Tot lering en vermaak
(1976)–E. de Jongh– Auteursrechtelijk beschermdBetekenissen van Hollandse genrevoorstellingen uit de zeventiende eeuw
[pagina 40]
| |
[pagina 41]
| |
3 Gerard ter Borch
| |
[pagina 42]
| |
3b Embleem uit: Petrus Baardt, Deugden-spoor..., Leeuwarden 1645
Gy kies, ô jonge vrouw, de spille voor het spel.
Doorsoeck den ouden tijt en al het vorig leven;
De rijckste dochter spon, de moeder konde weven,
Princesse van het lant, de grootste die'er was,
Ging om met reyne wol, of met het witte vlas.
Besie de weerde vrou door Salomon beschreven,
Sy wort door enckel lust tot spinnen aengedreven;
Sy maeckt dat haer gesin de spille draeyen kan
Ten goede van het huys, ten dienste van den man.Ga naar eind4
Bij deze laatste regel verwijst Cats naar de Spreuken van Salomo, hoofdstuk 31, vers 13 (‘Lof der deugdzame huisvrouw’): ‘Sy gaet met wolle en vlas om, en arbeydt geerne met hare handen’. Het is deze passage, alsmede vers 19 (‘Zij steekt hare handen uit naar de spil, en hare handpalmen vatten de spinrok’), die de grondslag vormen van de betekenis van de spinnende vrouw in de 17de eeuwse schilderkunst, de literatuur en het toneel. Het beeld zou niet gauw aan ethische lading inboeten. Aan het einde van de 17de eeuw figureert de spinnende vrouw nog onverminderd als symbool van deugd en huiselijkheid, blijkens een in 1696 anoniem verschenen embleemboek. Het hierin opgenomen embleem van een vrouw achter een spinnewiel draagt het veelzeggende motto: ‘Huiselykheid is 't vrouwen kroon cieraad’.Ga naar eind5 Overigens maakte het thema al opgang lang voor het aanbreken van de 17de eeuw. Op het 15de en 16de eeuwse toneel werd de door een vrouw gepersonifieerde Deugd in de regel met een spinrokken uitgerust.Ga naar eind6 Andersom gold het laten rusten van het spinrokken of spinnewiel vaak als negatief: zó werd bijvoorbeeld de ondeugd der luiheid uitgebeeld, in de 16de eeuw onder anderen door Cornelis Massijs en de Brunswijkse Monogrammist, in de 17de eeuw in een embleem in Petrus Baardts Deugden-Spoor (afb. 3b), waar ledige, ‘klappende’ vrouwen als ‘Madame du Praet, ende Iuffer Labbey’ het spinnewiel ten onrechte niet laten draaien.Ga naar eind7 De betekenis van De spinster van Ter Borch vindt tenslotte een aanvulling in het pendant, doordat het kammen van de moeder (een onderwerp dat wij ook kennen van Ter Borchs leerling Caspar Netscher) moet worden opgevat als een andere vorm van huiselijkheid en bovendien, op meer overdrachtelijk niveau, als het nastreven van een rein leven.Ga naar eind8 |
|