Nederlandse gedichten 1614-1625. Deel 2. Apparaat en commentaar
(2001)–Constantijn Huygens– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 515]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[54] Een allgemeen poëetCommentaarHet meest opvallende aan het handschrift van deze print is het nieuwe begin dat Huygens ervoor schreef in de fase van de kopijvoorbereiding. Dus nadat hij de print ‘characterista oft Een Print-schrijver’ [68] had vervaardigd. Boven deze nieuwe versie zei hij in de woorden van Horatius: ‘Eerstens zal ik mij niet tot hen, die ik erken als dichters, rekenen.’Ga naar eindnoot1 Mét Horatius beschouwt Huygens iemand die alleen een vers afmaakt of spreektaal bezigt niet als dichter. De titel van dichter wordt gereserveerd voor iemand met vernuft, ‘de geest van een ziener en een mond om grootse dingen te verklanken’.Ga naar eindnoot2 In deze print geeft Huygens een portret van een ‘allgemeen poëet’, een broodschrijver. Dit is geen zelfportret. Huygens beschouwde zichzelf niet als een ‘Hoveling vermeend’ of een ‘Prediker na giss’.Ga naar eindnoot3 Hoe hij zich wèl zag kunnen wij lezen in gedicht [68] ‘Characterista oft Een Print-schrijver’. Het curieuze is nu dat Huygens in dat portret, later, ook in de fase van de kopijvoorbereiding, elementen heeft ingebracht die hij in diezelfde fase schrapte uit zijn ‘algemeen poëet’. De perifrases ‘Een weerschijn aller verw’ en ‘een all dat ijemand is’ (uit regel 10, oudste fase van ‘Een poëet’) kwamen toen namelijk terecht in ‘Een Print-schrijver’ (r. 2 en r. 8). Kennelijk was hij zo in zijn schik met deze vondsten dat hij ze zonder in zijn ogen de karakterisering wezenlijk aan te tasten kon overbrengen van het ene naar het andere gedicht.Ga naar eindnoot4 Niettemin geeft Huygens in deze print een scherp afwijzend beeld van ‘Een allgemeen poëet’. Mieke B. Smits-Veldt heeft dit beeld geanalyseerd en Huygens' voorstelling verduidelijkt door voor de twintigste-eeuwse lezer het poëticale en literair-historische kader waarbinnen Huygens zijn uitspraken doet, aan te geven. ‘In de eerste 22 regels beschrijft Huygens’, ik citeer met instemming Mieke Smits-Veldt, ‘de geestelijke gecorrumpeerdheid van een brood- en gelegenheidsdichter die gebrek aan talent en redelijk onderscheidingsvermogen paart aan de kameleontische eigenschap om zich te voegen naar alle wisselende wensen van een onoordeelkundig groot publiek, waaraan hij zich schaamteloos opdringt’.Ga naar eindnoot5 De volgende regels geven inzicht in de ‘geestelijke bagage’ van deze rijmelaar. Hij blijkt Ovidius' Metamorfosen te koesteren en er een anachronistische en triviale betekenis aan toe te kennen. Alles wat in deze ‘dichtersbijbel’ staat gelooft hij letterlijk en betrekt hij op zijn eigen situatie. Dit geloof in de Metamorfosen maakt Huygens belachelijk. Zo'n poëet is een ‘ongediert in menschelijcken schijn, Dat ijder een bespott, en ijder een will zijn.’ (r. 41-42). Een ‘omgekeerd gemetamorfoseerd’ wezen dus, ‘lager op de trap der schepselen dan de minste mens’, in de woorden van Smits-Veldt.Ga naar eindnoot6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UitgavenEymael p. 19-42, annotaties p. 77-79; Worp Gedichten ii, p. 1-2; Van der Heijden, Spectrum 10 (met annot.); | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LiteratuurStrengholt 1982, Mieke B. Smits-Veldt 1987. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 516]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overlevering
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DateringH is gedateerd: 21 Augti. 1623. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 517]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Varianten
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 518]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 519]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 520]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|