maal voltooid stuk het geval is. Hij moet als het ware voor de tweede keer met chemische middelen het ontbrekende aan de dag brengen.
Het gegeven van Woyzeck, waarvoor de schrijver een fait divers gevolgd heeft dat meer dan tien jaar tevoren de aandacht had getrokken, is een geval van moord uit jaloezie. De temperamentvolle Marie met wie de soldaat Woyzeck samenwoont en die een kind van hem heeft is al te vrijgevig met haar gunsten jegens de forse tamboer-majoor van het regiment. Woyzeck, een door vreemde angsten bekropen labiele jonge man, wordt door ‘stemmen’ die hij meent te horen ertoe gebracht haar te vermoorden.
Wat Büchner in de historische aanleiding tot zijn drama heeft geboeid was ten eerste de verhouding van moraal tot welvaart. Voor een arme drommel als Woyzeck is de moraal een luxe buiten zijn bereik: een gedachte die paste bij Büchners revolutionaire sentiment; ten tweede de onverdraaglijkheid van de bezoedeling van het prostitueren, een obsederend thema ook al in Dantons Dood, ten derde de medische onderzoekingen, waaraan men de historische Woyzeck had onderworpen om na te gaan of hij als krankzinnige aansprakelijk was voor zijn misdaad. De dokterszoon Büchner maakt van zijn Woyzeck al vóór de moord het proefkonijn van een arts, waardoor deze beroepssoldaat evenals met het scheren van de kapitein zijn magere inkomsten aanvult. De satirische kant van dit drama behelst een hekeling van de koele wetenschappelijke registratie van menselijke affecten. Zo kan het slachtoffer van angsten en hallucinaties in medische termen worden gereduceerd tot een erwten-etend wezen met een meetbare pols en een absoluut verbod om een druppel urine te onthouden aan het laboratorium.
Deze motieven nu zijn ondergebracht in een reeks felle, flitsende scènes waaraan de uitwerking evenzeer ontbreekt als een geleidelijke dramatische ontwikkeling. Aan de ene kant vraagt de kortheid ervan om een andere accentuering en verduidelijking in het spel, aan de andere kant bestaat het gevaar dat een teveel aan ‘vertoning’ het wezenlijke van de tekst naar de achter-