Catalogue raisonnée d'une collection de Tableaux peints par les plus fameux artistes de ce pais. No. 2. En Hollande 1783.
G..ll..m. V.
Magnis excidit ausis.
Le despotisme manqué.
Op de voorgrond ziet men een verheven troon, gevestigd op zeven pijlers, waarop een Leeuw slapende schijnt neer te liggen. Een jongeling in wiens gezwollen gezicht men niets dan lafheid en onkunde leest, wordt door een hoop Bacchanten de trappen van de troon op gestuwd. Doch boven komende, en de Leeuw te hard trappende, ontwaakt dit edel dier, en de roekeloze Phaëton aanvallend, stort hij hem van de hoogte eensklaps tot zijn vorige laagte neder, waar hij bedwelmd schijnt te blijven liggen.
Aan de rechterzijde van de Troon ziet men een schaar bekwame Burgers, die met verontwaardiging deze vermetelheid bekeken hebben en opgetogen zijn over deze mislukte poging. Aan de linkerzijde ziet men een hoop canaille, waaraan drank, geld, oranjestrikken enzovoort wordt uitgedeeld, door lieden die zelf met ketenen en andere tekenen van slavernij beladen zijn.
V.n G..ns
Le plus grand scelerat de tous.
Dit portret is het slechtst gelijkende van de hele verzameling. Het lijkt slechts op Judas, de barbaarse verrader van de Zaligmaker. Maar omdat de afgebeelde minstens evenveel verschilt van Judas als deze van zijn Goddelijke Meester, begrijpt ieder wel dat de trekken van bedrog, verraad, valsheid, leugen enzovoort veel te flauw zijn, en dat het koloriet veel sterker had moeten zijn. Desondanks is het een monster dat een kille schrik verwekt in dat menselijk gemoed dat niet geheel bedorven is.