Ter Braak: 1948 moet ook het 1e deel van zijn Verz. W.
brengen.Ga naar eind73
B & S heeft het nog steeds erg druk, zoodat de productie nog wat
mij betreft traag is.
Mouton is zóó ondeskundig, dat ik van Slauerhoff i 12
vel (liefst) in 5000 ex moest laten overdrukken. Wat een papierverlies! De heeren weten van niets: ze hadden de smalle marge buiten, en de breede binnen gezet. Dat is nu
een oude firma...
Meijer heeft nog geen tijd voor Keuls iv,Ga naar eind74 doch gaat nu Heins boekje over Eddy afdrukken. Er komen 35 plaatjes in. Zal wel gaan.Ga naar eind75
Binnenkort stuur ik je ook Jo Boer, De Erfgenaam.Ga naar eind76 Voortreffelijk boek. Voorjaar 1948 breng ik haar 3e roman: Melancholie der verzonken jaren.Ga naar eind77 Die het lazen zijn er verrukt van.
En nu eindig ik, met heel veel hartelijks aan Yta, heel veel groeten voor je zonen en schone
dochteren, veel liefs van ons allemaal en een poot van
je
Sander
|
-
eind1
- Op 9 oktober 1946 had Stols onder meer aan Martinus Nijhoff
geschreven: ‘In Parijs heb ik het erg druk gehad met de oprichting van de “Editions A.A.M.
Stols” aldaar. Vroeger had ik er, zooals je weet, (in feite van 1923-1939) een kantoor dat
meer een agentschap mijner uitgeverij was, dan een eigenlijke uitgeverij. Nu is dan eindelijk
tot stand gekomen waar ik jarenlang over heb nagedacht: een zelfstandige Fransche uitgeverij,
onder een aparte directie. Deze zal, als mijn plannen kunnen doorgaan, ook voor de
Nederlandsche auteurs van belang zijn. Daarnaast heb ik de Editions de Minuit beloofd, een
advies in te dienen over tien of twaalf Nederlandsche romans, die, in het Fransch vertaald,
een goeden indruk van onze hedendaagsche letteren kunnen geven. Is het daarom niet mogelijk nu
eens leven in te blazen in de “Commissie van advies voor vertalingen van Nederlandsche
letterkundige werken”, die Mr. Reinink indertijd instelde, en die bestaat uit hem, jou, dr.
Bender en mij? Ik kan dan mijn voorloopig lijstje eens voorleggen. De Editions de Minuit
vragen niet beter dan spoedig te kunnen beginnen, en hun reputatie kan voor onze letteren in
Frankrijk veel doen. [...] En nu onze afspraak voor een ontmoeting. Bel mij eens op, opdat we
deze kunnen maken: tot en met 15 October ben ik iederen avond bezet, maar ik kan mij overdag
wel eens vrij maken. En na 15 October hopen Greet en ik je weer eens voor een gezelligen
borrel bij ons te zien: je hebt de goede gewoonte, ons op te zoeken, al lang laten varen; neem
ze weer op!’
-
eind2
- Stols doelde waarschijnlijk op de door de toenmalige
minister van financiën Pieter Lieftinck (1902-1989) getroffen maatregelen in het kader van de
geldzuivering en de vermogensaanwasbelasting, waarbij de vermogensaanwas, die tussen 1 mei
1940 en 1 januari 1946 had plaatsgevonden, zou worden belast. In 1947 voerde Lieftinck
bovendien een belastingherziening door, die ten opzichte van de tarieven vóór 1940 een
aanzienlijke verzwaring betekende. (Zie M.D. Bogaarts, Parlementaire geschiedenis
van Nederland na 1945. De periode van het kabinet-Beel, 3 juli 1946-7 augustus 1948,
's-Gravenhage 1989, band b, m.n. p. 904-915 en p. 989-1000.)
-
eind6
-
The quiet adventure.
-
eind7
-
Het boek van Joachim
van Babylon was in de zomer gedrukt, Het huis zou in de herfst worden
gedrukt. Beide boeken verschenen in maart 1948.
-
eind8
- De vierde, uitgebreide druk van Onderweg van A. Roland Holst zou in november bij A.A.M. Stols, Uitgever te
's-Gravenhage verschijnen. De bundel werd naar typografische aanwijzingen van Stols in de
zomer gedrukt bij Drukkerij ando te 's-Gravenhage. Buiten de gewone
oplage werden 30 exemplaren gedrukt op geschept papier. Omslag en bandstempels waren van
Bertram Weihs. Gelijktijdig verscheen de vijfde druk. (Zie voor de splitsing van de
oorspronkelijke uitgave van Onderweg in resp. de herziene uitgave van Onderweg en de bundel Tegen de wereld: A. Roland Holst,
Verzameld werk. Poëzie ii (ed. W.J. van den Akker et
al.), Amsterdam 1981, p. 1306-1308.)
