sterker waren dan met Texas, Bush' staat, dat in alles extreem is.
Tweede kanttekening: ook in Europa zijn er diepe verschillen in cultuur tussen de landen (wat heeft een Siciliaan gemeen met een Noor?), verschillen die een echte Europese eenheid verhinderen. Na het einde van de Koude Oorlog, die Amerika en Europa, maar ook de Europese landen onderling tot samenwerking dwong, treden die verschillen weer meer naar voren - ook die tussen Amerika en de Europese landen.
Tijdens een ruim vierjarig verblijf in Amerika ben ik mij van die culturele verschillen erg bewust geworden, en na terugkeer heb ik daar meermalen van getuigd. Ook hierbij past een kanttekening: ik liet mij niet verleiden tot anti-Amerikanisme. Integendeel, ik gaf - zolang de Koude Oorlog duurde - onverbloemd prioriteit aan de banden met Amerika, dat ons beschermde, boven de Europese eenheid.
Maar dat hoefde een analyse van de culturele verschillen tussen Amerika en Europa (beter: Europese landen) niet te beletten, en in mijn analyse betrok ik ook de plaats die de godsdienst in de Amerikaanse samenleving innam. Ik citeer een paar passages uit een inleiding die ik in maart 1956 in Rotterdam hield:
‘De Amerikaan vereenzelvigt cultuur met maatschappij en met volk (hij spreekt dan niet zozeer over cultuur alswel over way of life). Daartoe behoren ook geloof en godsdienst. In het grotendeels geseculariseerde Europa is die vereenzelviging zoek (behalve misschien in landen als Spanje, Polen en Griekenland).’
‘De Amerikaanse cultuuropvatting, die niets van het tegenwoordige leven uitsluit, is hard op weg de plaats van de godsdienst in te nemen. Terwijl in Europa de cultuur geseculariseerd is, is het in Amerika de kerk die geseculariseerd is. Er is dan ook geen tegenstelling tussen kerk en maatschappij. Sterker nog: wil men in de maatschappij slagen, dan moet men goed lid van de kerk zijn.’
‘Daarbij is de inhoud van het geloof van secundaire betekenis. Het maakt dan ook niet veel verschil of men naar een preek van een presbyteriaanse, een methodistische of anglicaanse dominee luistert. De leer is bijna overal hetzelfde. Het is allemaal praktische levenswijsheid. Introspectie wordt niet gevraagd.’