kontrasten in de vijf bedrijven (zes taferelen) van dit stuk met een hallucinerende scherpte op te roepen. Met behulp van geperfectioneerde, hoog-romantische opera-decors, (ontworpen door Lucas Wensing), die zowel door hun eigen sfeer als door hun verouderde stijl iets aandoenlijks hadden (en in dat aandoenlijke ook welsprekend waren) en met behulp van een heel arsenaal van stiltes, vertragingen, gezang op de achtergrond, heeft hij de zomerse natuur in het kleine stadje aan de Wolga, de avondstemming in het bloeiende park en de nachtelijke verbijstering rondom de zelfmoord van Katerina, kortom de hele romantische ambiance van het drama met een zowel scherp als fijn gevoel op het toneel gezet.
Ik twijfel er echter aan of dit stuk van Ostrowski zoveel minutieuze toewijding waard is. Aan de ene kant zeker wel. Het is vol met satire en romantiek. Maar aan de andere kant zijn wij verwend door een fijnzinnig detaillist als Tsjechow. Terwijl dit soort regie bij Tsjechow allerlei subtiliteiten te voorschijn brengt, wordt hier een eenvoudig en grof dramatisch weefsel onder een vergrootglas bekeken waardoor het gebrek aan verfijning onnodig wordt geaccentueerd.
Toch lijkt het mij denkbaar dat de methode-Scharoff lonend geweest zou zijn als het spelersmateriaal in zijn geheel op het niveau zou hebben gestaan van de regie. In de veeleisende spelopvatting van deze regisseur kwam duidelijk tot uiting dat Rotterdams Toneel met zijn handjevol eerste plans acteurs en zijn grote tros van de derde rang onevenwichtig is samengesteld. Het gezelschap is niet in staat een voorstelling van dit kaliber behoorlijk te bezetten.
De talenten van Wim Grelinger immers zijn totaal ontoereikend voor de belangrijke rol van de radikaal-denkende dichter Koeligin. Ton Lensink als Katerina's minnaar heeft bepaald niet de persoonlijkheid waarvan het aannemelijk is dat zij tragedies ontketent en zelfs Eric van Ingen komt met al zijn blijspelervaring niet toe aan de tragische rol van Katerina's sullige echtgenoot.
Daarbij komt dat Caro van Eyck die ongetwijfeld het soor-