-
eind9
-
Tegen de wereld van A. Roland Holst zou in
november bij A.A.M. Stols, Uitgever te 's-Gravenhage verschijnen. De bundel werd naar
typografische aanwijzingen van Stols in de herfst gedrukt bij de firma Boosten &
Stols. Buiten de gewone oplage werden 30 exemplaren gedrukt op geschept papier. Omslag en
bandstempels waren van Bertram Weihs. In december verscheen de tweede druk. (Zie voor de
oorspronkelijke publikatie van een gedeelte van Tegen de wereld als
onderdeel van de bundel Onderweg: A. Roland Holst, Verzameld, werk. Poëzie ii (ed. W.J. van den Akker et al.),
Amsterdam 1981, p. 1308-1309 en p. 1310-1311.)
-
eind10
- Jan van Nijlen, De dauwtrapper zou in
oktober verschijnen bij A.A.M. Stols, Uitgever te 's-Gravenhage. De bundel werd gedrukt bij
de Firma Boosten & Stols in een oplage van 1000 exemplaren. Het stofomslag was van
Helmut Salden.
-
eind11
- M. Vasalis, De vogel Phoenix. Gedichten zou in november bij
A.A.M. Stols, Uitgever te 's-Gravenhage verschijnen. De bundel was naar typografische
aanwijzingen van Stols in de lente in een oplage van 1000 genummerde exemplaren bij de
Firma Boosten & Stols gedrukt. Bandstempel en stofomslag waren van Helmut
Salden.
-
eind12
- Jean-Paul
Sartre, Portret van een antisemiet. Overdenkingen over het joodse
vraagstuk zou in december verschijnen bij A.A.M. Stols, Uitgever te 's-Gravenhage. Het
oorspronkelijk onder de titel Réflexions sur la question juive eerder dit
jaar verschenen essay was vertaald door W. Mensink. Het boek werd gedrukt bij drukkerij
Trio te 's-Gravenhage. Het omslag was van Stols.
-
eind13
-
Muiterij tegen het etmaal van S. Vestdijk zou in december bij A.A.M. Stols te
's-Gravenhage verschijnen. Deel 1 was de tweede druk van het deel Proza,
deel 2 behandelde Poëzie en essay. Beide delen werden in de zomer gedrukt
bij de firma Boosten & Stols. Omslag en bandstempels waren van Helmut Salden. Het
voorwoord bij de tweede druk van het eerste deel luidt: ‘Het eerste deel van Muiterij tegen het Etmaal verscheen in het tweede oorlogsjaar, in een tijd derhalve
dat er andere muiterijen aan de orde waren dan die van letterkundige critici tegen
journalistieke vervlakking en betweterij. Niet dat dit eerste deel veel tot het nieuwe
soort muiterij scheen bij te dragen. Door de censuur waren verscheidene stukken verboden,
die thans in de tweede druk hun oorspronkelijke plaats innemen. In verband hiermee ware het
wellicht beter geweest de publicatie te laten vervallen: een onmerkbare vorm van muiterij,
die ook iets waard kan zijn. Bij nader inzien wenschten uitgever en schrijver zich te laten
leiden door de overweging, dat de publicatie van dit boek, hoezeer ook verminkt, maar waar
buitenop het woord “muiterij” voorkwam, een bescheiden stimulans kon zijn in den
cultureelen strijd, die zich toen reeds begon af te teekenen [...].’
-
eind14
-
Essays über
die Landschaftsmalerei und andere Bildgattungen van Max J. Friedländer (1867-1958)
zou in november bij A.A.M. Stols te Den Haag verschijnen. Het boek werd naar typografische
aanwijzingen van Henri Friedlaender gezet en gedrukt bij Mouton & Co te Den Haag.
Het stofomslag en de band waren van Henri Friedlaender.
-
eind15
-
Fransche
kunstenaars en hun Hollandsche modellen in de 18de en in den aanvang
der 19de eeuw van A. Staring zou in december bij A.A.M. Stols,
Uitgever te 's-Gravenhage verschijnen. Het boek werd gedrukt bij n.v.
