| |
Bladt-wyser. Vande ghedenck-weerdighste dinghen die inde Heyr-baene des Crvys verhandelt worden.
DEdicatie oft op-dragh-brief. |
|
Inleydingh tot de Heyr-baene des Cruys. |
Aenspraeck vanden Autheur tot den Reysenden man. |
| |
HET eerste Boeck Vande Heyr-baene des Crvys. HET. I. CAP.
Voor-Reden. | folio 1 |
De wereldt is een dal der traenen. | 1 |
| |
| |
Tharsis de stadt der wereltsche menschen wat sy beteeckent. | 2 |
Beschrijvingh vande soete Lenten. | 3 |
Staurophila krijght een begeerte om te besoecken de Capelle van het H. Cruys. | 3 |
Derwaerts gaende valt in verscheyde dool-weghen. | 4 |
Waer van Staurophila haeren naem heeft ghekreghen. | 3. 13 |
Een ghebedt, om te moghen kennen den Wegh der saligheydt. | 7 |
| |
HET II. CAP.
Dat het Cruys den sekeren wegh is tot den Hemel, die yder een door-wandelen moet. | 9 |
Christus verschijnt aen Staurophila inde ghedaente van eenen Ionghelinck, ende begint met haer te reden-kavelen. | 9 |
De Heyr-baene des Cruys is den wegh der saligheydt. | 11. 12 |
T'woort alleen des Cruys is seer hardt luydende. | 13 |
Den wegh der deught is swaer, ende moeyelijck. | 13 |
Christus is den Doctoor ende Leeraer des waerheydts. | 14 |
De schole Christi leert den wegh des Cruyce. | 14 |
Merck-teecken vande schapen Christi. | 15 |
Dit leven en kan sonder Cruys niet gepasseert worden. | 15 |
| |
HET III. CAP.
Wat dat het Cruys is, en hoe veelderley. | 17 |
Wat dat het Cruys is. | 18 |
Nicolaus den Cruys-drager, draghende een houten Cruys. | 19 |
Wat dat is het Cruys op-nemen. | 21 |
Den winckel van verscheyde Cruycen. | 22 |
Hoe veelderley dat het Cruys is. | 22 |
Petrus is averechts ghecruyst. | 23 |
Het Cruys van S. Andries. | 23 |
| |
| |
Het Cruys vande alderheylighste Maghet Maria. | 24. 38. 39 |
Hoe nut, ende profijtigh dat is het Cruys der sieckten. | 25 |
Verganckelijckheydt der aerdschen rijckdommen. | 26 |
Wat benautheden de rijckdommen mede-brenghen. | 26 |
Die vande menschen veracht worden, zijn van Godt verkoren. | 27 |
| |
HET IV. CAP.
Dat Christus alle soorten van Cruycen ghedraeghen heeft. | 28. |
Wat ellenden Iob al onderstaen ende gheleden heeft. | 28 |
Christus heeft gheleden alle soorten van quellinghen. | 29 |
De droefheydt Christi is voort-ghecomen uyt elcke sonden der menschen. | 31 |
Christus heeft bemint de armoede. | 32 |
Hy is versaedt gheweest met versmaetheden. | 34 |
| |
HET V. CAP.
Hoe dat door't exempel vande alderheylighste Maghet Maria het Cruys moet ghedraghen worden. | 35 |
Den ondanckbaeren is oorsaeck datmen gheen weldaeden meer en doet. | 36 |
Den penninck daer men't Rijck der Hemelen mede koopt, is het Cruys, en de quellinghe. | 37 |
Het sweert des droefheydts van Maria. | 41 |
| |
HET VI. CAP.
Waerom de Cruycen noodigh zijn. | 43 |
Den wegh tot het Vaderlandt is het teghenwoordigh leven. | 44 |
De wereldt is bitter op datse niet en sou bemint worden. | 45 |
Den rijcken vreck is om de weelden verdoemt. | 46 |
Den voorspoet van dit leven is te vreesen. | 46. 92 |
Naer den voorspoet volght den teghenspoet. | 48 |
De quellingh beproeft den mensch. | 48. 49 |
| |
| |
Den duyvel verwijt Iob dat hy Godt dient om den loon. | 50 |
Wat dat is de patientie oft lanckmoedigheyt. | 51 |
Hoe de Lacedemoniers den inborst der kinderen beproeven. | 52 |
De beproevingh der Monincken. | 53 |
| |
HET VII CAP.
Dat het Cruys van Godt naer yders krachten gematight, ende geschickt wort. | 55 |
Godt weeght dat, eer dat hy't den mensch opleght, | 56 |
Godt hanght de Cruycen in een weegh-schael. | 56 |
Niemant lijdt swaerder Cruys als hy kan dragen. | 57 |
Met kleynmoedighe handelt Godt sachter, als met kloeckmoedighe zielen. | 59 |
Hy sent de Cruycen aenden mensch als eenen alderliefsten Vader. | 60 |
Godt is by en met de bedruckte van herten. | 61 |
| |
HET VIII. CAP.
Hoe dat Christus ons heeft willen te kennen gheven, dat den wille teenemael sterck moet wesen tot de Cruys-draegingh, als hy gheseydt heeft, soo wie wilt komen nae my. | 61 |
'T Cruys Christi is soo aenghenaem dat het niet noodigh is jemant daer toe te noodigen oft te praemen. | 62 |
Christum te willen volghen is het eerste vande Heyr-baene des Cruys. | 62. 67 |
Daer zijn luttel lief-hebbers van't Cruys. | 63 |
Hoe kranck dat is den menschelijcken wille. | 64. 65 |
| |
HET IX. CAP.
