Op den tyger.
EEn koppel woedende Tijgers beelden de Ouden af voor den Waagen van Bachus, om den Aard der Dronkaards uyt te drukken: Salomon beschrijft den Aard der Dronkenschap kragtig als hy vragende zegt by wien is Wee? by wien och Armen? by wien Kyvagien? by wien Geklag? by wien Wonde zonder Oorzaake? by wien Roodheid der Oogen? by den geenen die by den Wyn vertoeven: by den geenen die koomen om gemengden Drank te zoeken, &c. Prov.23.v.29. dit heeft (onder andere) Alexander de Groote te regte waar bevonden, wanneer hy in zijn Dronkenschap, op het aanraaden van zijn Hoere, Thais, (mede door den Wijn verhit) de Stad Persepolis, het Hof der Persiaanse Monarchie, Baldadig in den Brand stak. En daar na (weder Dronken zijnde) Clytus, zijn Voedsters Zoon, met eigen Hand vermoordende, 't geene hy Nugteren zijnde te laat beschreide. Dies onzen Zaligmaker ons waarschoud, wagt u zelven, dat uwe Herten niet t'eeniger tyd beswaard worden met Brasseryen, ende Dronk[e]nschap. Luc.21.v.34. als ook Paulus, ende Dronken in Wyn, waar in Overdaad is. Eph.5. het geene een yder wel behoord in agt te neemen, want God ook dit Wee daar over uytroept, Wee! den geenen die haar vroeg opmaakende in den Morgenstond, sterken Drank najagen, ende vertoeven tot in de Scheemeringe tot dat de Wyn haar heeft verhittet. Esa:5.v.11. By alle Lichamelijke kwellinge en ongemakken, die de Overdaad in den Drank veroorzaakt, komt nog het Swaarste, en dwaald niet: nog Hoereerders &c. n[o]g Dr[o]nkaards &c. zullen het Coningryke Gods be-Erven. 1Cor.6.v.10.
Dat Alexander stelde in vlam
Persepolis: en voorts benam
Aan Clytus 't Leeven, om zjin Praat;
Kwam by door Drank in Overmaat.