En het leven leeft...
Titels hebben mij altijd gefascineerd. Vroeger heb ik ze zelfs verzameld met een permanente traan in het oog over het feit, dat ik eens een lijvige catalogus van een leesbibliotheek op de voormalige Hofdijk in Rotterdam heb weggegooid (motto: je kunt niet alles bewaren!), het enige boek van de vele, verloren langs de levensweg, waarover ik vijfentwintig jaar lang getreurd heb. De herinnering kleurt natuurlijk alles in technicolor: ik ben er nu zeker van dat daarin veel fraaiere zaken gestaan moeten hebben dan een titel als ‘Het parfum van de dame in het zwart’, de enige, die ik mij er uit herinner. Maar ook oude delen van Brinkman's Catalogus zijn gul en, al moest ik diep duiken, ik kwam toch boven met kostbaarheden als: J.v.d. Horst, Gouddorst en Misdaad of Margoli de Rooverhoofdman. L. Besse, Het dierlijke in de vrouw. A. van Blomberg, Woudstilte en Wereldsmart. Old Broadbrim (de oude breedhoed) de Koning der Detectives. R. Feenstra, Scharrelvreugde. Hickman, Uit de nagelaten papieren van eene Haagsche maintenée. Eschelbach, In de kazerne met eene vrouw! E. von Maltzahn, Als moeders zondigen.
Kom daar nou eens om! Later kregen we de periode van de trilogie en van de En... titels, die de zaak een tiefe-Sehnsuchtluchtje gaven en waarin de titel naar een citaat uit Milton van Aldous Huxley's Eyeless in Gaza in de Hollandse vertaling verijlde tot En de wateren werden stil... Een periode, die mr. Bordewijk eens deed bekennen: ‘ik ben bezig aan een trilogie over de glazenwassersbranche: En eeuwig lekken de emmers..., Winden waaien om de ladder, De Weg naar de Bovenruit (een oeuvre, dat helaas tot heden nog niet verschenen is). Kostbaarste uit dit tijdperk: En het leven leeft...
In zijn studie The Uses of Literacy (Londen, 1957) komt de schrijver Richard Hoggart met titels bovendrijven als: Sweetie, Take it Hot, The Killer Wore Nylon, Sweetheart, Curves Can Kill en Dorft Tempt Me, Hotsy. ‘Namaak’ mompelt de subtiele lezer en ik mompel het hem na. Het ís namaak en dat is ook een van mijn hoofdbezwaren tegen dit boek. De een of andere zotte uitleg van de wet op de literaire eigendom in Engeland belet namelijk een