geslachtsleven van de mens te verwringen, te onderdrukken, liefst geheel te vernietigen, hoewel hij de geslachtsdrift niet ontvreemd had of zich deze op minder oorbare wijze had toegeëigend, maar gewoon meegekregen. Onthutsende voorbeelden van de variabele, maar bijna altijd afwijzende instellingen ten aanzien van het geslachtelijke zijn overvloedig te vinden in het opmerkelijke boek Sex in History, Society's changing attitudes to sex throughout the ages van G. Rattray Taylor (New York, 1954), vooral in de hoofdstukken ‘Mediaeval Sexual Behaviour’ en ‘Mediaeval Sexual Ideal’.
Vrijwel centraal in dit boek is een merkwaardige indeling, die de schrijver maakt via Freudiaanse theorie en de Oedipus situatie, een indeling in mensen, die hij ‘Patrists’ en die hij ‘Matrists’ noemt, de ene als gevolg van een ‘predominating tendency for male children to model themselves on their fathers’ en de anderen, die een ‘tendency to model on the mother’ hebben. Hij meent deze twee groepen vrij duidelijk te kunnen onderkennen en noemt als kenmerken van de ‘Patrist’: i, ‘restrictive attitude to sex.’ 2, inperking van de vrijheid der vrouw. 3, ‘women seen as inferior, sinful.’ 4, kuisheid waardevoller dan welvaart. 5, ‘politically authoritarian.’ 6, conservatief, tégen vernieuwing. 7, wantrouwen tegen onderzoek. 8, inhibitie, vrees voor het spontane. 9, diepe vrees voor homoseksualiteit. 10, het onderscheid tussen de seksen in kleding bijvoorbeeld krijgt alle nadruk. 11, ascetisme, vrees voor plezier. 12, ‘Vader-religie.’ De ‘Matrist’ werkt vrijwel tegengesteld: lankmoedige instelling ten aanzien van sex, vrijheid voor de vrouw, hoge status van de vrouw, welvaart belangrijker dan kuisheid, politiek democratisch, progressief, revolutionair, geen wantrouwen tegen research, spontaneïteit, exhibitie, diepe vrees voor incest, onderscheid tussen de seksen in kleding bijvoorbeeld ‘minimized’, hedonisme, plezier is welkom, ‘Moeder-religie’. Het heeft er alle schijn van, dat men over de gehele wereld de officieren van justitie uit de groep van de patristen requireert, als de rechters nu maar uit de matristenhoek komen, dan breit dat weer aardig recht. Hoe nu, interessant is de