Verantwoording
Deze uitgave is gebaseerd op: Arnold Houbraken, De Groote Schouburgh der Nederlantsche konstschilders en schilderessen. Amsterdam 1976. Fotografische herdruk van de tweede, herziene editie, 's-Gravenhage 1753. We hebben gestreefd naar een vlot leesbare versie van Houbrakens schildersbiografieën en er daarom voor gekozen ze in een gemoderniseerde vorm te presenteren. Zoals Jacob Campo Weyerman al opmerkte, is Houbraken geen groot stilist: ‘Arnold bedient zich van een ingewikkelde, platte, onbeschaafde, en ontzenuwde stijl, hy houd geen voet by stek, hy begint maar hy vervolgt niet, het is met den man, hier vind ik je, en daar verlies ik je.’ (De levens-beschryvingen der Nederlandsche konst-schilders en konst-schilderessen (1729), dl. 1, p. 11). Al zal er zeker enige onderlinge wedijver in deze uitspraak meeklinken, toch steekt er veel waarheid in. Wij hebben daarom doelbewust ingegrepen in Houbrakens tekst en elliptische zinnen, tangconstructies, congruentiefouten, overspannen samentrekkingen, onnodig complexe zinsconstructies en wat dies meer zij zoveel mogelijk aangepast of vermeden. Het uitgangspunt vormde daarbij steeds dat de strekking van de bewerking overeen dient te komen met het origineel van Houbraken.
Voor deze bloemlezing zijn veertien levensbeschrijvingen geselecteerd die alle langer zijn dan gemiddeld. Ze zijn niet alleen representatief voor de werkwijze van Houbraken, maar geven ook een goede indruk van het genre van de schildersbiografie. Op enkele plaatsen zijn de levensbeschrijvingen ingekort, bij voorbeeld wanneer het betoog een te kunsttheoretisch karakter krijgt of er al te zeer over schildertechnische zaken wordt uitgeweid. De veertien levens zijn chronologisch naar het geboortejaar van de kunstenaar geordend. Bij Houbraken zijn passages die zijn woorden authenticiteit moeten verlenen, cursief gezet.