komen uit een universeel en alles beheersend kwaad geweten. Zoals ook in Gogols verhalen vaak gebeurt, slaat dan het kluchtige om in het huiveringwekkende. De menselijkheid valt van de personages af. Zij zien elkaar en zichzelf plotseling verdwijnen achter beestachtige snoeten en snuiten. En Gogol verzuimt niet in dit démasqué ook het publiek in de zaal te betrekken dat immers om zichzelf gelachen heeft.
In De Revisor is de realistische schildering van een Russisch provinciestadje anno 1835 dus alleen maar een voorlopig uitgangspunt. De schrijver komt zo gauw mogelijk terecht bij de varkens waarin schuldgevoel en angst deze burgers hebben omgetoverd. De wereld van Gogol is een droomwereld van karikaturen, van monsters die ten slotte letterlijk verstijven, omdat zij zelf de nachtmerrie moeten ondergaan waaruit zij waren voortgekomen.
In deze voorstelling nu was m.i. een teveel aan realisme. Scharoff weet zo verschrikkelijk goed hoe het in de Russische huizen in de vorige eeuw is toegegaan dat hij het niet kan laten ons daarover telkens weer uitvoerig in te lichten. De ervaring leert nu dat een stuk van Tsjechow dit realisme verdraagt, omdat het dan geladen wordt met de onuitgesproken emoties die de auteur had opgeroepen en die dwingend aanwezig zijn, ook al is men vijf minuten tekstloos aan het theedrinken. Bij iemand als Gogol kan men zich dit soort folkloristische excursies niet veroorloven, omdat hij niet met de realiteit bezig is, maar met nachtmerries die al boordevol zijn zoals ze zijn en die door leegtes of stiltes in elkaar zakken.
Bovendien waren er in deze voorstelling vele goed geconstrueerde kluchtigheden die door de spelers exact, maar te geforceerd, te schools werden uitgevoerd. De bedrieglijke schijn dat het grappige vanzelf komt is onmisbaar voor het komische effect dat hier in sommige gevallen dan ook op een pijnlijke manier uitbleef. Het is best mogelijk dat de voorstelling in dit opzicht nog groeit en dat wat nu nog vaak een moeizame indruk maakte in de toekomst vloeiend zal worden en daardoor ook grappig.