Boek - en Kunstdrukkerij v/h Mouton & Co. te 's-Gravenhage. De cliché's waren
vervaardigd bij Gravura te 's-Gravenhage. Het bindwerk was van n.v. v/h
J. Giltay & Zn. te Dordrecht. De omslag en band waren van Stols.
De
kunsthistoricus Adolph Staring (1890-1980) was, na een kortstondige carrière in de
diplomatieke dienst, in de jaren 1920 tot 1922 tijdelijk verbonden geweest aan het Haags
Gemeentemuseum. Vanaf 1923 tot 1935 was hij secretaris van de Vereeniging Oranje Nassau
Museum. Vanaf 1931 woonde hij op het voorvaderlijke huis De Wildenborch te Vorden, waar hij
zich uitsluitend aan zijn kunsthistorische publikaties en een aantal bestuurlijke
activiteiten wijdde.
-
eind16
-
Samenspraken met Yokita van de beeldend
kunstenaar en schrijver Hein von Essen (1886-1947) zou in december bij A.A.M. Stols te
's-Gravenhage verschijnen. Het omslag was van F. Tamminga.
-
eind17
-
Het gezicht van Peñafiel van de diplomaat F.C. Terborgh (ps. van Reijnier Flaes,
1902-1981) zou in oktober bij A.A.M. Stols, Uitgever te 's-Gravenhage verschijnen. De roman
werd in maart door F. Tamminga op de persen van Drukkerij A.n.d.o. te 's-Gravenhage
gedrukt. Het stofomslag en de band waren van Bertram Weihs, die ook de linoleumsnede op de
frontispice maakte.
-
eind18
-
Grensconflict van Frank Wilders (ps. van Fokke
Sierksma) zou in april 1948 bij A.A.M. Stols, Uitgever te 's-Gravenhage verschijnen. Het
omslag was van Helmut Salden.
De theoloog Fokke Sierksma (1917-1977) had in 1944 het
illegale tijdschrift Podium mede opgericht. Hij was werkzaam bij de
Universiteitsbibliotheek te Groningen.
-
eind19
-
De
droom van Vercors (ps. van Jean Bruller) zou in oktober bij A.A.M. Stols te
's-Gravenhage verschijnen. Het oorspronkelijk in 1945 onder de titel Le
songe verschenen boekje was vertaald door Clara Eggink. Het werd in de lente in een
oplage van 3000 exemplaren gedrukt bij de Firma Boosten & Stols. Het stofomslag was
van Helmut Salden.
De illustrator Jean Bruller (1902-1991) had tijdens de bezetting
samen met Pierre de Lescure de uitgeverij Les Éditions de Minuit opgericht. Vercors' Le silence de la mer was in februari 1942 de eerste clandestiene uitgave van
deze uitgeverij geweest. De veertig tijdens de oorlog gepubliceerde titels leverde de
uitgeverij in 1944 de Prix Fémina op. In 1948 zou Vercors de uitgeverij
verkopen.
-
eind20
- Vercors, De wapens der duisternis zou in oktober-november bij
A.A.M. Stols, Uitgever te 's-Gravenhage verschijnen. Het oorspronkelijk in 1946 onder de
titel Les armes de la nuit verschenen boek was vertaald door Jo Boer. Het
werd bij Boosten & Stols gedrukt. Het stofomslag was van Helmut
Salden.
-
eind22
-
Lettres inédites van Francis Jammes (1868-1938) & Valery Larbaud zou
in november verschijnen bij Éditions A.A.M. Stols te Paris & La Haye. De brieven
waren bezorgd door G. Jean-Aubry. Het boek werd naar typografische aanwijzingen van F.
Mayer in maart in een oplage van 340 genummerde exemplaren gedrukt bij Joh. Enschedé en
Zonen te Haarlem. De correspondentie beslaat de periode 1911-1932.
-
eind23
- Valery Larbaud, Lettres à André Gide zou in maart 1948 bij Éditions A.A.M. Stols te Paris
& La Haye verschijnen. De brieven waren bezorgd door G. Jean-Aubry. Het boek werd
gedrukt bij Joh. Enschedé & Zonen te Haarlem in een oplage van 1140 exemplaren. De
typografie was, gezien de eenvormigheid met Lettres inédites van Francis
Jammes & Valery Larbaud (zie n.22), van F. Mayer.
-
eind24
- Stols zou uiteindelijk afzien van de
geïllustreerde heruitgave van Les roses van Rainer Maria Rilke. De eerste
druk was in 1927 als eerste Franse uitgave van The Halcyon Press verschenen. (Zie br.166
n.3.)
