onmiddellijk weerklank vindt in de menselijke natuur. Maar er is tegelijkertijd, wat bij Camus en Bowles ontbreekt, een menselijk verzet bij de aangetaste personages. De stalknecht geeft tenslotte de paarden de vrijheid en ontsnapt met hen. Het jeugdige knechtje van de slager onttrekt zich op een zeker moment aan de bloedige bezigheden van het bedrijf. De officier blaft mentaal mee omdat hij anders niet kan slapen, maar zijn concessie aan het geweld houdt geen capitulatie in.
Deze geesteshouding die is samengesteld uit een intensieve preoccupatie met het Kwaad en tevens een morele reserve ertegen, vindt men terug in de korte roman Le temps des morts, waaraan misschien minder compositiekunst en schrijftechniek ten koste zijn gelegd dan aan Les bêtes, maar die zijn kracht ontleent aan de rechtstreekse, niet symbolisch verwerkte ervaring die eraan ten grondslag ligt.
De schrijver was vijf van de acht jaar die hij in militaire dienst heeft doorgebracht, krijgsgevangene in verschillende kampen in het door de Duitsers bezette gebied. Wegens enkele ontvluchtingspogingen werd hij geplaatst in het beruchte strafkamp van Rawa-Ruska, niet ver van Lwow (Lemberg) in Polen. Le temps des morts is gebaseerd op ervaringen die Gascar in dit kamp, dat hij in zijn boek Brodno noemt, heeft opgedaan.
Hij behoorde tot een groepje gevangenen aan wie was opgedragen buiten het kampterrein een begraafplaats aan te leggen en voor de omheining, het delven van de graven en de begrafenissen van de overleden kampbewoners te zorgen. In het kampbestaan, beheerst door honger en ongedierte, is dit een verrukkelijke taak die aan de doodgravers een surrogaat voor vrijheid en zelfrespect geeft en als resultaat van een zekere handigheid ook wel af en toe een extra rantsoen soep. Terwijl zij voor hun levende kameraden niet veel kunnen doen, geven zij zich met toewijding aan de doden om als het ware door een achterdeur de toegang tot de menselijke dingen open te houden.
De schrijver zelf - althans de 'ik' van het verhaal - ofschoon afgestompt en ontredderd, behoudt toch zijn waarnemings- en onderscheidingsvermogen. Aan het dierlijk niveau van het bestaan in het strafkamp geeft hij een ontzaglijk reliëf door daarachter verschrikkingen zichtbaar te maken die nog veel groter