Ook voor het volk geschreven, om dit in zijn geloof te bevestigen, om de tegenstanders te bestrijden en propaganda te maken, waren de spelen van de militante hugenoten. Beza gaf in 1550 het voorbeeld met zijn Abraham Sacrifiant, dat een groot succes oogstte. In dezelfde lijn lag de David-trilogie van Des Masures. Deze stukken stonden dicht bij het middeleeuwse toneel, maar alles wat voor de protestant aanstotelijk kon zijn, was verwijderd en tevens was merkbaar dat de schrijvers het klassieke drama kenden.
Voor een bepaalde groep bestemd en alleen door deze te genieten, waren de zgn. Latijnse schooldrama's, die, geschreven door rectoren van Latijnse scholen, in het bijzonder de bedoeling hadden de jeugd een retorische scholing in de taal der humanisten te geven en die tevens de functie hadden Terentius en Plautus ter wille van de immorele situaties te vervangen. Deze spelen werden door de leerlingen voor leermeesters en ouders opgevoerd. De Acolastus en de Asotus - beide behandelen het gegeven van de Verloren Zoon - respectievelijk van de Nederlandse rectoren Gnapheus en Macropedius, hadden zeer veel succes. De klassieke invloed is hier vrij groot, al wijzen het verwaarlozen der drie eenheden en de religieuze strekking naar de middeleeuwen.
In de kringen der humanisten vinden wij bewuste pogingen een tragedie te scheppen die gelijk staat met die der klassieken. Seneca was hierbij het bewonderde en het meest nagevolgde voorbeeld, al waren Euripides en Sophocles niet onbekend. Vooral de latijnse treurspelen van de Schot Buchanan hadden groot succes. Jodelle schreef de eerste Franse tragedie naar klassiek model. Hem volgden Jean de la Taille en Garnier; de laatste was de belangrijkste dramaturg in de zestiende eeuw in Frankrijk.
Het is echter duidelijk dat deze ‘geleerde’ stukken slechts tot een culturele bovenlaag spraken en reeds tijdens Garniers schrijversperiode, in het laatste kwart van de zestiende eeuw, komt een spel naar voren, dat minder streng naar de klassieke regels luistert en feitelijk een voortzetting is van de moralité