Bob Hanf 1894-1944
(1982)–Toke van Helmond, [tijdschrift] Engelbewaarder, De– Auteursrechtelijk beschermdWaarin opgenomen Christiaan Philippus' Mijmeringen over de nachtzijde van het leven
bron
Toke van Helmond, Bob Hanf 1894-1944. Waarin opgenomen Christiaan Philippus' Mijmeringen over de nachtzijde van het leven. De Engelbewaarder, Amsterdam 1982
codering
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
logboek
-
verantwoording
gebruikt exemplaar
exemplaar Koninklijke Bibliotheek Den Haag, signatuur: T 6657 [24]
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Bob Hanf 1894-1944. Waarin opgenomen Christiaan Philippus' Mijmeringen over de nachtzijde van het leven van Toke van Helmond uit 1982. Deze titel is verschenen als het 24ste nummer van tijdschrift De Engelbewaarder.
De Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren beijvert zich voor het verkrijgen van toestemming van alle rechthebbenden; eenieder die meent enig recht te kunnen doen gelden op in dit tijdschrift opgenomen bijdragen, wordt verzocht dit onverwijld aan ons te melden (dbnl.auteursrecht@kb.nl).
redactionele ingrepen
voorplat: in het origineel is een gedeelte van de tekst onleesbaar. De redactie heeft de tekst tussen vierkante haken aangevuld.
p. 160: de onderschriften zijn in deze digitale versie gesplitst en direct onder de bijbehorende illustraties geplaatst. Aanduidingen in de onderschriften als ‘linksboven’ of ‘rechts’ zijn daarom weggelaten.
p. 175-177: tussen vierkante haken zijn koppen toegevoegd.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (2, 4, 174, 178, 200, binnenkant achterplat) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[ voorplat]
De Engelbewaarder
[24]
Bob Hanf
1894-1944
[ binnenkant voorplat]
De Engelbewaarder
kwartaalschrift
van de Stichting Vrienden van
het Amsterdamsch Litterair Café
De Engelbewaarder
zesde jaargang - oktober 1981
Redactie
Rob Grootendorst
Toke van Helmond
Bas Lubberhuizen
Thijs Wierema
Redactieadres
Thijs Wierema
Keizersgracht 139
1015 CK Amsterdam
Telefoon 020-242950
Druk
Tulp, Zwolle
Vormgeving
Leo Creton
Abonnement
f 37,50 per jaargang
bij vooruitbetaling
Losse nummers
f 10,- + f 4,- portokosten
Postgiro 4475900
t.n.v. De Engelbewaarder
Amsterdam
Omslag
Bob Hanf naar een olieverfschilderij van Joop Sjollema
(Foto: Paul Hartland)
[pagina 1]
Bob Hanf 1894-1944
[pagina 3]
Bob Hanf 1894-1944
waarin opgenomen
Christiaan Philippus'
Mijmeringen over de Nachtzijde van het Leven
door Toke van Helmond
De Engelbewaarder/Amsterdam 1982
[pagina 5]
INHOUD
Inleiding | 7 |
Ich will Künstler werden | 11 |
Bob Hanf en de beeldende kunst | 38 |
Bob Hanf en de literatuur | 75 |
Bob Hanf en de muziek | 123 |
Der Absturz | 143 |
Tentoonstellingen van Bob Hanf | 169 |
Over Bob Hanf als tekenaar | 170 |
Gebruikte literatuur | 172 |
Christiaan Philippus' Mijmeringen over de Nachtzijde van het Leven | 175 |
[ achterplat]
In mijn studententijd waren de literaire gidsen en vraagbaken zo dun gezaaid, dat ik dadelijk al in mijn laatste jaar terechtkom, nl. bij Bob Hanf, een iets oudere Jood, die in de oorlog is vergast. Behalve een universeel talent zonder een spoor van maatschappelijke ambitie was hij een geboren leermeester, die, naar ik later vernam, ook een aandeel heeft gehad in de literaire opvoeding van Jan Spierdijk. Maar ik was toen al ouder dan Spierdijk in de overeenkomstige periode geweest moet zijn, en mijn omgang met Hanf was ook meer van muzikale aard. Op literair gebied heb ik eigenlijk alleen de kennismaking met Rilke aan hem te danken, benevens een aanzienlijke versterking van mijn kritische zin en sceptische levensbeschouwing. [...] Hanf interesseerde zich meer voor proza, schreef dit ook, in de uren dat hij niet componeerde; maar na de oorlog is er nog een satirisch ‘tijdgedicht’ van hem in druk verschenen, van een zeer persoonlijke, wat op Heine geïnspireerde toon. Ook Marsman kende hem, ik meen van Delft; in Heden ik morgen gij treedt hij gewoon onder zijn eigen naam nog even op, hetgeen hem, toen hij het gelezen had, een malicieuze grijnslach ontlokte, en enige schimpscheuten op Marsman, die hij als piepjong literator had meegemaakt en nog steeds niet voor vol aanzag. Toch was hij overwegend goedig. Wie zich voor zijn prachtig dilettantische levensstijl interesseert, kan ik verwijzen naar De laatste kans, waarin ik hem onder de naam Bob Neumann in zijn milieu heb trachten te portrettéren.
S. Vestdijk in Gestalten tegenover mij