De door Stols overwogen heruitgave zou worden geïllustreerd door Tia
Worm-Wiegman. In 1948 zou uiteindelijk een niet-geïllustreerde herdruk bij Stols
verschijnen. (Zie ill. p. 107.)
-
eind25
-
Chansons madécasses van Évariste Parny
zou in maart 1948 bij A.A.M. Stols te La Haye & Paris verschijnen. De bundel werd
naar typografische aanwijzingen van Lucien Jaïs gedrukt door F. Tamminga te Den Haag in een
oplage van 837 exemplaren. De illustraties waren van Bertram Weihs. Een gedeelte van de
oplage was bestemd voor leden van de Nederlandsche Vereeniging voor Druk- en
Boekkunst.
-
eind26
- Een schooluitgave met inleiding en
aantekeningen door H.R. Boulan van Le silence de la mer* van Vercors zou
in oktober bij A.A.M. Stols te La Haye verschijnen.
-
eind27
- Een schooluitgave met inleiding en aantekeningen door H.R.
Boulan van La marche à l'étoile* van Vercors zou in oktober bij A.A.M.
Stols te La Haye verschijnen. De uitgave werd in een oplage van 4500 exemplaren gedrukt bij
Boosten & Stols. Het omslagontwerp was van Hans de Jong.
-
eind28
- De derde druk van Over leven en dood in de poëzie van P.N.
van Eyck zou in december verschijnen bij A.A.M. Stols te Den Haag. Stols zou een
afzonderlijke prospectus voor dit uitgaafje verspreiden.
-
eind29
-
Spiegelingen van H.H.J. Moulijn-Haitsma Mulier zou eind 1947 bij A.A.M.
Stols te 's-Gravenhage verschijnen. De bundel werd in de herfst gedrukt bij Mouton
& Co te 's-Gravenhage in een oplage van 515 exemplaren, waarvan 15 genummerde
exemplaren op geschept papier.
Hester Henriette Jacoba Haitsma Mulier (1877-1948) was
getrouwd met de lithograaf Simon Moulijn.
-
eind30
- C.W. Sangster-Warnaars, Mater Dolorosa zou in december bij A.A.M. Stols te 's-Gravenhage
verschijnen. Het boek werd naar typografische aanwijzingen van M.N. Engelman in een oplage
van 225 genummerde exemplaren gedrukt bij n.v. Boek- en Kunstdrukkerij
v/h Mouton & Co te 's-Gravenhage.
-
eind31
-
Het boek van
Joachim van Babylon en Het huis.
-
eind32
- Niet de vierde, maar de tweede druk van Een laars vol rozen
van Bertus Aafjes zou in augustus bij A.A.M. Stols te 's-Gravenhage
verschijnen.
-
eind33
- Per 1 augustus was Harm Martens
(1901-1973) als medewerker voor de administratie en de verkoop bij Stols in dienst getreden
voor een salaris van fl 315,- per maand.
-
eind35
- Per 20 oktober zou Kryna Verlaan (geb. 1931) bij Stols in
dienst treden tegen een salaris van fl 60,- per maand.
-
eind36
-
Verzamelde gedichten van J. Slauerhoff zou in december
verschijnen. De delen werden bij n.v. Boek - en Kunstdrukkerij v/h Mouton
& Co te 's-Gravenhage gedrukt.
In december zou ook een herdruk, de derde druk,
van Slauerhoffs Verzamelde gedichten verschijnen. Deze herdruk werd blijkens
de colofon eveneens in 1947 gedrukt bij Mouton en gebonden bij n.v. v.h. J.
Giltay & Zn. te Dordrecht.
-
eind37
- De
Wagenstraat, gelegen in de binnenstad van Den Haag, was een geliefd uitgaanscentrum, met een
theater, een bioscoop, café's en bodega's.
-
eind38
- Stols had deze
activiteiten laten documenteren in de door Dirk de Jong vervaardigde Bibliographie des éditions françaises clandestines imprimées aux Pays-Bas pendant
l'occupation allemande 1940-1945, die met een voorwoord door Vercors in mei bij Éditions
A.A.M. Stols te La Haye & Paris zou verschijnen. De bibliografie was gedrukt bij
Mouton & Co te Den Haag in een oplage van 1020 exemplaren, waarvan 20 genummerde
exemplaren op Hollands.
Stols zou op 1 februari 1949 gepromoveerd worden tot officier in
het Legioen van Eer van Frankrijk.
-
eind39
- Over Michel Berveiller noch over zijn opvolger zijn nadere gegevens achterhaald.
