Brieven van en aan Jacob Israël de Haan 1899-1908
(2018)–Jacob Israël de Haan– Auteursrechtelijk beschermd134. De Haan aan Van Eeden, 21 oktober 1906 of kort daarnáNijmegen: Instituut: ‘Wegerif’ Amsterdam. 29. St-WillibrordstraatBeste Van Eeden, er staat in De Groene van deze week een groot stuk van Frank van der Goes inzake de leerlingen regeling van den Diamantbewerkersbond. De volgende week antwoord ik. Je moet eens zien te lezen het hoofdartikel van Henri Polak in Het Volk van verleden week Woensdag over de vrije arbeiders540.. Schande. Giza was zooeven bij ons. Van Deyssel heeft mij weder eens geheel onnoodig gegriefd. Toch hou ik van zijn werk. Hoe gaat het mij? Ik wou, dat ik 't wist. Kon ik je maar weer eens ontmoeten. In haast, met beste groeten, Joop
De Haan beantwoordde Van der Goes' ‘Harde maatregelen’ met een gelijknamig stuk in De Amsterdammer van 28 oktober. Als ‘de scheldende keffer van den A.N.D.B.’, Polak, het niet winnen kan, ‘moet de oude getrouwe hofhond’, Van der Goes, ‘er aan te pas komen’, aldus De Haan. ‘Ge kent hem wel: die met de scherpe felbeproefde tanden. Van der Goes vergeve mij de hondsche vergelijking’. Polak behoort tot die mensen die hun tegenstanders voor melaatsen, pestbuilen, parasieten, schorem enzovoort uitmaken: dat is ‘geen strijdbaar schrijven’, maar ‘wel schouw schelden’. Wat Van der Goes schrijft, is ‘finesse ende noblesse van taal’. Maar tegen de voorstelling dat hij de lonen van de diamantbewerkers ‘schandalig verlaagd’ zou willen zien, protesteert De Haan. Er staat nog een sneer op de SDAP in zijn stuk: ‘iedereen weet, dat de leden dier partij geene arbeiders, en de arbeiders geene leden dier partij zijn’, en de slotzin luidt: ‘Ik ben blijde, dat ik deze belangrijke kwestie ter sprake heb gebracht. Maar óók ben 'k blij, dat het nu uit is’. In hetzelfde nummer van De Amsterdammer stond een bijdrage van Van Eeden over Jacques Perk, naast bijdragen van anderen, o.a. Alex Gutteling: het was vijfentwintig jaar geleden dat Perk stierf. Perk was een dichter met een roeping, met karakter en met taalvermogen, aldus Van Eeden. Maar de beweging van Tachtig was in die vijfentwintig jaar totaal gedegenereerd, ‘duizelig en tuitelig geworden’: ‘een treurig tooneel van verwarring, liederlijkheid, ijdelheid, heerschzucht, anarchie en twist’. Enige uitzondering: Albert Verwey. Men mag aannemen dat Van Eeden ook zichzelf voor een uitzondering hield. En men mag vermoeden dat De Haan in Verwey en in Van Eeden en in zichzelf de voortzetters van de ware beweging van Tachtig zag. |
|