De kroniek van Godevaert van Haecht over de troebelen van 1565 tot 1574 te Antwerpen en elders
(1929-1930)–Godevaert van Haecht– Auteursrecht onbekend
[pagina 169]
| |
1567.Hier begint het jaar 1567 dwelck naer de consideratie wel vrempt en wonderlijck scene te wesen. De Heere almachtig wil de syne syn gedachtich. | |
Januarius[1 Januari 1567]Ga naar margenoot+ Op den eersten dach van desen jaere in der nacht, so verbranden tot Brusel ontrent dertich wooninghen; ende, daer was eenen grooten grouwel in de stat, so wel onder hoocheyt als onder den raet van der stat ende gemeyne borgheren. Wandt de hertoginne van Parma als regente van dese Nederlanden, wesende tot Brusel, sorghende voer verraderye, dede gebieden, dat elck borgher in huys sou blyven ende besetteden de straten ontrent den brandt met eenich krychsvolck, also dat daeromtrent niemant en mocht comen. En lieten 't branden sonder blussen langhen tyt, welck den besten raet niet en was. Daer bleven in 't eerste huys 2 dienstmaerten en in een ander 2 kinderen. En daer werden 2 mannen sommighe daeghen hier na gevanghen, die men wilde scult geven in desen brant. Ga naar margenoot+ Item gelyck vore wel geseydt is van den twist, die tusschen 't volck was, die som mertinisten gesint waeren en som calvinis, en dat meest in 't nutten en ontfangen van het sacrament. Also gesciede 't op den eersten dach van desen jaere, dat een predicant der calvinisten de mertinisten gaf des Heeren besnydenisse ende syn uytstortinghe des bloets aen 't cruyce, haer tot eenen nieuwen jaer, segghende ‘Nou vraghen wy haer, is Godt in al gelyck sy segghen; waer bleef dat bloet, dat er uytgestort werdt? Sy moeten kennen dat wy gelyck hebben, en gelyck wy 't sacrament ontfangen alleen tot een gedachtenisse, oft sy moeten segghen, dat het bloet weder in liep.’ Siet wat een vernuft, en stelen Godt syn almachticheyt, omdat sy 't niet begrypen en connen. Ick hebbe gehoort en gesien, dat sy preeckten en vraechden de heele vergaderinghe: ‘Gelooft gy dat Cristus is in dat broot, dat wy breken in, onder en boven, in ons, om ons en by ons, gelyck de mertinisten? Hy is toch ten hemel gevaren!’ En de gemeynte riep: ‘Neen, neen, neen, wy’! Dit docht my eenen grooten laster Godts, daer (de) scrifture nochtans claerlyck af tuycht en seedt: ‘Ick ben tot den eynde der weerelt; ten anderen, die my lief heeft, die houdt myn woerdt, en myn vader en ick sullen tot hem comen en ons wooninghe | |
[pagina 170]
| |
maecken.’ En doen Cristus dit sprack, was hy Godt vereenicht met de menscheyt, die na de verryssenisse noyt gesceyden en is; en meer redenen souden hierop dienen, te lanck te verhalen. Sy en gelooven oock niet, dat doen Cristus stierf, synen geest ter hellen daelde, segghende: ‘So moest hy ook de pyne hebben’; maer de mertinisten leeren dat Godt met synen geest was, en daer Godt is, daer is de hemel en so is Godt altoos in den hemel en by ons; en de hemel is voor ons onsienelyck: maer dat en can haer vernuft niet begrypen, en conde men begrypen, so en waerder geen geloof!Ga naar eindnoot(1) Ga naar margenoot+ Item in 't eerste van desen jaere, so de prinsche van Oraengien tot Amsterdam was, ende geheel Hollant in vrede stelde, ende overal de papen weder haer diensten liet doen en sulcx gebode, en oock de andere liet kercken en tempels bouwen, opdat elck sou tevreden syn, so dede hy nochtans syn dochtere, die hy hadde van syn eerste huysvrouwe, de hertoginne van Bueren, van Brusel halen, die daer was by de regente en scickte se na Duytschelant, so ick meyne. Syn huysvrouw, die hy nou hadde, hertoch Mauritius dochter, was noch tot Antwerpen, maer die