Dat de Minnaers der wellusten het Cruys vlieden. | 69 |
Voor een kleyne quellingh kooptmen af de eeuwighe. | 71. 72 |
Hoe schadelijck dat is de droefheyt aende ghesontheydt vanden mensch. | 73 |
De natuer moet overwonnen worden. | 74 |
Hoe den H. Apostel Andreas sich verheughde in het Cruys. | Het verlanghen vanden selven tot het |
| |
| |
Cruys. | 75 |
Die het Schepsel voorstelt aen Godt, en sal den Schepper selfs noyt ghenieten. | 77 |
| |
HET X. CAP.
Dat de eersuchtige het Cruys versmaeden. | 78 |
Eertijdts was de lijf-straffe des Cruys groote schande. | 78 |
De vluchtighe slaven wierden eertijts gheteeckent met het Cruys. | 80 |
Een edelman en moet sich niet schamen het Cruys te draeghen. | 81 |
Waerom Christus het Cruys verkoren heeft. | 82 |
Den Schepter van het Rijck Christi is het Cruys. | 82 |
D'oodtmoedigheydt vanden Coningh David. | 83 |
Hoe goet dat het is voor Godt veracht te worden. | 83 |
D'oodtmoedigheydt van Eduardus Coningh van Engelandt. | 84 |
De dwase des werelts heeft Godt verkoren. | 86. 87 |
Klaghte der sondaeren over den versuymden wegh der saligheydt. | 87. 92 |
| |
HET XI. CAP.
Dat de sondaers vanden duyvel een swaerder Cruys opgheleydt wort. | 89 |
Niemant is vry van quellinghen. | 89 |
De blijdtschap der werelijcke is kort, ende vermenght met droefheden. | 90 |
De sorghen, ende Cruycen der Koninghen. | 91 |
Sampson verbeeldt de slavernije vanden sondaer. | 93 |
Den sondaer heeft noyt ruste. | 93 |
Den Esel draeyende den meulen is een figuer vanden sondaer. | 93 |
Wat een torment dat is een ongheruste Conscientie. | 95 |
Die by de Romeynen ghecruyst wierden moesten hun Cruys selver draghen. | 96 |
| |
HET XII. CAP.
Dat aen de wellustighe, gierige, en eersuchtighe, en hoofsche menschen geen Cruycen en ontbreken. | 97 |
| |
| |
In alle dinghen is ydelheydt, ende quellingh des gheests. | 97 |
Hoe schadelijck dat de wellusten zijn. | 98 |
Het quaedt der oncuysheydt. | 100 |
De Rijckdommen worden doornen genoemt. | 101 |
Martyrie vanden gierigaert. | 101 |
Afbeeldsel vande helle inden gierighen. | 102 |
Aen hoe swaere arbeyden de Eer-sucht onderworpen is. | 103 |
De sorgh en slavernije van d'eersuchtighe. | 104 |
Aman is droef om dat Mardocheus hem niet en groet. | 105 |
Een dichtjen waer in de fouten van t'Hoff beschreven worden. | 106 |
Hoe ellendigh het Hofsch leven is. | 106 |
Hovelinghen zijn Martelaers vande werelt. | 107 |
Philippus den derden wenscht soo langh Eremijdt geweest te hebben, als hy de Croone van Spaenjen gheregeert heeft. | 107 |
| |
HET XIII. CAP.
De Cruycen der gehouwde. | 108 |
De onghemacken des Houwelijcks. | 109 |
De onbindelijckheydt des Houwelijcks is een seer swaer Cruys. | 109 |
Boosheydt vande tonghe der Vrauwen. | 112 |
Wat een Cruys dat de Vrauw aenden Man is. | 112 |
Een exempel van een quade Vrauwe. | 112 |
Exempel. Hoe seker Man binnen Leven sijn Vrauw op sijn schouderen nam, achtende haer sijn grootste Cruys te wesen. | 113 |
Wat al swaericheden de kinderen aen d'Ouders veroorsaken. | 115 |
De arbeyden, ende droefheden der weduwen. | 116. 117 |
| |
HET XIV. CAP.
Dat de verloogheningh sijns selfs de beste bereydingh is om het Cruys te draeghen. | 119 |
Verloogheningh sijns selfs. | 120 |
Hoe den mensch sy-selven verlaten kan. | 121 |
| |
| |
Voorsichtigh antwoort van een Ionghman die sy selven verlooghent hadde. | 123 |
Soodaenighe verloogeningh in een Eremijdt. | 123 |
Den mensch moet aen sich selven versterven om te leven aen Godt. | 124 |
De liefde tot de Vaders oft vrinden moet verstorven worden. | 125 126 |
De verstervingh is aen een Christen mensch noodigh. | 125 |
Exempel van verloogheningh sijns selfs in Christo Iesu. | 126 |
Dierghelijck inden Patriarch Abraham. | 127 |
De verloogeningh sijns selfs is noodigh aen ziel en lichaem. | 127. 128 |
De sinnelijckheydt is het verwecksel der sonden. | 128 |
Hoe de memorie, verstandt, en wille moeten verlooghent worden. | 130 |
Den eyghen wille moet verlooghent worden. | 131 |
| |
HET XV. CAP.
