dent hout, doch onder sijn rijck steen gelijck. Der dieren steen wordt dueleech, en met eenen besonderen naem van de oprechte steenen gescheyden. Den steen des berghwercks en des gewas, in een naturelijcke, en noodelijcke geboorte, soo oock in menighte dieren: alleen in den mensch zijnde een misgewas, en een sieckte, betoont seer wel dat hy om der waeteren steenachtigheydt sijn saedt, sijn wesen noch voortkomen niet en moet bedelen uyt den tarteren; mits hy in ons niet naturelijck, noch by den drift der naturen niet gemeynt en wordt, noch uyt der natueren stoffe voort en komt, dan uyt de dwalingen van onsen Archeus, als een gebreck, en misgewas. Sulcks dat ick eygentlijck geenen tarter meer en vinde in den dranck, dan in de spijs, noch geen tarters schepsel tot onser verderffenisse, van Godt daer toe geschickt. De doodt en is het maecksel sijnder handen niet. Hy heeft gesien al wat hy geschaepen hadde, was goet, soo in sijne meyninge, als in 't wesen der schepselen. Soo en is 'er oock noyt stoffe in de wateren tot tarter (wel tot berghwerck) noch t'onser bederffenisse gemeynt, noch voor den val, noch daer nae. Is 'er eenigh quaet in ons, 't zy in den eersten, tweeden, oft derden rijcke des lijfs, het en is niet uyt eenige runbaere stoffens eygendom, dan alleen by ons gebreck; 't zy by ontfangenen vremder en ongesonder saeden indruck, en middel-leven, oft niet wel verwandelende, oft niet behoorelijck verstootende de vuyligheyt. Soo eenigen tarter waer met bestellinge sijns schepsels tot steen-wordinge in ons, soo soude hy met nuchtere maege, en noch niet door andere voegselen verhindert, stracks sijne steen-wordinge volbrengen, en niet eerst sijn runnen aenveerden in de uytgang der nieren en de blaes, nae de toekomste des pis-geesten, en des geluwen saps der pissen: maer dewijl het anders in der daedt wordt bevonden, en dat 'er in de maegh geen steen en wordt; soo is 't een goede bewijs-reden, dat den steen niet uyt den voorbereyden water-tarter en komt, dan by sijn eygen steen-wordinge des dueleechs; de welcke is