was altoos straff tegen haers mans kinderen; syn sone, broeder van die jonge dochter, was tot Loven in studie. Dat den prinsche met sommighe edelen syn dochter dede halen, dede het gemeyn volck vermoeyen, dat men iet vrempts sou hoorenGa naar eindnoot(2). Ga naar margenoot+ Maer my dochte, het was dese oorsaecke, de spraecke was dese, dat in Spaengien knechten aengenomen werden, ende de oude gernisoenen werden besceyden op Milanen. Also was de spraecke, dat de conick met gewelt van spaengiarden sou comen. Maer ick duchtede, dat hy selve niet comen en soude, al was de spraecke so om te meer volcx te verwillighen, maer dat den spaenschen raet eenighen tirant overseynden sullen met geweltGa naar eindnoot(3). Item in 't eerste van desen jaere, so werdt de stat van Dornick van des graven van Egmonts volck sonder gewelt ingenomen, dewyle dat de calvinisten buyten der stat predickende waeren. Hier begonde den grave van Egmont syn afvallicheyt eerst te thoonen; daer bleven oock eenige borgers doot, maer seer weynich, al liep den roep eerst van groote moort. Dat was doerdien sommighe de vlucht subyt met pack en haer beste namen, die som tot Antwerpen toe quaemen. En noch eenen predicant, die in stat was, werdt terstont gevanghen; hierna moesten de inwoonderen alle haer wapenen op 't casteel brenghen. Die van Valecyn werden so langhs so meer belegert; menighen reysenden man werdt gescoten van 't gernisoen, dat tot Rysel op 't casteel en oock tot Dornick op 't casteel lach, op goedtduyncken dat se gues waerenGa naar eindnoot(4). Ga naar margenoot+ Item deestyt hadde een leeraer der mertinisten genoempt Ilericus, een geboren grieck, een boecxken gemaeckt uyt den cappittel Joannis in 't 6., waeruyt de calvinisten vuel geleert hebben, en thueren voerdeel nemen dat wordeken: ‘Het vleesch en is niet nut.’ Maer haer werdt uyt | |
[pagina 171]
| |
dit boecxken anders onderwesen, dat den evangelist dat niet en verstaet by Cristus vleesch, maer daermede meynende de Caphernaiten vleesch, die niet bequaem en waeren, dat na den vleesche te begrypen, maer in 't geloof behoorden te contenteren en vuel ander redenen. Welck boecxken eenighe van der calvinisten predicanten op den predickstoel droeghen, om dat te scandaliseren voer haer gemeynte. Ende deestyt vertrocken eenighe doctoren der mertinisten als Joannis Spannenborch weder na Duytschelant. die gecomen waren om cristelyke ordene te geven en te stellen onder de mertinisten, so sy oock gedaen hebben, maer desen Ilericus bleefGa naar eindnoot(5). Ga naar margenoot+ En de calvinisten werden van de predicanten der mertinisten ter disputatien beroepen, om den twist ten eynde te brenghen, en telsste (te leste?) vermaenden de mertinisten openbaer, dat se dit dicwils begeert hadden en noch bereet waeren. En de calvinisten riepen van sulcx eer de mertinisten eenighe gedeputeerde predicanten hier hadden, en nou maecken sy haer al te soecken! Ende het is gesciet deestyt, dat in een huys syn vergadert geweest 12 mannen mertinisten en calvinisten, maer geen leeraerts, eenen heelen dach en hadden elck eenen advocaet om haer redenen te scryven, die sy in 't disputeren gebruycken souden. En den calvinist, die d' woerdt meest dede en byna verwonnen, en niet en conde spreken en met imborsticheyt meynde te spreken, kreege den mont vol bloets en daerduer deden, die se t' samen geroepen hadden, ophouden. | |