Christus heeft ons met woorden en wercken gheleert, hoe dat wy het Cruys draghen moeten. | 131 |
| Eynde van het eerste Boeck. |
Een dichtjen tot den Leser. | 134 |
| |
Tweede Boeck Vande Heyr-baene des Crvys. HET I. CAP.
Dat het Cruys sonder uytstel terstont moet opgenomen worden. | 135 |
Hoe ongestadigh, ende veranderlijck dat den wille vanden mensch is. | 135 |
Allen uytstel inde ghelegentheydt van de saligheyt is schadelijck. | 137 |
Allen uytstel is ghevaerelijck. | 139 |
De doodt is onseker. | 141 |
Dat den eersten ouderdom aen Godt moet toe-ge- | |
| |
| |
eyghent worden. | 142 |
Dat het Cruys sonder uytstel moet op-ghenomen worden. | 142 |
Den wensch der Minnende is aen 't beminde ghelijck te wesen. | 143 |
Dat het Cruys door t'voor-beeldt van andere moet aenveert worden. | 143 |
Sekere veropenbaeringh van een Religieu vande verscheydentheydt der menschen die het Cruys-draghen. | 144 |
| |
HET II. Cap.
Dat yder een sijn Cruys moet draghen, gheen verkiesen. | 147 |
Welck dat het Cruys van yder een moet gheseydt worden. | 148 |
Al dat van Godt komt moet goet geacht worden. | 148 |
Elck een moet sijn Cruys draeghen. | 148. 154. 155 |
Het Cruys en magh onder de quaden niet gerekent worden. | 148 |
Het Gheloof leert ons dat de quellinghen goet, ende verdienstelijck zijn. | 149 |
Christus noch een onmondigh kindt zijnde, heeft den teghenspoet verkosen voor den voorspoet. | 150 |
De danck-segginghe vanden H. Franciscus in quellinghe. | 151 |
Hy noemde sijn quellinghen Susters. | 151 |
De volbrengingh van den wille Godts, is eenen troost der Godtvruchtighe. | 152 |
Begeerte vanden H. Franciscus Xaverius om te lijden. | 152 |
T'is ongheoorloft een Cruys te verkiesen, maer dat ons opgeleydt wort, moetmen aenveerden. | 154 |
| |
HET III. CAP.
Dat het Cruys niet ghetrocken, maer ghedraghen moet worden: ende dat oock versmaet moeten worden de lasteringen, t'ver- | |
| |
| |
wijt, en t'geklap vande menschen, datmen daerom moet hooren, en lijden. | 157 |
Dat het Cruys moet ghedraghen niet ghetrocken worden. | 158 |
Hoe den schroom des Cruys moet versoet worden. | 159 |
Het Cruys wordt vergheleken by de roede van Moyses. | 159 |
Die Godt bemint en soeckt maer te lijden. | 160 |
T'verwijt des Cruys moet naer t'voorbeeldt Christi verdraghen worden. | 162 |
Men mach niet beschaemt zijn het Cruys te draeghen. | 163 |
Een suyver Conscientie en vreest het gheklap der menschen niet. | 164 |
Goede ende quaede worden t'samen ghequollen, maer met onghelijcke uytkomste. | 165 |
Waerom dat Christus ghekruyst is. | 166 |
De volmaecktheydt wort gheboden aen alle Christenen. | 166 |
Beginsel, eynde, ende trappen vande lijdtsaemheyt. | 167 |
| |
HET IV. CAP.
Dat men sy selven inde draegingh des Cruys niet beroemen mach. | 168 |
Het visioen van Arsenius vande twee die het hout overdweers droeghen. | 169 |
De beroemingh moet in alle goede wercken gheschouwt worden. | 169 |
Hoe ydel dat het is menschelijcken loff te soecken. | 170 |
Wat een groot quaedt dat d'ydel glorie is. | 171 |
Datmen gheen deught en magh doen om vande menschen ghesien te worden. | 172 |
Hoe d'ydel glorie moet verwonnen worden. | 173 |
De ooghe des ghemoets is d'meyningh des herten. | 173 |
| |
| |
De meyningh moet altijdts recht, ende tot Godt ghestiert worden. | 174 |
D'oodtmoedigheydt moet inde Cruys-dragingh bewaert worden. | 175 |
Den Keyser Heraclius en kan met het Koninghlijck habijdt het Cruys niet draghen. | 175 |
| |
HET V. CAP.
Datmen Christum met het Cruys moet volghen niet vooren gaen. | 176 |
Dat ons een Leydtsman in het gheestelijck leven van noode is. | 178 |
Wat dat beteeckent Symon Cyrenaeus het Cruys draeghende naer Iesum. | 179 |
Waerom Christus aen Zachaeus belastede vanden boom te daelen. | 179 |
Ons eyghen goetduncken is seer schadelijck in het gheestelijck leven. | 180 |
Datmen met den eyghen wille niet en mach inden Hemel gaen. | 181 |
Ghedenck-spreuck van d'oude Monincken vanden eyghen wille. | 181 |
| |
HET. VI. CAP.
Dat het Cruys door't exempel Christi wel moet ghedragen worden. | 183 |
Christus moet na-ghevolght worden. | 184 |
Hoe Heerlijck dat het is den Heere te volghen. | 185. 186 |
Die een waerachtigh Christen mensch is, moet Christum volghen. | 187 |
Het lidtmaet moet lijden met het hooft. | 188 |
Christus is het Hooft der Ghelovighe. | 188 |
Dichtjen van Staurophila, waer mede sy te kennen gheeft haer begheerte om te lijden. | 189 |
| |
HET VII. CAP.