In 1948 werd H. Malleu als informatie-secretaris aan de Franse ambassade te Den Haag verbonden
en M.G.L.B. Charrier als toegevoegd informatie-attaché, als opvolger van Jean van der
Vlugt.
-
eind40
- Aflevering 5 van Standpunte, 2 (1947) 1 (januari), bevatte Verboden
verzen (Grafschrift voor Miep van 't Hoff, Drie kleine gedichten, Ballade
de tout mon coeur, Op een glas in den oudejaarsnacht 1945, Diep in den nacht en Gebed met de dooden) van J.W.F. Werumeus Buning (p. 1-13), Enkele
aspecten van Ibsen se dramatiek van W.J. du P. Erlank (p. 13-22), de gedichten Drie laat-heidense keiserportrette (Aurelianus, Diocletianus
en Galerius) van N.P. van Wyk Louw (p. 23-24), het essay Gerrit
Achterberg. Dalosgooier van die woord door D.J. Opperman (p. 24-32), Nieuwe
gedichten (Duel, Maria Magdalena, Trance, Kinderangst, Het weer is goed,
Herzelving, Dorp, Lente, Woestijn, Beklemrecht, Devaluatie, Perpetuum mobile, Regendroppels,
Proteïne, Raster en Zelfmoordenaar) van Gerrit Achterberg (p. 33-39),
het tweede deel van het essay Contemporary criticism of the Romantics van P.
Segal (p. 40-47), Vier gedigte (John Donne, Maria Magdalena,
Circe en Afskeid) van Elisabeth Eybers (p. 48-50), Hamlet
in Afrikaans van P. du P. Grobler (p. 50-59), het gedicht Verzeilde
wereld van Greshoff (p. 59), het essay Van die stiebeuel in die saal
van W.E.G. Louw (p. 60-68), het gedicht Griekse digter van N.P. van Wyk Louw
(p. 69), Twee gedichten (Terugkeer en Bij een
gobelijn) van Finus M.P. Oosterhof (p. 70) en bijdragen aan de rubriek ‘Aantekeninge’
van N.P. van Wyk Louw, H.A. Mulder en Greshoff (p. 71-75). (Zie br.706 n.9. voor de inhoud van
Standpunte 6 en 7.)
-
eind41
- J.J. Gielen zou in juli worden benoemd tot grootofficier in
de Orde van het Legioen van Eer van Frankrijk.
-
eind42
- In mei en juni zou in
Galerie Jean Loize te Parijs (47, rue Bonaparte) de tentoonstelling ‘Un Grand Typographe de
Hollande: Stols’ te zien zijn. De tentoonstelling omvatte ‘Tous ses livres français (dont 12
de Paul Valéry) [,] Des publications clandestines[,] Un choix parmi 25 années d'éditions
hollandaises, latines, grècques, anglaises et espangnoles’. De tentoonstelling was op 2 mei
geopend door de Robert de Roos, in aanwezigheid van Louis Joxe, directeur-generaal voor
culturele betrekkingen, en Jean Hytier. (Zie ills. p. 115.)
-
eind44
-
Lettres inédites. De nummering liep van i-xxv
voor de exemplaren op Hollands en 1-275 voor de exemplaren op offsetpapier; niet in de handel
kwamen de exemplaren genummerd a-p op Hollands en de exemplaren a-z op
offsetpapier.
-
eind45
-
Chansons madécasses was geïllustreerd met 12 tekeningen door Bertram Weihs. (Zie ill.
p. 88.)
-
eind46
- De laatste aflevering van Columbus was in
januari-februari verschenen. Het tijdschrift was vanaf oktober 1946 door Stols uitgegeven. In
oktober zou het tijdschrift, te zamen met het tijdschrift Proloog, opgaan in Podium. Podium
werd vanaf die datum onder redactie van G. Borgers, W.H. Nagel, Paul Rodenko, Fokke Sierksma
en Anne Wadman uitgegeven door Uitgeverij Contact te Amsterdam.
-
eind47
- De
Vrije Bladen was in 1947 niet verschenen. Vanaf januari 1948 zou het tijdschrift onder
redactie van H.A. Gomperts, J. de Kadt, V.W.D. Schenk, G. Stuiveling en M. Vasalis worden
uitgegeven door n.v. Uitgevers Maatschappij G.A. van Oorschot te Amsterdam.
Stols zou in september het tijdschrift voor een bedrag van fl 500,- verkopen aan Van
Oorschot.