[12 Januari 1567]Ga naar margenoot+ En den 12 dach Januarius vermaenden de calvinisten predicanten 't volck tot bidden, hopende dat se ter disputatie comen souden en met Godts hope mochten ackorderen; maer ick hoorde haest, dat het niet daertoe comen en soude, want haer meyninghe was, dat sulcx gescieden soude op een open plaetse, op de merckt oft in een kercke, welck de hoocheyt niet toelaten en sal om den oproer te scouwen. Maer der mertinisten meyninghe was, dat het gescieden soude in een besloten plaetse, en den onverstandighen daer uytsluyten, en laeten alleen 20 oft 30 mannen van elcker syden by de predicanten comen als toehoorders, en daerby eenighe gedeputeerde der stat: maer de calvinisten en sochten dat niet, maer wilden dat het elck hooren en verstaen soudeGa naar eindnoot(6). Ga naar margenoot+ Item deestyt hadde de regente, hertoginne van Parma, geerne binnen Antwerpen gecomen, maer wilde eerst eenighe ruyteren en knechten in stat hebben. Ende het quam haest in 't openbaer, dat eenighe van de treffelyckste borgeren tot 18 oft 20 toe, dit begeert hebben, doer papen raet, en dat men dan sou beyde dese versceyden religien verdryven. Ende van desen aenslach hoorde men, dat heer Heyndrick van Berchem borgemeester van der stat, een af was; nochtans hadde hy de eerste geweest, die de mertinisten consent gaf binnen der stat te preken. Ende mits dat het openbaar was, so bleve 't achter. Maer sy hadden 't oock den graef van Hoochstraten aengesocht, die nou goevernuer in Antwerpen | |
[pagina 172]
| |
was, dese ruyteren in te laten, en dan die predicatien te verbieden en haer te verdryven; maer hy en gaf op haer saecke geen antwoerdeGa naar eindnoot(7). | |
[17 Januari 1567]Ga naar margenoot+ Item op den 17 dach Januarius so predickte IJsebrant wederom uyt het boecxken, dat de mertinisten uytten cappittel Joannis. 6. tegens haer gemaeckt hadden, en omdat de calvinisten niet en gelooven, dat het broodt en wyn is het lichaam en bloet Cristi, ‘welck broodt en wyn’, screef Ilericus voorseyt, ‘syn elementen, maer doer d' woerdt Cristi, so is 't een sacrament in 't uytdeylen’. Daerop seyde hy tot den volcke: ‘En soudt niet so syn, 't heeft ooren om te hooren,’ ende verweckten so 't volck meer tot twist en scandalisatie. En ten lesten seyde hy: ‘Men sal se noch slaen met den sweerdt, daer men het pausdom mede geslagen heeft.’ Met het sweerdt des geests sey hy na, maer men weet wel, dat se noyt de papen met des geests sweerdt geslagen en hebben; en dede 6 sermoonen op dat boecxken, altyts dat by hem hebbendeGa naar eindnoot(8). Item den selften 19 dach Januarius, so predickte IJsebrant, dat haere medebroeders tot Dornick in groote lijden waeren, en de vrouwen gescoffiert werden ende so voorts, maer 't en was al uyt so quaet niet: dan benautheyt genoech, dat elck knechten moest houden, want sij mochten noch buyten der stat predicken, maer op groote genade. Maer sij riepen al het quaetste om het volck tot wraecke te verwecken. Ga naar margenoot+ Ende na den noen, so werden in haer predicatie 2 brieven voorts gegheven, eenen aen IJsebrant, en eenen aen mr. Joris. Maer IJsebrant, die was beter bedacht dan Joris, den brief niet lesende openbaer, want daer stont in een droefheyt, daer hij syn volck mede bedroefde: als hoe dat sij alle vercocht waeren op de leveringhe na, met de ruyteren die men hier in begeerde, en dat dese voerseyde 18 borgeren daer eenen scenck de regente voer beloeft hadden en oock de ruyteren te betalen. Doer welcke oproerighe waerscouwinghe 't volck seer verscrickt was, want het was te voeren in 't openbaer, ende der personen namen stonden geplackt op der kerckduere van der minnenbroeders clooster. Maer die dese brieven daer overgaven sochten oproer, want het ginck der mertinisten sowel aen als haer; ende die predicanten seyden, mits sulcx gehoort hebbende, dat men doch om quaede