet het werk anders dan Ghisi, maar ook hij doopt heidense figuren in christelijke om. In ons verband is vooral ter zake dat hij een aantal figuren, die op Rafaels compositie links op de voorgrond zijn gesitueerd, als evangelisten interpreteert.Ga naar eind10 Want het zijn juist deze figuren die Van Hoogstraeten voor zijn schoorsteenstuk van de Italiaanse meester overnam. Op toeval kan dit niet berusten. Van Hoogstraeten was zonder twijfel op de hoogte van de ‘evangelisteninterpretatie’, alleen al door zijn lectuur van het Schilderboeck van Van Mander, waarin Vasari, wat De School van Athene betreft, letterlijk is nagevolgd.Ga naar eind11 Door zijn christelijke betekenis fungeert het schoorsteenstuk als | |
[pagina 137]
| |
richtingwijzer voor de juiste levenswandel, en als positieve tegenpool van de pikante aspecten van Van Hoogstraetens voorstelling. Een dergelijke contrastering in het bijwerk werd in de 17de eeuw wel meer toegepast, bij voorkeur, zoals hier, met schilderijen-in-schilderijen. Van Hoogstraeten staat met deze specifieke ontlening aan Rafael overigens niet alleen. Ook Pieter de Hooch gebruikte Rafaels fresco, dat hij kende van Ghisi's gravure, als bijwerk voor een van zijn schilderijen (afb. 30c).Ga naar eind12 30c Pieter de Hooch, Musicerend gezelschap. Leipzig, Museum der bildenden Künste
|
|