De eend op zolder
(1970)–H.A. Gomperts– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 305]
| |
[pagina 307]
| |
Uit de toneelkritieken die ik in de jaren 1952-1965 voor het dagblad Het Parool geschreven heb is een keuze opgenomen in dit boek en het gelijktijdig verschijnende Wachten op Niets. Deze bundel bestrijkt het ‘klassieke’ en ‘romantische’ repertoire, de andere het ‘moderne’: vage aanduidingen zoals alle op periodisering gerichte karakteristieken in de cultuurgeschiedenis. De verdeling werd op praktische gronden gemaakt. Toneelstukken van schrijvers die vóór 1850 geboren zijn worden in De Eend op Zolder besproken, de stukken van de anderen in Wachten op Niets. Door die scheidslijn werden Shaw en Wilde (beiden in 1856 geboren) bij de ‘modernen’ gerekend; Ibsen en Strindberg, hoe ‘modern’ ook in sommige opzichten, kwamen erdoor in het eerste deel terecht. Ik heb de recensies in hoofdzaak onveranderd gelaten. Bekortingen berusten op de overweging dat het dagblad een meer actueel-informerende functie heeft dan dit boek. Op enkele plaatsen heb ik voorbeschouwingen of opmerkingen die naar aanleiding van een andere voorstelling van hetzelfde stuk geschreven zijn ingelast. De data die in de inhoudsopgave vermeld zijn betreffen de publikatie in de krant. De titels van de stukken zijn die van de voorstellingen, tenzij een ongebruikelijke vertaling was gebezigd. Een vóórselectie die mij bij de keuze van de kritieken als leidraad heeft gediend is gemaakt door Gerrit Korthals Altes. Zonder dit initiatief, waarvoor ik hem dankbaar ben, zouden deze bundels niet verschenen zijn. Verder betuig ik mijn dank aan de directie van Het Parool voor haar toestemming om deze artikelen hier te herdrukken. H.A.G. |
|