maer zyn ze vol vuile en zedelooze lessen, groote God! wie zal het kwaed beschryven door dezelve veroorzaekt?
Ongelukkiglyk, 't zyn bykans al slechte die gekend en gezongen worden, vervuld met leelyke beschryvingen, met schandige historien, met godslasteringen zelve, en boos genoeg om, met ééne enkele gelegenheid of lezing, eenen zuiveren en deugdzamen jongeling te verdraeijen en te bederven. De andere zyn raer, en gelyk een vlaemsche spreuke 't wel uitdrukt, de beste en deugen nog niet. Men maekt er goede nogthans; maer die goede zelve gebruikt men om de schandelykste te verspreiden.
Onderzoekt eens! Neen; en onderzoekt niet, maer gelooft ons. Op de eerste bladzyde van de gedrukte liedjes, waermeê zoo vele kwakzalvers rondloopen, staet er schier altyd eene godvruchtige geschiedenis, het verhael van een zoogezeid mirakel, somtyds de daden van eenen heilige of de moord van eenen bisschop of eenen martelaer, ware 't uit China. Zy weten wel, de goddeloozen die de gezangen maken en verspreiden, dat onze vlaemsche landslieden, ten meestendeele, nog liefst hooren van het gene hunnen godsdienst aengaet, en daerom nemen zy hun al dien kant, al hunne zoogezeide bygeloovigheid, en daermeê beginnen zy om anders te eindigen. Het tweede liedje dat op hun papier staet, handelt gemeenelyk van onverschillige dingen, van brand of dievery; in het derde komt er wat liefde en vryage; en dat van het laetste blad, is al wat walgelyk en boos is. Nu zyn zy aen hun doelwit. Zy zeggen, en zy hebben gelyk: het eerste zal men lezen, maer niet van buiten leeren; het tweede ook niet: maer de laetste zullen in 't geheugen dringen en gezongen worden, en de dorpen rondgaen; en in veertien dagen en is er geen een herberge meer waer het niet zal gezongen worden, noch geen een sloore die 't niet en zal van buiten weten.
Zoo schynheilig zyn zy, en zoo doorslepen in de boosheid, de vyanden uwer ziele, o christene Vlaming!
En om te beter de ware te verkoopen die ze zelve gekocht hebben aen den duivel, leggen zy 't ook op de zelfde maniere aen. 'T is altyd op eenen zon- of hoogdag dat zy uitryzen. Binst de goddelyke diensten, staen zy schildwacht; zy loeren den oogenblik af dat de misse gaet gedaen zyn, en de eerste menschen uit den tempel Gods komen, om geruchte te maken, met trommel of trompette, en het volk by te roepen. Zy geven uitleg, op eene schildery, van het geen er in 't eerste hunner liedekens staet, en zwygen van het laetste. Maer met een, zy verkoopen dezelve, en zenden ze rond de parochien, 'lyk vergif, dat van de eene woonste in de andere verdregen wordt. Ongelukkigen! En de verkoopers zelve en zyn dikwyls maer werktuigen gebruikt door goddeloozer dan zy.
Mogte ik hier eenen raed geven, eenen enkelen raed, en wierd hy maer gevolgd door eenigen van zoo vele die deze reken lezen, 't ware reeds een groot geluk. Die raed ware, van nooit geen gezangen te koopen, welkdanig ook. Neen, 't is mis, en wat peisden wy dan? Al onze lezers zyn te treffelyke menschen om dat te doen, en hunne kinders ook en zouden op het kerkeplein by geenen kwakzalver willen staen gapen; maer 't is voor de werklieden, voor de jongheden van die klasse, die nu haest