pretlievend, aristocratisch meisje reageert op de stijlloze, kleinburgerlijke samenleving van haar dagen. Hedda Gabler is de dochter van een generaal, die trouwt met een intellectueel van zeer bescheiden allure. Haar maatstaven zijn luxe, schittering, feesten, muziek, paardrijden, moed en riddereer. Tegen die achtergrond, die half werkelijkheid is geweest, half opgebouwd uit meisjesdromen, is het getrouwde bestaan aan de zijde van een volstrekt fantasieloze, feitjes-verzamelende historicus van een onverdraaglijke grauwheid. Zij is in opstand tegen deze gevangenschap zonder de moed te hebben tot een werkelijke ontsnapping. Zij is wat men tegenwoordig noemt een gefrustreerde vrouw en daardoor wordt zij boosaardig en vernielzuchtig ten opzichte van haar omgeving.
Er is een andere geleerde in haar leven geweest, Eilert Lovborg genaamd, een man van groter talent dan George Tesman met wie zij getrouwd is. De geniale en daarom aantrekkelijke Lovborg was namelijk tevens een afschrikwekkende alcoholicus en dus ongeschikt als echtgenoot. Maar als deze Lovborg door de hulp en de inspiratie van een andere vrouw van zijn drankzucht is genezen, waardoor hij in staat was een boek van wereldbetekenis te schrijven, neemt zij wraak op dit geluk en dit succes door de man via de drank de dood in te drijven en het manuscript van zijn boek, het ‘kind’ van hem en de andere vrouw, te verbranden. Geïsoleerd tegenover de actieve piëteit van de anderen maakt zij zelf een eind aan haar leven.
Hedda Gabler is dus het drama van een vrouw die zich verveelt, omdat zij in een verkeerde tijd en in een verkeerde klasse gevallen is. Het belangrijkste symbool dat Ibsen hier hanteert is het wapen dat zij tegen die verveling gebruikt, nl. de pistolen die zij van haar vader, de generaal, heeft geërfd. Zij speelt met die pistolen en zij gebruikt ze voor de laatste ‘moedige’ acties die zij uitlokt en verricht.
In dit drama dat als geheel een sombere kleur heeft worden personen en situaties ten dele met ironie bekeken. Anderzijds is er ook een serieusheid in ten opzichte van mensen die wij tegenwoordig moeilijk nog zonder glimlach kunnen zien. De geniale