Een wederleggingh der klaghte van de seer groote langhde, ende swaerte des Cruys. | 191 |
De beginnende worden minder ghetenteert. | 191 |
Het Cruys moet gheheel ghedraghen worden. | 192 |
De godtvruchtighe worden dickmaels door d'ydel | |
| |
| |
glorie gheoeffent. | 192 |
D'opinie vanden mensch maeckt het Cruys swaerder dan't in sy selven is. | 193 |
Hoe eenen Novitius der Carthuysers in sijnen roep versterckt is gheworden. | 194 |
Een yder meynt dat sijn Cruys het swaerste is. | 195 |
Godt sal niemandt laten lijden boven sijn macht. | 197 |
| |
HET VIII. CAP.
Dat het Cruys dagelijcks moet ghedragen noyt wegh-geworpen worden. | 198 |
Hoe quaet dat het is te murmureren om het Cruys. | 199 |
De ghewoonte versoet de quellinghen. | 201 |
De af-metinghen des Cruys. | 202 |
Met wat ghemoet Christus het Cruys gedragen heeft. | 203 |
De Heyr-baene des Cruys is den wegh der salicheydt. | 204 |
Het Cruys moet daghelijcks gedragen worden. | 204 |
De volherdingh is noodigh inde Cruys-dragingh. | 205. 208 |
Niemant en kan het Cruys ontvluchten. | 205 |
Dat den mensch sich ghelijck-vormigh moet maken aenden wille Godts. | 206 |
Door d'aenmerckingh vanden eeuwighen loon worden de Cruycen soet. | 207 |
Waerom Christus niet van't Cruys gedaelt is. | 208 |
| |
HET IX. CAP.
Die het Cruys draeght en mach gheen ydel glorie hebben. | 209 |
De ydel glorie beleedight de volmaeckte. | 210 |
Sy vervoeght haer schalckelijck met de goede wercken. | 211 |
De bekoringh van d'ydel glorie comt voort uyt het betrauwen sijns selfs. | 211 |
Sich verheughen in menschelijcken loff, is seer perijckeleus. | 211 |
De ydel glorie leght listen en laghen aende goede intentie. | 212 |
| |
| |
Remedie teghen d'ydel glorie. | 213 |
Hoe ydel datse is. | 213 |
Den eersuchtigen wort vergeleken by de Maene. | 215 |
De ydel glorie is een verstroyster der verdiensten. | 215 |
| |
HET X. CAP.
Met wat intentie het Cruys moet ghedragen werden, ende ten eersten om te voldoen voor de sonden, ende t'ontgaen de pijnen der Helle. | 217 |
De trappen van een goede intentie. | 217 |
De verscheyde intentie der ghene die met Christus het Cruys draghen. | 218 |
'T verschil datter is tusschen de intentie van vreese, hope, en liefde. | 219 |
De sonden verdienen ghestraft te worden. | 220 |
Den wegh der vreese. | 220 |
De quellingh is een weldaedt Godts. | 221 |
Hoe dwaes de klaghte is teghen Godt in teghenspoet. | 221 |
Voor de sonden te willen voldoen in't vaghevier is seer onvoorsichtelijck ghesproken. | 222 |
De voldoeninghen oft pijnelijckheden van dit leven zijn veel verdienstelijcker als van het toecomende. | 223 |
De ghedachtenis vande Helle is een spoore van verduldigheydt. | 224 |
| |
HET XI. CAP.
Met hope van loon moet het Cruys ghedraghen worden. | 225 |
Ten opsichte vande glorie moet het Cruys ghedraghen worden. | 225 |
De hope van glorie, is een troost vanden aerbeydt. | 226. 227 |
Waerom dat Christus hem naer de Verryssenisse heeft laten tasten. | 226 |
Den loon oft prijs voedt de lanckmoedigheyt. | 226 |
Als den Hemel aensien wort, worden alle swaerigheden licht verdraghen. | 227 |
Christus de blijdtschap hem voor-ghestelt zijnde, heeft het Cruys verdraghen. | 228 |
| |
| |
Moyses siende op de vergheldingh heeft verkosen met het volck Godts gequelt te worden. | 228 |
Wat de steenen aenden H. Steven soet ghemaeckt heeft. | 228 |
Waerom de menschen soo noy lijden. | 229 |
Het Rijck der Hemelen en wort sonder Cruys niet verkreghen. | 230 |
De hope van glorie inde quellingh. | 230 |
Den penningh daer den Hemel me ghekocht wort ist Cruys en quellingh. | 231 |
Yder mensch wilt wel den Hemel besitten, maer en wilt niet lijden. | 231 |
Godt is de soetigheyt daer alle swaerigheden door versoet worden. | 231 |
| |
HET XII. CAP.