-
eind48
- De uitgave van Erasme zou na het
nummer 22/24, dat verscheen in oktober-december 1947, gestaakt worden. Aan het laatste nummer
was een los blad toegevoegd waarop onder meer stond te lezen: ‘Après deux ans d'une existence
difficile, mais illuminée d'espoir et de foi, Erasme se voit réduit à la
nécessité de suspendre sa publication. A plusieurs reprises, nous avons fait appel aux
associations culturelles intéressées à la diffusion de la pensée française en Hollande. Nous
les avons priées avec insistance de conjuger leurs efforts avec le nôtre et d'assurer ainsi à
la revue la base économique indispensable à sa survie. Il nous a été répondu par maints
encouragements flatteurs qui, malheureusement, ne se sont pas traduit par une aide
substantielle sur le plan pratique.’
-
eind50
-
Si j'élais vous. Roman van Julian Hartridge Green (geb. 1900) was in mei bij
Librairie Plon te Paris verschenen.
-
eind51
- Bedoeld is de in januari
1946 bij Pantheon Books in New York verschenen editie van André Gides Thésée. In 1946 zou ook bij Gallimard in de Collection Blanche een uitgave verschijnen;
er verscheen tegelijkertijd een editie in de Folio-reeks.
De Pantheon-editie wordt niet
met name genoemd in een van de veilingcatalogi van Stols' bibliothieek. (Zie m.n. veilingcat.
Internationaal Antiquariaat Menno Hertzberger & Co. n.v.
(Amsterdam) 13-14 november 1962, nrs.544-550.) Na de oorlog had Gide aan Stols
voorgesteld een luxe-editie van Thésée uit te geven. Stols had voor de
illustraties van deze editie zelfs contact opgenomen met André Derain, maar uiteindelijk is
de editie nooit verschenen. (Zie veilingcat. J.L. Beijers (Utrecht) 29 november-1 december
1977, nr.243.)
-
eind52
- Jacques Schiffrin (1894-1950) had
gewerkt bij de uitgever Henri Piazza te Parijs. Vervolgens had hij te zamen met zijn broer
Simon Schiffrin, zijn zwager Joseph Pouterman en Alexandre Halpern in 1929 de Éditions de la
Pléiade opgericht, welke uitgeverij in 1933 door Gallimard werd overgenomen. Bij Gallimard
bleef Schiffrin verantwoordlijk voor de Pléiade-reeks. Bij het uitbreken van de Tweede
Wereldoorlog vluchtte Schiffrin, na een kort verblijf in Marseille, vanwege zijn
russisch-joodse afkomst naar Amerika waar hij samen met de uit Duitsland gevluchte uitgever
Kurt Wolff de uitgeverij Pantheon Inc. oprichtte.
-
eind53
- Bedoeld is de
in december 1944 bij Pantheon Books te New York verschenen editie van André Gides vertaling
van Hamlet van William Shakespeare. In 1946 zou bij Gallimard in de
Collection Blanche een editie verschijnen; er verscheen toen tegelijkertijd een editie in de
Folio-reeks.
De Pantheon-editie wordt evenmin met name genoemd in de veilingcatalogi van
Stols' bibliotheek. (Zie voorts n.54.)
-
eind54
-
La peste van Albert Camus (1913-1960) was in
1947 bij Gallimard te Parijs verschenen.
-
eind55
- De Franse dichter Saint-John Perse (1887-1975),
oorspronkelijk genaamd Marie René Alexis Saint-Léger Léger, van wie Stols in 1951 een door
Michel van der Plas gemaakte vertaling van Exil zou uitgeven. In het archief
van Stols bevindt zich een omslag met in Stols' hand ‘notities voor eventueele uitgave’ van
Exil. (Stadsbibliotheek Haarlem, archief-Stols, omslag Saint-John Perse.)
Perse, een goede vriend van Valery Larbaud, was verbonden aan de Franse ambassade te
Washington.
Blijkens de inventaris van Stols' uitgebreide collectie van de publikaties
van Saint-John Perse bezat hij Zuidamerikaanse edities van Anabase (1941),
Éloges (1946), Exil (1942) en Pluies
(1944). (Harry Ransom Humanities Research Center, The University of Texas at Austin, Austin,
Reg.Nr. 535; Stols' collectie werd in mei 1961 aangekocht.)
-
eind56
- A. Roland Holst had in 1943 de actrice Augusta Louise Lee
(geb. 1918) ontmoet bij Eduard Verkade te Breukelen, waar hij toen was ondergedoken. Pas in
april 1944 was het tot een verhouding gekomen. Aan hun verhouding kwam in 1948 een einde. (Jan
van der Vegt, Adriaan Roland Holst, Baarn 1988, p. 69-70.)