aenslaghen het sweerdt niet aenveerden en soude, maer Godt bidden sonder ophouden. Maer doer de predicatie van Joris waeren die calvinisten meer baest; want hij seyde: ‘Mochten wij noch gelijck die kinderen van Israel met ons goeden uyt den lande treckken, en dat er geen bloet gestort en werde’; also dat vuele dien nacht niet en dorsten slapen gaen. Ende de heeren, hoorende dat er beroerte was onder het volck, deden heymelijck noch 2 vendelen knechten sonder trommel wecken, die in haer self woone waeren, want het waeren al ingesetene, die tot der borgers huys niet en laeghen; ende sommighe lieden staecken al licht uyt. | |
[pagina 173]
| |
en wilden haer versconen, maer sij werden op volle borsse bescaempt en ‘foy verraders’ na haer geroepen en daer afgedronghenGa naar eindnoot(9). Ende den 21 dach werdt tot Antwerpen een gebodt gedaen, dat, wie den man conde wijsen, die de brieven in de predicatie gegheven hadde, soude hebben 200 gulden, verclarende dat het al versiert was, dat er geseydt werdt, en daer sommighe personen met besculdicht werden; maer men wist wel betere, maer 't werdt gedaen om het volck te stillenGa naar eindnoot(10). Ga naar margenoot+ Item om deser saecken trocken 8 calvinisten en 3 mertinisten na Hollant bij den prinsche van Oraengien, om te weten oft sijn contrackt en beloefte geen macht en hadde haer te bescermen van sulcx overvallen, want doer hem was haer den 2 September 1566 toegelaten de openbare predicatie, mits belovende te volgen 't gene, dat bij de generale staten geordineert sou worden, oft die 't niet volgen en wilde, soude tijt hebben om sijn goeden te vercoopen en uyt den lande te vertrecken, welcke vergaderinge de regente al achter houdt, al hadde sij 't beloeftGa naar eindnoot(11). | |
[21 Januari 1567]Ga naar margenoot+ Item des nachts na den 21 dach Januarius is 't geschiet tot Hasselt, in 't landt van Luyck, dat de calvinisten alle der papen beelden afgeworpen hebben, en alle die beelden en ander siraten hebben sij op de merckt gebrocht en daer verbrandt. En ontrent 2 maanden lanck hebben de calvinisten aldaer binnen op de merckt gepredickt, en hadden daer geerne een papenkerck gehadt, maer het werdt geweygert en nou gebruycktenGa naar margenoot+ sij dit gewelt; en dit gewelt dachte de bisschop wel te wreken en wilde rechtelijcke procederen, alsulcke te moghen straffen. Ende hier was den predicant der calvinisten, Hermanus, present: lange is hij tot Maseyck geweest en oock tot Mastricht: overal waer wat stouts aen te grijpen is, dunckt mij, dat hij ontrent is. Tot Mastricht is langhe grooten twist geweest onder de kinderen en jongens, die malcanderen sloegen en hoopen vergaerden: d'eene was papists en de ander calvinistsGa naar eindnoot(12). Ga naar margenoot+ Item deestijt werdt tot Antwerpen verboden en elders, eenighe wapenen uyt te mogen vueren sonder consent en paspoorten. Ende dat ter oorsaecke, omdat men sommighe steden geen wapenen toeseynden en soude: wandt deestijt werdt doer de regente de stat van Valecijn opgheeyst in den naem van den conick, en eysten, dat men daerin sou maecken, een kasteel op den kost van de gemeynte, ende dat se alle de kercken souden versieren als sij te voren waeren, op haeren koste en noch 15 persoonen tot haeren wille. Maer haer werdt geantwoerdt, dat se noch liever den lesten man wouden waeghen, en dan de stat ten lesten in brant stellen. Maer de regente en was niet vervaert van dat dreygen, maer dede van Mechelen en van Brusel vuel gescuts ende ander munitie na Valecijn vueren om de stat te bescieten. Ende die van Valecijn, die stelden oock haer gescut op sommighe torens, die se met eerden vulden en op de murenGa naar eindnoot(13). Ga naar margenoot+ Item deestijt is 't gebuert ontrent Ypren in Vlaenderen, alwaer den grave van Egmont consent in 't voerleden jaer gegheven heeft een houten | |