Dat het Cruys ter liefde Christi moet ghedraghen worden. | 232 |
Het staet de kinderen toe hunnen Vader in alles te behaeghen. | 232 |
De kinderen en moghen de discipline des Vaders niet versmaden. | 233 |
Aen het Cruys en ontbreckt gheen vertroostinghe. | 233 |
Een Vader gheesselt den sone voor den welcken hy bewaert sijne goederen. | 234 |
Het ken-teecken der kinderen Godts is het Cruys en quellinghe. | 234 |
Daer en is geenen arbeyt in liefde. | 235 |
De soetigheydt der liefde. | 235 |
De quellingh oft Cruys is de spijse der uytverkoren. | 235 |
Den vonck oft banst vande Goddelijcke liefde is Christus. | 236 |
De liefde Christi t'onsewaerts. | 236 |
Den kelck des lijdens moet vande handt Godts aenveert worden. | 237 |
Het Cruys van waer oft van wie het oock komt, en moet niet anders, als vande vaderlijcke handt Godts ontfanghen worden. | 237 |
| |
| |
Het is de handt des Vaders, die ons het Cruys opleght. | 237 |
Staurophila wenscht aen Godt te behaghen. | 238 |
Een sekere Maghet verghelt onghelijck met weldaeden. | 239 |
Hoe de selve tot de volmaecktheyt geraeckt is. | 239 |
Een dichtjen leerende, dat de beste vrinden Godts meest hier op de wereldt lijden moeten. | 240 |
Het welbehaeghen vande Goddelijcke schickinge, is aende godtvruchtighe een oorsaeck van blijschap. | 239 |
| |
HET XIII. CAP.
Datmen in't Cruys oft quellingh bidden moet. | 240 |
De mystike pijlen zijn de ghebeden. | 241 |
Datmen in't Cruys oft quellingh bidden moet. | 241 |
De gheestelijcke konste van schieten. | 241 |
Waerom men in't Cruys bidden moet. | 242 |
De quellingh oft het Cruys helpt het ghebedt. | 243 |
Het Cruys leght ons een noodtwendigheydt op, om onsen toevlucht tot Godt te nemen. | 244 |
Absolom verbrandende't graen van Ioab wat hy daer door beteeckent heeft. | 245 |
Het Cruys dwingt den mensch tot Godt te gaen. | 245 |
Het Cruys oft ghequel gheeft den staet van jeders ziele te kennen. | 246 |
Hoemen inde quellinghe bidden moet. | 247 |
Hoe profijtigh dat het is sijn quellinghe te vereenighen met de verdiensten van Christus. | 247 |
De resignatie is noodigh inde quellingh oft tegenspoet. | 247 |
| |
HET XIV. CAP.
Datmen in't Cruys sich selven verblijden moet. | 249 |
Wat dat is op de harpe oft cyther spelen gheestelijcker wijse. | 250. 256 |
Het Cruys is d'oorsaeck van alle vreugt, ende blijdschap. | 251 |
T'is een seker voor-teecken vande eeuwighe saligheydt sich in quellingen en Cruycen te verblijden. | |
| |
| |
Exempelen der ghener die hun in teghen-spoedt verblijdt hebben. | 253 |
De tormenten zijn aen Marcus, en Marcellianus vrolijcke maeltijden. | 254 |
De H. Thecla achtede de tormenten weelden te wesen. | 254 |
De H. Agatha is blijde in pijnen. | 254 |
De H. Agnes verheught haer in haere lijf-straffe. | 254 |
Hoe de snaren van het Psalter-spel moeten gheraeckt worden. | 256 |
De Resignatie in quellinghen is een soete Melodye in d'ooren Godts. | 256 |
Die sich ghelijck-vormigh maeckt aenden wille des Heeren, heeft hier rust, en vrede. | 257 |
Twee liedekens van Staurophila. | 258. 259. 260. 261 |
| |
HET XV. CAP.
Datmen in't Cruys, ende voor dat danck-segginghen doen moet. | 261 |
Men moet danckbaer aen Godt zijn in quellingen. | 262. 266 |
Iob bedanckt Godt in sijn ellenden. | 262. 266 |
In weldaeden danckbaer zijn, is een saeck van kleynen ghewichte. | 263 |
Eenen Deo gratias, oft Godt loont, in teghen-spoedt, is van grooter waerde, als ses duysent in voor-spoedt. | 263 |
Ghelijck de gulde Roede vanden Koningh Assuerus, alsoo moet oock het Cruys ghekust worden. | 264 |
Het Cruys en quellingh moeten met eenen kus aenveert worden. | 264 |
Het ghequel is aende godtvruchtighe een vertroostingh. | 265 |
De Persianen bedanckten den Koningh, als hy hun oock ten onrechte hadde doen gheesselen. | 265 |
Te lijden voor Godt, is meer als dooden verwecken. | 265 |
Den H. Bonifacius Martelaer met de pooten der beesten verscheurt zijnde, is blijde. | 266 |
Den H. Saturninus bedanckt Godt in de tormenten. | 266 |
| |
| |
Den H. Laurentius gebraden zijnde, danckt God. | 266 |
Den H. Theodorus bedanckte Godt, als hy ghemarteliseert wirt. | 267 |
Den H. Servulus singht aenden Heere loff-sanghen in sijne sieckte van lammicheydt. | 267 |
Den H. Iacobus danckt Godt soo dickwils als hem een lidt wirt afghesneden. | 267 |
Den H. Cyprianus gehoort hebbende het vonnis van sijne doodt, seyde, Godt loont. | 267 |
De H. Clara danckt Godt in sieckten. | 267 |
Die aen Godt danckbaer is in quellinghen, wort aende Martelaers ghelijck gemaeckt. | 268. 269 |
De gramschap Godts is vol van bermhertigheden. | 268 |
T'is de meeste Godts-dienstigheyt Godt te bedancken in kranckheden. | 269 |
Wat een goet-ghebedt dat is Deo gratias, oft Godt loont. | 269 |
Iob gheslaghen zijnde als een klock, gaf een soet gheluyt uyt. | 270 |
Te klaghen van Godt in lijden, is een teecken van een ondanckbaer mensch. | 271 |
De danck-seggingh onderscheyt de goede vande quade. | 271 |
| |
HET XVI. CAP.