-
eind57
- Nike van Rantwijk-Pietersen. Arthur van Rantwijk en zij waren eind 1945 uit
elkaar gegaan. In 1953 zouden zij officieel scheiden.
-
eind58
- Tijdens zijn verblijf in Zuid-Afrika had A. Roland Holst alleen een kortstondige
verhouding met de actrice Anna Servasina Pohl (geb. 1907), de zuster van Truida Louw. Anna
Pohl was van 1930 tot 1945 getrouwd geweest met J.C. Neethling. Ter onderscheiding van de
zangeres Anna Elizabeth Pohl gebruikte zij ook na haar scheiding de naam Anna Neethling-Pohl.
Tot eind 1946 werkte zij voornamelijk voor de radio, daarna trad zij op in enkele eigen
produkties. In juli had zij plannen ontwikkeld voor een staatstheater, dat in oktober 1947
onder de naam Nasionale Toneelorganisasie opgericht werd. In 1948 zou zij uit de n.t.o. treden en van december 1948 tot eind 1949 zou zij eerst bij de b.b.c. werkzaam zijn en vervolgens voordrachtprogramma's uitvoeren in België en
Nederland. (Jan van der Vegt, Adriaan Roland Holst, Baarn 1988, p. 76; en
J.J. Horne, Anna Neethling-Pohl se bydrae tot die Afrikaanse verhoogkuns,
Pretoria 1970, p. 1-5.)
-
eind59
- P.N.
van Eyck zou op 1 oktober zijn zestigste verjaardag vieren. Hij had op 27 augustus een attaque
gehad.
In Standpunte 2 (1947) 4 (oktober), p. 73-77 zou Greshoff onder de titel Die Sestigjariges. Kort aantekeninge oor J.C. Bloem, Albert Besnard, Dirk Coster,
P.N. van Eyck e.a. aandacht aan Van Eycks verjaardag besteden. In 1939 was een
voor-uitgave van de verzamelbundel Herwaarts bij Joh. Enschedé en Zonen te
Haarlem verschenen. De definitieve uitgave van Herwaarts. Gedichten
1920-1945 zou in augustus 1949 bij Nijgh en Van Ditmar n.v. te
Rotterdam & Den Haag verschijnen. De bundel zou worden gedrukt bij n.v. Drukkerij G.J. Thieme te Nijmegen.
-
eind60
- Een dergelijk briefje van Greshoff aan S.H. de Roos is niet
achterhaald. Stols zou onder de titel Nederlands oudste letterkunstenaar in
Het Parool van 6 september ter gelegenheid van De Roos' verjaardag een beschouwing wijden aan
diens werk.
-
eind61
- A.
Roland Holst was bij Koninklijk Besluit van 13 september 1946 benoemd tot officier in de Orde
van Oranje-Nassau; bij k.b. van 28 mei 1968 zou hij worden bevorderd tot
commandeur. Pas bij k.b. van 21 mei 1958 zou hij worden benoemd tot ridder
in de Orde van de Nederlandse Leeuw.
-
eind62
- J.C. Bloem zou bij Koninklijk Besluit van
9 mei 1952 worden benoemd tot officier in de Orde van Oranje-Nassau.
-
eind63
- H.W.J.M. Keuls zou bij Koninklijk Besluit van 15 mei 1953 worden benoemd
tot officier in de Orde van Oranje-Nassau.
-
eind64
- A.P.A.A.
Besnard komt niet voor in de registers van de Kanselarij der Nederlandse Orden.
-
eind65
- P.N. van Eyck zou bij Koninklijk Besluit van 27 november
worden benoemd tot ridder in de Orde van de Nederlandsche Leeuw.
-
eind66
- Greshoff was al bij Koninklijk Besluit van 27 december 1938 tot officier in
de Orde van Oranje-Nassau benoemd. Blijkens de registers van de Kanselarij der Nederlandse
Orden heeft hij verder geen Nederlandse onderscheidingen ontvangen.
-
eind67
- Philips Christiaan Visser (1882-1955)
was van maart 1945 tot maart 1948 buitengewoon gezant en gevolmachtigd minister te Pretoria.
In de periode 1940-1945 was hij gezant te Kopenhagen geweest.
