Op den beever.
BY de Beever, wiens Lijf Vleesch en wiens Staart Vis is, en overzulks naauwlijk geheel onder de Dieren, dog onder de Visschen gants niet, mag gereekend worden, kan men de Misantropes Menschen haaters of schijnheiligen, wel vergelijken, die met een gefronst voorhoofd zig als verschuylen, en afkeerig van den menschelijken omgang, alle gezelschap gantsch afznyden; als of het Eerlijk Vermaak en by eenkomst ongeoorloft was, en alzo wijzer willen zijn als onzen Zaligmaaker, die (in het Vleesch zijnde) wel op Maaltijden is geweest. Zelfs op den Bruyloft tot Canaan in Galilea Jaon.2.v.1. Zo vermaand ook den Apostel Jude v.12. van Liefde Maaltijden maar veele (van die St. Juyns gasten) dunken zulks te Aards voor haar bestaan in het Burgerlijke; en na den Godsdienst zo ingetoogen willen schijnen, datze zelfs van Middelbare zaaken, ja veeltijds van Beuzelingen, gevallen der Conseientie willen maaken: daar moogelijk (onderwijle) dit Wee wel op haar Past Wee u gy Schriftgeleerde en Pharizeen, gy geveinsde, want gy zijt de Wit geplaasterde graaven gelijk, die van buyten wel schoon schijnen maar van binnen zijnze v[o]l Do[o]ds Beenderen en allen Onreinigheid, alzo ook schijnt gy wel den Menschen van buyten Regtveerdig, maar van binnen zyt gy vol geveinsdheid en ongeregtigheid. Math.23.v.27. beter betaamd het den Mensche, de Lesse Christi in agt te neemen. Laat uw ligt alzo schijnen voor de Menschen, dat zy uw goede Werken moogen zien, ende uwen vader die in de Heemelen is verheerlyken. Math.5.v.16.
d'Afkeer'ge, door schijnheiligheid,
Regt Pharizeus leeven leid:
Het wit geplaasterd Graf gelyk,
Vol Stank en Beenen van een Lyk.