Datmen meer in tegen-spoet, als voor-spoet moet danckbaer wesen, niet alleen aen Godt, maer oock aende ghene, die ons het Cruys aendoen. | 272 |
De quellingh is een weldaedt Godts. | 272 |
Men moet Godt meer danckbaer zijn in teghenspoet als in voor-spoet. | 272 |
De quellingh verweckt in ons de vreese Gods. | 273 |
Den voor-spoet van dese wereldt is een voorteeckingh vande toecomende verdoemenis. | 273 |
Nauwelijcks ghebruyckt jemant't Cruys oft quellingh qualijck, den voor-spoedt nauwelijcks jemant wel. | 273 |
De quellingh is een voor-teecken van d'eeuwighe | |
| |
| |
saligheydt. | 273 |
De quellingh verduldighlijck verdraghen heeft eenen eeuwigen ende oneyndelijcken loon. | 274 |
De H. Theresia bemint sterckelijck haere vyanden. | 275 |
Wy zijn schuldigh onse vyanden ende vervolgers te bedancken. | 275 |
Den Patriarch Alexander verlost den ghenen die hem gout onstolen hadde. | 277 |
Exempels der ghene die weldoen aen hunne vyanden. | 277 & seq. |
Wie dat het ghebodt vande vyanden te beminnen volbrocht hebben. | 277 |
Den godtvruchtigen vondt van Ioannes Eleemosynarius om sich te wreecken. | 278 |
De H. Lydwina vergelt het onghelijck met weldaeden. | 279 |
Wie volmaecktelijck vry is vande ghedachtenis der injurien. | 280 |
D'exempels moeten ons een navolgingh inscherpen, gheen cleynmoedigheydt. | 281 |
| |
HET XVII. CAP.
Verre zy van my te beroemen dan in het Cruys ons Heeren Iesu Christi. | 282 |
Dat men in't Cruys sich beroemen moet. | 282 |
Wat dat is beroemen inden Heere. | 283 |
Quellinghen lijden is de meeste eere, die kan bekomen worden. | 283 |
Hoe Christus sich in't Cruys beroemt heeft. | 284 |
Den Schepter Christi is het Cruys. | 284 |
Christus regneert in ons door de strengigheden des Cruys. | 285 |
Een Edelman en moet sich niet schaemen het Cruys te draghen. | 285 |
Wat een digniteyt dat het is het Cruys draghen. | 286 |
Den H. Apostel Paulus beroemt sich in quellingen. | 286 |
De beproevingh der sterckheyt in quellingen. | 287 |
De H. Secunda acht het haer schande te wesen, niet | |
| |
| |
ghepijnight te worden. | 288 |
| |
HET XVIII. CAP.
Dat het eynde vande Heyr-baene des Cruys, is de Cruysingh des vleeschs. | |
Wat het eynde is vande Cruys-dragingh. | 291 |
Het vleesch moet ghecruyst worden. | 291 |
Een Christen-mensch moet aen Christus ghelijck-vormigh ghemaeckt worden. | 292 |
De volherdigheyt is nootsakelijck in het Cruys. | 292 |
Welcke eygentheyt aen Christus toe-behooren. | 293 |
T'is noodtsakelijck dat een Christen mensch altijts ghecruyst zy. | 293 |
Hoe schadelijck dat het vleesch is. | 294 |
De verstervingh des vleeschs is aen een Christen-mensch noodtsaeckelijck. | 294 |
De gheestelijcke Cruysingh. | 295 |
De gheestelijcke naghels daer den mensch mede moet ghecruyst worden. | 296 |
De naghels vande Liefde. | 296 |
| |
HET XIX. CAP.
Hoe dat de wereldt moet ghecruyst worden. | 299 |
De wereldt moet aen ons ghecruyst worden. | 299 |
Het fondament van het gheestelijck leven is de verstervingh. | 299 |
De duyvels vreesen de ghene in de welcke sy het Cruys sien. | 299 |
Den duyvel is ghecruyst. | 300 |
Hoe wy aende wereldt sterven. | 301. 304 |
Niet het minste vande wereldt mach ons vast houden. | 302 |
| |
HET XX. CAP.
Het is van noode met den ghecruysten t'samen ghecruyst te worden. | 305 |
Schoonheydt vanden boom des Cruyce. | 306 |
Den mensch geestelijcker-wijs gecruyst. | 307. 308 |
De nagels der liefde. | 308 |
Hoe dat wy met Christus aen het Cruys ghehecht konnen worden. | 309 |
Hoe Christus in ons is levende. | 310 |
De Goddelijcke liefde maeckt een ontgeestinge, | 310 |
| |
| |
Wensch om met Christus te sterven. | 312 |
Die met Christus hier lijden verheft Godt hier naer in glorie. | 314 |
Eynde vanden Tweeden Boeck vande Heyr-baene des Crvys. | |
| |
HET Derde Boeck.
VOor-reden. | 315 |
De Hope der vruchten vermindert de pijne, en arbeyt. | 315. 316 |
De H. Theresia soude wel willen uyt den Hemel komen, op dat sy soude mogen lijden. | 317 & seq. |
Het verdriet des Cruys moet verjaeght worden. | 318 |
| |
HET I. CAP.