-
eind68
- Jan van Nijlen, Verzamelde gedichten 1904-1948 zou in november
1948 bij A.A.M. Stols, Uitgever te 's-Gravenhage verschijnen. De bundel werd gedrukt bij
drukkerij Boosten & Stols en gebonden bij n.v. v.h. J. Giltay
& Zoon te Dordrecht. Stofomslag en bandstempels waren van H. Salden. Aan de bundel was
een ‘Bibliographie der dichtbundels en rijmprenten van Jan van Nijlen’ toegevoegd.
-
eind69
- Er
verschenen van De dauwtrapper van Jan van Nijlen 1000 exemplaren op geschept
Hollands van G.H. Bührmann's Papiergroothandel n.v. De exemplaren werden
niet genummerd. Het boekblok was gedrukt in zwart met blauwe titels en initialen.
-
eind70
- Er verschenen
van De vogel Phoenix van M. Vasalis 100 exemplaren op geschept Hollands. De
in oktober te verschijnen tweede druk werd op gewoon papier gedrukt. In 1947 verschenen nog
een derde en vierde druk.
-
eind71
- In Stols' ‘Najaarsaanbieding 1947’ kondigde hij deze uitgave als volgt aan:
‘Teneinde de bekende bundel “Onderweg” (1e druk 1940, 2e druk 1940, 3e druk 1941) handzamer te
maken en een duidelijke afscheiding tussen de rubrieken te geven, besloot de dichter dit werk
bij herdruk in twee delen te splitsen. [...] Alle sedert 1940 door A. Roland Holst
gepubliceerde gedichten werden in deze nieuwe uitgave opgenomen. Beide bundels werden dermate
uitgebreid, dat feitelijk twee nieuwe bundels zijn ontstaan,’ De bundels werden indentiek
uitgegeven met stofomslag en bandstempels van Bertram Weihs. (Zie voorts br.708 n.8 en
n.9.)
-
eind72
-
De Verzamelde werken van A. Roland Holst
zouden in vier delen verschijnen bij C.A.J. van Dishoeck te Bussum en A.A.M. Stols te
's-Gravenhage. De delen werden naar typografische aanwijzingen van Stols gedrukt bij de Firma
Boosten & Stols. Het bindwerk was van n.v. J. Giltay & Zn
te Dordrecht. Bandstempels en stofomslag waren van Helmut Salden.
De delen hadden een
wisselende omvang. Deel i (Verzamelde gedichten i) omvatte 254 pagina's, deel ii (Verzamelde
gedichten ii) 225 pagina's, deel iii (Verzameld proza i) 215 pagina's en deel iv (Verzameld proza ii) 273 pagina's. Deel i (Verzamelde gedichten i) bevatte de bundels Verzen, De belijdenis van de stilte en Voorbij de wegen. Het
zou in mei 1948 verschijnen.
-
eind73
- Het Verzameld werk van Menno ter Braak zou
in 1950 bij G.A. van Oorschot te Amsterdam beginnen te verschijnen. (Zie voorts br.662
n.35.)
-
eind74
- Stols zou Wegen en wolken pas op 27 april 1948 voor afdrukken
geven. (Stadsbibliotheek Haarlem, archief-Stols, omslag Meijer's Boek- en
Handelsdrukkerij.)
-
eind75
- In december zou de tweede,
uitgebreide druk van E. du Perron. Herinneringen bescheiden door G.H.
's-Gravesande verschijnen bij A.A.M. Stols, Uitgever te 's-Gravenhage. De studie werd in de
zomer gedrukt bij Meijer's Boek- en Handelsdrukkerij te Wormerveer. Omslag en bandstempels
waren van H. Salden.
De eerste druk was in 1942 in een beperkte oplage verschenen onder
de titel E. du Perron. Journalistieke herinneringen. Op 11 oktober 1945 had
Greshoff een geannoteerd exemplaar van die eerste druk aan 's-Gravesande teruggestuurd. (Zie
br.675 n.2.)
-
eind76
- Jo Boer, De erfgenaam. Roman zou in oktober bij A.A.M. Stols te
's-Gravenhage verschijnen. De roman werd gedrukt bij Boosten & Stols. Stofomslag en
bandontwerp waren van H. Salden.
-
eind77
- Jo Boer, Melancholie der verzonken jaren zou in mei 1948 bij A.A.M. Stols, Uitgever te
's-Gravenhage verschijnen. De roman is opgedragen aan Greet en Sander Stols. Omslagtekening en
bandstempels waren van Helmut Salden. Jo Boer had een illustratie voor de frontispice van haar
roman gemaakt. (Zie ill. p. 115.)
|