Het Huwelijk die zich helemaal in dienst van het kluchtige had gesteld. De opvatting lijkt mij overigens juist. Aansluiting met de gekritiseerde zeden is niet meer te vinden en alleen door middel van zo scherp mogelijk uitgeëtste karikaturen houdt men een echo van de boosaardige grimmigheid die de ruggegraat van dit blijspel is in stand.
Het Huwelijk is de geschiedenis van een weinig snuggere koopmansdochter die door de zorgen van een koppelaarster een vijftal huwelijkskandidaten op zicht krijgt. De doortastende vriend van één van de vijf, een timide hofraad, slaagt erin de concurrenten te verjagen en alles voor een huwelijk in gereedheid te brengen. Zelfs de verlegen hofraad die lang blijft aarzelen is in de wolken, maar op het nippertje krijgt zijn vrees voor het onherroepelijke besluit toch weer de overhand en hij vlucht door het raam. Zoals men ziet, een bijzonder simpel verhaaltje, maar het geeft Gogol gelegenheid platte hebzucht, bekrompenheid en hanerigheid op een pittoreske manier aan de kaak te stellen en daartussendoor een grotesk-vadsige ‘Oblomow’ met zijn even potsierlijk-energieke vriend te laten optreden.
Van Cees Laseur en Paul Steenbergen kreeg dit tweetal een sublieme vertolking. Laseur maakte van de pijnhjk-verlegen, goedige dikzak een uitzinnig mal wezen, dat met al zijn komische details en zijn verregaande stemmingswisselingen aan het slot toch een menselijk verband bewaarde. Ik zou zonder aarzeling bereid zijn deze rol tot de beste komische creatie van het seizoen uit te roepen, indien Paul Steenbergen er niet even hard voor in aanmerking kwam door zijn briljant spel als de actief-intrigerende vriend. Ook Myra Ward als de oerdomme, oerverlegen, maar af en toe in een verlekkering om het huwelijk uitschietende koopmansdochter was voortreffelijk. In de beste blijspeltrant was ook het aftandse gepensioneerde marineof-ooficiertje van Dick van Veen.
Fie Carelsen had bijzonder grappige momenten als de koppelaarster en Annie Leenders was een vervaarlijke dame als de tante van de bruid. Henk van Buuren als de knecht van de hofraad kon zo zijn weggelopen uit een Russische roman (één van