De beschaving
(1983)–J.P. Guépin– Auteursrechtelijk beschermd[21]
| |
[pagina 479]
| |
Is Euripides gek geworden? Ik had het al gezegd, c is het mysterie, en dat betekent dat geleerden ervan in de war raken. Onomacritus tovert nog steeds. Wilamowitz heeft het goed gezien, zowel wat Hippolytus als wat de Kretenzers betreft. De paradox is Orphisch en het Kretenzisch mysterie stamt uit de geschriften van Ps. Epimenides over de reinigingen op Kreta ter ere van Dionysus: ‘Seinem Dienste gebührt die omophagia: aber eben dieses Sakrament erhebt den Geheiligten in die göttliche Sphäre, verwehrt ihm also die tierisch-menschliche Nahrung für die Zukunft.’Ga naar eind2De omophagie is een stadium in de reiniging. Dat zegt ook het koor in de Bacchae, dat de omophagie op de bergen aanprijst als omophagos charis, de genade van het rauw gegeten vlees, en dus tevens: ‘gelukzalig wie vredig de teletai van de goden kent en zijn leven heiligt en zijn ziel in Bacchische extase brengt op de bergen in vrome reinigingen.’ Duidelijker kan het toch niet? Maar waar bestonden die reinigingen uit? Men moest zich ontdoen van zijn Titaanse, dierlijke aard door de wrok van Persephone te verzoenen. Dat gebeurde door eerst in symbolische vorm af te dalen tot de staat van roofdier, en op dat niveau het misdadig gedrag van de Titanen te imiteren. Deze imitatie van het oorspronkelijke offer is al even pervers, maar op een ander niveau. De Titaanse mens die nu Pentheus, de tegenstander van Dionysus, verscheurt, of kleine kinderen, stieren of bokjes, doet dat in de diepgezonken staat van roofdier, hij is gevangen in de eenheid van misdaad en straf in de talio, kenmerkend voor de IJzeren periode van voor de Zondvloed, of van voor de instelling van de Areopagus. Ik denk dat de reiniging van de erfzonde van de Titaanse voorouders ook in Korybantische privé-inwijdingen voor tienjarigen gebeurde: de jongen werd met gips (Titanos) ingesmeerd en achtervolgd door een wilde rondedans, om tenslotte via een sofistisch proces te worden vrijgesproken. Dat is de manier waarop Orestes in de Eumeniden wordt bevrijdt van zijn bloedschuld, de moord op zijn moeder, die echter de laatste was van een serie moorden (straffen) die begon met de Thyestische maaltijd. De Erinyen die hem achtervolgen zijn Bacchanten in tragische interpretatie. Na het proces wordt Orestes ten slotte vrijgesproken, en de Erinyen veranderen in Eumeniden, omdat nu Recht en Orde heersen. |