psycholoog die hij is ook hem, Rakitin, en daarmee zichzelf geobjectiveerd en zelfs lichtelijk belachelijk gemaakt. Zijn voornaamste aandacht, ook als schrijver, gaat uit naar Natalja, die fascinerend getekend is in de afwisseling van haar slangachtige en edele aandriften. Alle mensen in dit stuk zijn scherp omlijnde, geloofwaardige personages, maar alleen Natalja is meer dan levensgroot. De geïmpliceerde kritiek op haar egoïstisch gedrag is even absoluut als de opgewekte bewondering voor haar soms door goedheid gedicteerde grillen.
Het gecompliceerde weefsel van gevoelens en verhoudingen dat dit stuk is vraagt als het ware om de detaillerende, psychologisch fijnzinnige stijl waarin Scharoff op het voetspoor van Stanislawski een meester is. In dit geval had hij de beschikking over enkele spelers die zijn opvattingen goed konden verwezenlijken. In de eerste plaats Sigrid Koetse als Natalja Petrowna: een briljante vertolking, levendig, charmant, waardig en aandoenlijk, beurtelings glad veinzend en ontwapenend openhartig, voortdurend reagerend vanuit een scala van gevoelens en stemmingen. Jan Retèl was als Rakitin een genuanceerd, weemoedig personage, een in de schaduw levend man met gesuggereerde reserves aan levenskracht.
Heel goed was verder Julien Schoenaerts als de jonge onderwijzer Beljajew, de ingénu die de vrouwenhoofden op hol brengt met zijn charmante onbevangenheid. Schoenaerts accentueerde heel kundig het contrast tussen zijn natuurlijke vlotheid in de omgang met kinderen en bedienden en zijn bevriezende verlegenheid tegenover Natalja. Een prachtige rol speelde ook Max Croiset als de intrigerende dokter Sjpigelski. Croiset beeldde hem uit als een buikig aardmannetje, als een baardige larf die zich overal thuisvoelt en die overal misstaat.
Magda Janssens maakte een geduchte dame van Anna Semjonowna, de moeder van landheer Islajew die met waardigheid door Jos Knipscheer werd uitgebeeld. Marja Habraken was nog niet helemaal opgewassen tegen de rol van Werotsjka waarin men een sterker contrast tussen kinderlijke gedweeheid en de later opgewekte vrouwelijke weerbarstigheid zou willen zien.