Edinburgh
Edinburgh, augustus 1962: de internationale schrijversconferentie binnen het kader van het festival. De buitenlandse onderwaardering voor de Nederlandse literatuur, die mij al in Formentor was opgevallen, werd mij het duidelijkst geïllustreerd door het verbaasde ‘What are you doing here’ waarmee Henry Miller mij voor de tweede maal dit jaar begroette. Dat ging niet om mij of tegen mij maar wat moeten Nederlandse schrijvers hier? Onze schilderkunst, ja, onze muziek, ja, enthousiaste verslagen in de pers over de ingezonden Nederlandse films, wat onze letterkunde betreft zouden we wel in het Patagonisch kunnen schrijven; over het uitstekende betoog dat Hans Gomperts bijvoorbeeld gehouden heeft, geen regel in de kranten. Het Nederlandse gezelschap, daar bijeen op uitnodiging van o.k. en w. bestond uit Gomperts, Mulisch, Nooteboom, Van het Reve en ik en gezamenlijk wisten wij veel af van althans de angelsaksische schrijvers, die evenwel totaal niets van ons afwisten, Angus Wilson misschien uitgezonderd, die graag in ons land komt en er ook wel relaties heeft. Gomperts’ rede ging vooral in tegen de misvatting, dat de Nederlandse letterkunde een armzalig filiaaltje van de Duitse zou zijn.
Een vijftigtal schrijvers hebben vijf dagen lang hun vertogen gehouden voor een hoogst geïnteresseerd gehoor van een tweeduizend mensen, bijeengekomen in de McEwan Hall van de universiteit. Onder de schrijvers waren Mary McCarthy, Angus Wilson, Henry Miller, Dame Rebecca West, Norman Mailer, Lawrence Durrell, Stephen Spender en verder iemand uit India, uit Ceylon, een paar Joegoslaven, een Pool, de uitgevers Ledig Rowohlt en Girodias van de Parijse Olympia Press, een zeer correct geklede, energieke, bijna te mooie man. Op de eerste dag is er gesproken over de benaderingswijzen van de roman; Henry Miller zei, dat de roman al vijftig jaar dood was en of we niet over iets boeienders konden praten, over schilderen of dansen, hetgeen hier en daar enige verbazing wekte, maar wat toch een heel begrijpelijke opvatting was van iemand, die nooit een roman heeft geschreven. De tweede dag was de Schotse dag,