Emblemata moralia
(1625)–Zacharias Heyns– Auteursrechtvrij
[Folio 22v]
| |
[Een goede Soon, bestaende in deucht,
| |
[Folio 23r]
| |
Baculus senectutis filius bonus.Ga naar margenoot+Een wijs Sone is zyne Vaders vreucht: daer en teghen een dwaesachtighe Sone is zyns Moeders bedroeffenisse. L'Enfant sage resioüit le Pere: Mais le fol enfant est la tristesse de sa Mere. | |
[Folio 23v]
| |
Wtlegginghe.DIt Sinne-beeldt, stellende tot een Voorbeelt het trouwe vlytich Ree 'twelck syne ouders, (die out ende verstijft synde 'tgeberchte opklimmen) navolcht ende haer spijse en dranck is na brengende, waer van de Heere van Bartas mede in synen sevensten dach der scheppinge verhaelt, wort den kinderen verthoont, op dat sy leeren haer ouders onderdanich te wesen, haer te eeren ende in hare oude dagen te helpen, alsoo men die niet ghenoechsaem loven ende van de gedane deucht vergelden can, geliick de geleerde Pibrack in syne vierlingen seyt.
Tu ne sçaurois d'assez ample salaire
Recompenser celuy qui t'a soigné
En ton enfance, et qui t'a enseigné
A bien parler, & sur tout à bien faire.
Geen loon te groot en kander syn bedocht
Voor d'ouders, die u hebben opgebrocht
Van kintsheyt af, u hebbende onderwesen,
Daer by geleert, wel spreken doen en lesen.
Derhalven seyt Plin. Lib. vier: wel. Filius omnia libera parentibus relinquat. Dat eenen sone siine ouders alles vry late. Soo seyt oock Cicero pro Cluent. Parentes charissimos habere debemus, quod ab his vita, patrimonium, libertas, civitas tradita est: | |
[Folio 24r]
| |
De ouders moeten wy hoochliick beminnen dewijle wy van hun, het leven, erfgoet, vriiheyt, ende stadts gerechticheyt ontfangen hebben.
Hier over handelt Ecclesiasticus int 3. Cap. wyt loopich onderwijsende den kinderen, seggende, Lieve kinderen, luystert my uwen vader, ende leeft alsoo, op dat het u wel ga. De Heere wil de ouders van den kinderen gheeert hebben, wie sijne ouders eert, diens sonde sal Godt niet straffen, sal oock vreucht aen syne kinderen sien, syn gebedt sal verhoort worden, ende sal leven. Pleghet uwes ouders in haren ouderdom ende bedroeft hun immers niet soo lange sy leven, want die weldaedt sal nimmer vergeten worden, maer wie syne ouders verlaet ende bedroeft die is vervloect van den Heere. Derhalven salmen syne ouders by staen in alle voorvallende noot, haer voeden in haren ouderdom, swacheyt, ende behoefticheyt, haer onderstant doen, ende bystaen in alle hare handelingen, volgende dit voorgestelde Sinne-beeldt, waer van wy oock een hebben inden Oyevaer, gelyck Basilius ons thoont, de jonge Oyevaers voeden hare ouders in haren ouderdom, deckense met hare pluymen als de hunne uytvallen ende ommachtich geworden synde, dragen haer op hunnen Rugge, waer over d'Hebreen desen Vogel Chasida noemen dat is de vriendelijcke de lieftallige, dien volgende Cimon, soone van den grooten Miltiades, synde syn Vader overleden in de gevanckenisse ende hebbende niet om hem te begraven ende wt der Kercker te lossen, verkocht hem selven ende synen vrijdom, om met de selve penningen de begraeffenisse te doen, siet een treffelijck Voorbeeldt, heeft hy syn vader, doot synde daer hy niet meer van te verwachten hadde (niet uyt synen overvloet maer met syn vrijheyt te verkopen) by gestaen: wat soude hy wel ghedaen hebben, dewyle hy noch gheleeft hadde ende eenighen troost oft hulpe in synen noodt aen hem versocht hadde. Eyndelijck.
Haer ouders by te staen, den kind'ren is bevolen,
Voor Godt, die alles siet, en blyfter niet verholen,
|
|