Het Cruys behoedt den mensch vanden val, ende het verwint de bekoringen. | 320 |
De vyanden der ziele. | 320 |
Hunne bekoringhen. | 321 |
Hoe goet ende saligh dat het is somwijlen sieck te zijn. | 323 |
Het Cruys der sieckte is een weldaedt der ziele. | 324 |
Ongheluckigh zijnse die in teghen-spoet hun leven niet en beteren. | 326 |
De kracht van het teecken des H. Cruys. | 327 |
De vyanden der ziele worden door het Cruys verjaeght. | 327 |
De wapeningh van een Christen-mensch is het Cruys. | 327 |
Den H. Benedictus wentelende sich naeckt inde distelen en doornen verwint de bekoringh des vleeschs. | 328 |
Den H. Bernardus springhende in den winter in een stilstaende water. | 329 |
Den H. Franciscus inden sneeuw. | 329 |
| |
HET II. CAP.
Den mensch wort door het Cruys ghebetert, ende ghesuyvert van sonden. | 330 |
De quellingh suyvert ons van sonden. | 331 |
Waerom de voldoenende wercken pijnelijck genoemt worden. | 331 |
| |
| |
Door de gheesselen van Godt ons toe-ghesonden konnen wy voldoen voor de sonden. | 331 |
Den Abt Ioannes weyghert te ghenesen een sieckte, die aen den siecken noodtsaeckelijck was. | 332 |
Waerom de ghesuyverde zielen meest ghequollen worden. | 333 |
De quellinghen suyveren de ziele. | 333 |
Met de gheessele des Cruys wort het stoff der sonden uytgheklopt. | 335 |
Godt is aldermeest vergramt, als hy op de sondaeren niet vergramt en wort. | 336 |
T'is een groote bermhertigheydt Godts, als hy de sondaeren hier straft. | 337 |
Welcke gramschap Godts te wenschen is. | 338 |
| |
HET III. CAP.
Het Cruys opent d'oogen, en het ghemoedt. | 339 |
Met den ploege des Cruys moet de aerde des herten omghedaen worden. | 340 |
Het Cruys is een gheestelijcken ploegh. | 340 |
Het Cruys opent de ooghen. | 341 |
De ooghen van Tobias zijn met galle, ende vanden gheboren blinden met slijck gheopent. | 342 |
Harde slaghen leeren wel. | 342 |
Manasses geboeyt, ende gevetert zijnde kent Godt. | 343 |
Nabuchodomosor die in voor-spoet Godt niet en kende, kent hem in teghen-spoet. | 343 |
Den Keyser Mauritius bekeert hem in teghen-spoet tot Godt. | 344 |
| |
HET IV. CAP.
Dat het Cruys den ancker is vande hope, ende een teecken van saligheydt. | 347 |
Het Cruys is den ancker vande hope. | 347. 350 |
De teghenwoordighe wereldt is een zee. | 348 |
Hoe perijckeleus sy is. | 349 |
Hoe de zee-egel sich stelt tegen de zee-golven. | 350 |
Wat een groot betrauwen dat den H. Apostel Paulus hadde in teghen-spoedt. | 350 |
De quellingh is een teecken van predestinatie, en- | |
| |
| |
de den Godts-penninck der saligheyt. | 351. 352 |
| |
HET V. CAP.
Dat uyt het Cruys gheestelijcken wijn gheperst wort. | 353 |
De menschen vergheleken by de druyven inde wereldt. | 354 |
Gheestelijcken wijn uyt de persse des Cruys. | 356 |
Hoe men den dorst van Christus kan laven. | 357 |
De druyven des wijngaerts betrappelt zijnde, zijn de rechtveerdighe mannen. | 357 |
Een druyve van Cypres is Christus ghecruyst. | 358 |
Een dichtjen, waer mede Christus Staurophilam vermaent tot verduldigheydt. | 359 |
| |
HET VI. CAP.
Dat den mensch door het Cruys den Tempel Godts wort. | 361 |
Onse ziele is den Tempel des Heeren. | 362 |
Den bouw vanden gheestelijcken Tempel, ende sijn schets ofte bewerpsel. | 363 |
De figure vanden Ghecruysten is inden Tempel van Salomon uytghedruckt gheweest. | 364 |
De borste van Christus is den autaer der brandt-offeren. | 364 |
Den Tempel van Salomon verbeelde Christum. | 364 |
De ghequelde en bedroefde zijn den Tempel des Heeren. | 365 |
Hoe den Tempel Godts in onse ziele moet ghebouwt worden. | 367 |
De afmetinghen des Cruys. | 368 |
Den rechtveerdighen moet aen een vierkanten steen ghelijck wesen. | 369 |
Met den hamer des Cruys moeten de steenen van den geestelijcken bouw gevierkant worden. | 369 |
| |
HET VII. CAP.
Dat de Croone aen't Cruys is toegheschickt. | 371 |
Hoe moeyelijck den Wegh des Cruys is. | 372 |
Dichtjen vande weerde des Cruys. | 372 |
D'ellende beproeft den man. | 373 |
Een volmaeckte ziel en magh noch slaghen noch Cruycen vreesen. | 374. 375 |
| |
| |
De H. Secunda seyde dat door de slaghen der roeden voor haer eeuwige Croonen gesmeedt wirden. | 376 |
Wat een weerdigheydt dat het is van Godt ghecroont te worden. | 377 |
Aen 40. Martelaers worden hemelsche Croonen toe-gheschickt. | 378 |
| |
HET VIII. CAP.
