Inleyding tot de hooge schoole der schilderkonst: anders de zichtbaere werelt
(1969)–Samuel van Hoogstraten– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 144]
| |
Zevende hooftdeel.
| |
[pagina 145]
| |
en daet om sneeden d' oude Grieken haere lokken af, over haere dooden: gelijk Electra by onzen Sophocles zegt:
En sny veel liever af de tippen van uw vlechten
En 't zachte hair van my.
Maer de hedensdaegsche Edel vrouwen der Grieken verzellen de lijken van haer maegschap met hangenden haire, en bloote borsten, die gelegentheyt waernemende, om haere schoonheyt, die deurgaens verborgen is, aen yder een te laten zien. De verdorventheyt des tijts heeft den Romeinen, na de Ga naar margenoot+klachte van Seneka, zoo verwijft gemaekt, dat zy hen alle daeg lieten scheeren, krullen, en kemmen: en onze hovelingen hebben bynae den halven tijd de kam in de Parruik. Echter was het een gebruik onder de Romeynen, Ga naar margenoot+de slaeven, als zy in vryheyt gestelt wierden, hun hoofden te laeten scheeren en kleyne hoeden daer op te zetten. Men plach de volkeren bynae aen de verscheydenheyt van hun hair te kennen. Zommige Mooren hebben lang, zommige wolachtich hair, in eenige landschappen trekt het ten bruinen, in andere ten zwarten, en in andere ten blonden, doch het rood en ongebonden hair is geen wonder by de Duitschen. Maer wat verder de bescheeringe Ga naar margenoot+aengaet; de Longobarden, zoo als in de Schilderyen, die Theudelinda hare Koningin hadde doen maken, te zien was, droegen het hair voor zoo laeg, als tot den mondt hangende, aen beyde zijden van het voorhooft verdeilt, maer haren nek was geschrapt, en tot het achterhooft toe ontbloot. Voort was het by hen een straffe, alsze iemant beschoren, gelijk van Rotharia vertelt wort. Koningin Semiramis was te Babel met hangend hair op d' een zijde uitgebeelt, om datmen, wanneer zy gekemt wiert, haer den afval der zelve Stadt hadde gebootschapt, waer op zy haer andere zijde niet en wilde laten optoojen, voor dat zy de Stadt wederom met gewelt had bedwongen. By demonikken beduit de hairscheeringe een versmadinge van de overdadicheden der werelt, hoewel 't veele vergeten. Tot besluyt moet ik de jeugt noch een weynich met poëtische gedachten zien t'ontvonken; Van Eva boogt Apollion by Vondel aldus:
Ik scheyde, doch met pijn, en zagh wel drywerfom.
Nu blinkt geen Serafijn, in 't Hemelsch Heylighdom,
Als deze, in 't hangend hair, een goude nis van straelen,
Die schoon gewatert van den hoofde nederdaelen,
En vloejen om den rugh. Zoo komtze, als uit een licht,
Te voorschijn, en verheugt den dagh met haer gezicht,
Laet perle en perlemoer u zuiverheyt belooven;
Haer blankheit gaet de perle en perlemoer te boven.
Den Schilderachtigen Apulejus zijn Fotis uitbeeldende, vertelt hoedanich haer genoegsaem dik hair, dat met een onachtsame zwier over de schouderen | |
[pagina 146]
| |
Ga naar margenoot+hing, en van daer wederom opgeschort, en op den kruin met een knoop lach, haere bevallijkheyt vermeerderde. Wat vermaek is het, zegt hy, wanneer de krollen wel gekamt en gestreelt zijn? Zy maken het aengezicht aenzienlijker en voller, en matigen de lengte van den rug. Men versiere een schoonheyt vry met gulde kleederen, en verzieze met juweelen; zy zal nimmer behaeglijk zijn, ten zy men haer het hair met behoorlijke teuijeringen hulle en opschik. Tasso ook in 't verbeelden van zijn Armide begint eerst van 't Hair:
Haer vlechten zijn van goudtdraet, los van zwieren,
Die 't aenschijn nu bedekken, dan versieren,
En tergen 't oog van al 't nieuwsgierich volk.
Zoo speelt de Zon door eene luchte wolk,
Of toont zich bloot; en schijnt met heeter straelen.
De Weste wint doet haere lokken praelen,
Al kronkelende, als golven door de lucht.
De Poëten geven aen de Goden ook verscheyden hair, zy hangen Jupiter Ga naar margenoot+een lok over 't voorhooft, dat hy'er scheel afziet. Maer Virgiel hult Apollo met dit vaers:
Apoll' zijn lokken toyt, die langs zijn schouders roeren,
En vlechtze met groen loof, gestrikt met goude snoeren.
Dit zal genoeg zijn voor de Schilderjeugt, om het onderscheyt, dat'er in 't hair, ten aenzien van beteykening, en landaert, aen te merken is, waer te neemen. Het zelve nu uit te beelden, moet, als gezegt is, met een losse zwier geschieden, nochtans met de zelve waerneming, als alle andere dingen. Maer wy zullen deeze stoffe met den aerdigh hairschilderenden Schilder, Hans met den baert, besluiten. Jan Vermeyen van Beverwijk, Ga naar margenoot+Schilder van Karel de vijfde, was een schoon en lang persoon, hebbende eenen schoonen breeden baert, zoo lang, dat hy overeynde staende, daer-op kon treeden, welken hy ook dagelijk met grooten vlijt havende. Den Keyzer nam somtijts vermaek in hem aen groote persoonen te vertoonen; want den wind in zijnen baerd waejende, sloegze hen wel in 't aengezicht, schoonze te paert zaten. Ga naar margenoot+d' Aeloude Engel Saxons vermochten haeren baert niet te scheeren, voor dat zy een der vyanden gedoodt, of ten minsten gevangen, en van zijn wapenen ontbloot hadden. Maer dit had ik mijn Schilderjeugt bynae vergeten te waerschuwen, dat zy in d'oude Romeynsche daeden te verbeelden, geen lange baerden te Ga naar margenoot+voorschijn brengen; want Keyzer Adrianus was d'eerste, die, om zeker litteyken, dat hy aen de wang hadde, te dekken, zijnen baert liet wassen, waer in hy, als 't hooft van al de werelt, voor een lange tijdt wiert naege- | |
[pagina 147]
| |
volgt. Julianus de verlochenaer droeg zijn baert zoo lang, dat die van Antiochien uit spot zeyden, datmenze most afsnyden, om'er een zeel af te draeijen: welke spotredenen hy haer met het schrijven van een boek, Misopogona genoemt, vergolt. |
|