beeld, maar van de vrouw een subjectief, door waan verwrongen beeld.
En men ziet in dat een omslachtiger auteur als Ibsen duidelijk gemaakt zou hebben dat de vrouw andere aspecten had dan de monsterachtige die de gederailleerde geest van de man voor haar totale wezen hield. Strindberg kon zijn tragedie, naar de vorm en het materiaal beoordeeld, zo zuiver en eenvoudig houden, omdat zijn inhoud, zijn behandeling van de personages, inconsequent en onzuiver is. Niet alleen bekijkt hij de vrouw van een ander standpunt dan de man, ook de gedachte die aan het stuk ten grondslag ligt nl. dat de man een misdeelde, verdrukte minderheid is in de schaduw van de vrouw, is zo excessief dat zij de tragedie slechts een geringe geldigheid kan geven. Strindberg legt zijn ritmeester zelfs een lange aan Shakespeare's Shylock ontleende tirade in de mond, waarin wordt betoogd dat de man (evenals bij Shakespeare de jood) toch een mens is met menselijke gevoelens en met evenveel recht om te wenen als een vrouw.
Ook al ziet men de ziekelijkheid en de onzuiverheid van deze tragedie, men kan de obsederende kracht ervan niet ontkennen. Bovendien is er in tal van details een raffinement te bespeuren van uitzonderlijke kwaliteit. Ik denk b.v. aan de vondst om de moeder van de monsterlijke Laura uitsluitend te laten bestaan als een krijsende stem achter de coulissen; ik denk aan de gruwelijke tederheid van Margret, de oude voedster van de ritmeester, op wie hij als op een soort van oermoeder terugvalt; ik denk aan de gruwelijke, maar adembenemende scène waarin deze Margret hem onder sussend geleuter een dwangbuis aantrekt, een onvervalste Grand-Guignol-scène, maar wel een meesterlijke.
Deze sterke, maar ook troebele tragedie heeft van de Haagse Comedie onder regie van Paul Steenbergen een geladen, een heel indrukwekkende voorstelling gekregen. Frans van der Lingen speelde de ritmeester met een zo vèrgaande inleving als men zelden op het toneel te zien krijgt. Van een ietwat uitgedroogde martiale en aristocratische figuur ontwikkelde deze ritmeester zich in een snel tempo tot een wanhopige die na een korte razer-