Ofter een grooter Croone gegheven wort aen het Cruys, en aen't lijden, dan aende goede wercken? | 379 |
Aende H. Lydwina is ghetoont hoe de Croone moeste volmaeckt worden. | 380 |
De Croon wort door de quellingen volmaeckt. | 381 |
T'is nutter, voor Godt te lijden, als groote wercken doen. | 382 |
De H. Gertruydt offert aen Godt op het gebreck der krachten. | 382 |
De Heylighen en klaghen niet dat sy door sieckten vande volmaecktheydt belet worden. | 384 |
Sekeren wenscht 30. jaeren met het Cruys der siecten ghequollen te worden. | 384 |
Waerom de verlossingh van het menschelijck gheslacht meer aen't lijden, als aende wercken Christi toegheschreven wort.? | 384 |
Godtvruchtighe beklagingh van sekeren, om dat hy't heel jaer gheen quellingh ghehadt en hadde. | 384 |
Iob is doorluchtiger door't lijden, als goede wercken. | 386 |
| |
HET IX. CAP.
Het Cruys vereenight ons met Christus, ende maeckt ons aen hem gelijck. | 388 |
De klaghte der bedruckte, die segghen datse van Godt verlaten zijn, wort weder-leydt. | 389 |
Godt is teghenwoordigh by den H. Antonius, als hy vanden duyvel bekoort wort. | 390 |
Godt verberght ondertusschen sijne tegenwoordigheydt. | 391 |
Iob alle dinghen verloren hebbende, heeft Godt | |
| |
| |
behouden | 391 |
Het Cruys is den rinck van d'ondertrouw met Christus. | 392 |
Het Cruys, ende quellingh zijn den lijm, waer mede de ziel aen Godt vast ghemaeckt wort. | 392 |
Wy worden door't Cruys ghelijck-vormigh aen Christus. | 395 |
Christus is lijdende inde bedruckte. | 396 |
Die mint, en wenscht, niet als naer't Cruys. | 397 |
De H. Felicitas voelde pijnen in't baeren, en blyschappen inde Martelie. | 397 |
Den wensch vande H. Theresia was, oft lijden oft sterven. | 397 |
Het Cruys is een aenlocksel vande Goddelijcke liefde. | 398 |
De menschen zijn 't weldaedt des Cruys t'eenemael onweerdigh. | 398 |
Dichtjen waer mede Staurophila wenscht om te lyden. | 399 |
| |
HET X. CAP.
Dat de zee des wereldts door de hulpe des Cruys moet door-vaeren worden. | 401 |
Het schip is een af-beeldsel des Cruys. | 402 |
Met het selfde moet de zee van dese werelt doorvaeren worden. | 401 |
Den gheestelycken mast-boom des schips, is het Cruys. | 403 |
Beschrijvingh der geestelycke schip-vaeringh. | 404 |
Wat dat zyn de gheestelycke klippen Schylla ende Charybdis. | 405 |
Den geestelycken lof-sang der varende lieden. | 406 |
T'schip Christi selver en is niet vry van tempeest. | 407 |
Den rijcken vreck heeft met voorspoedigen wint schip-braecke gheleden. | 408 |
Het geestelijck visken Remora is ons eygen vleesch. | 408 |
| |
HET XI. CAP.
Dat men met den waghen des Cruys rydt tot het hemelsch Hierusalem. | 410 |
| |
| |
Het Cruys is een triumphantelycken waghen. | 411 |
Den Triumph oft zeghen-pralingh van het Cruys ende den Ghecruysten. | 412 |
De wielen vande wagen des Cruys zijn de liefde, de ghehoorsaemheydt, lijdsaemheyt, en de ootmoedigheydt. | 414 |
De vier wielen vande waghen des Cruys. | 414 |
Den ghehoorsaemen ghebruyckt het Cruys voor eenen waghen. | 415 |
De liefde en arbeyt niet. | 415 |
Met een gheestelijcke salvingh moeten de Cruycen besmeert worden. | 416 |
Christus ghesalft zijnde, salft oock ons. | 417 |
De peerden vanden waghen Christi. | 418 |
Den voerman vanden waghen Christi. | 419 |
Hoemen kan Martelaer worden in het bedde. | 420 |
Hoe de H. Paula is Martelaersse gheweest. | 421 |
Volmaeckte Religieusen zijn Martelaers. | 421 |
| |
HET XII. CAP.
Dat het Cruys de leeder is, waer mede het huys Godts beklommen wort. | 421 |
Beschrijvingh van het opperste Hierusalem. | 422. 431 |
De leedere des Cruys en haer voorbeeldt oft figure. | 422 |
De trappen vande leedere des Cruys. | 426 |
De sijden vande leedere des Cruys. | 426 |
Een dichtjen verklarende de profijten die uyt het Cruys voort-komen. | 429 |
| |
HET XIII. CAP.
Dat het Cruys open doet de poorten des Hemels. | 431 |
Korte beschrijving van het hemelsch paradijs. | 432 |
Het Cruys is den sleutel vande poorte des hemels. | 435 |
Men moet met het Cruys kloppen op de poorten des Hemels. | 435 |
Testament van Staurophila. | 436 |
Sy wort vande hemelsche geesten ingehaelt. | 438 |
Den prijs daer de Hemelsche glorie mede ghekocht wort. | 439 |
Ad majorem Dei, Sanctique P.N.
Brunonis gloriam.
|
|