[pagina 174]
| |
kercke te timmeren, nou hadde hij consent gegheven van deselve kercke te breken, ende van dien hout een galge te maeckenGa naar eindnoot(14). | |
[23 Januari 1567]Ga naar margenoot+ Item op den 23 dach hoorde men, dat doer spot, dat der regenten knechten en ruyteren deden, die van Valecijn uytquamen en hadden in 't midden van haer seer vuel gescuts. En als die ruyteren meijnden in te vallen, sceyden sy haer als 2 vluegelen en lieten 't gescut onder de ruyteren losse ende verstroyden er 400 en daer bleef er ontrent 200; en het gescut was noch niet daer. Ga naar margenoot+ Item die van Maseyck namen deestijt 6 vendelen guesen oft calvinisten in tot haerder bescerminghe, daer die calvinisten der stat seer blijde in waeren en scoten van blijscap, meynende nou wel bewaert te sijn voer den bisschop. Ga naar margenoot+ Item deestijt was den graef van Hoochstraten in de plaetse van den prinsche binnen Antwerpen, maer hij was goevernuer van Mechelen; maer de regente hadde daer nou eenen anderen, een jonckheere, een waele; vrempt te verstaen, want dit was geen teeken dat hij seer papist was, al hadde hij in Antwerpen den naemGa naar eindnoot(15). Ga naar margenoot+ Item op den 23 dach geschiede 't buyten Antwerpen in Borgerhout, dat, ter oorsaecke van disputatie in der religie, een man doodgesteken werdt, ende daer bij was heer Cornelis den eersten predicant, die op 't Kiel buyten Antwerpen predickte. Maer hij en conde 's niet gebeteren, het gesciede verradelijck, want den steeck werdt over een duere gegheven. Ende hier duer vermaenden de mertinisten en calvinisten predicanten op den 29 dach Januarius haer gemeynten, dat sij haer doch wachten souden van onnutte disputatien en geen scimpelijcke liedekens oft reffereynen en souden maecken, opdat sulcx scandale niet meer en gescien. Ga naar margenoot+ Item in 't eynde deser maent, hadde de hertoginne van Parma vorhanden de predicatie der mertinisten tot Antwerpen te doen verbieden, doer raet van haeren aenhanck, mits dese altoos gehoorsaem wilden wesen der overheyt, om dan daerna de ander met gewelt te verbieden. En het volck was hierin beroert, ende de predicanten vermaenden 't volck, oft het so quaeme, dat sij toch geen oproer en maecken en souden, noch het sweerdt niet aenveerden, ende anders niet doen dan bidden sonder ophouden. En oft het wesen moeste, so wilden sij liever vertrecken en het stof van haeren scoenen cloppen, dan om haerentwille landen oft steden bedorven souden worden: en liefver dat doen, dan met de calvinisten verbont te maken, malcanderen te bescermen met gheweltGa naar eindnoot(16). Item in 't eynde van deser maent, waer(en) de edelen des nieuwenGa naar margenoot+ verbonts tot Brusel ontboden, voer de hertoginne van Parma, als regente van des conicx Nederlanden. Maer sij en wilden er niet comen, iet quaets vermoeyende: maer sij waeren bij malcanderen gecomen tot Breda, als den prinsche van Oraengien, den grave van Huerne, den grave van Culenborch, den grave van Hoochstraten, heer Heyndrick van Brederode en sommige andere. Maer men hoorde niet, dat Egmont daer was geweest, | |
[pagina 175]
| |
Ga naar margenoot+ want hij was haer afgeweken en van de regente verleydt met giften en gaven en noch dagelijcx hem vuel dinghen beloefden en sijnen kinderen. Ende men hoorde, dat graef Lodewijck van Nassou, des prinschens broeder, uyt den hove gebannen wasGa naar eindnoot(17). |
|