een afkomst die regisseur Erik Vos had geaccentueerd door hem het stereotiepe masker te geven dat de schelmen en de harlekijnen dragen in deze Italiaanse traditie. Ook beide vaders waren met de maskers van ‘Pantalone’ en ‘il Dottore’ versierd, terwijl de kostumering aan dezelfde toneelwereld was ontleend. De hieruit voortvloeiende stilering, waarmee vaak een koket spel wordt bedreven, was hier volkomen in de voorstelling geïntegreerd. De clownerie werd geen eigenwijze archaïsering, maar bleef clownerie. De trucs en de streken hadden geen andere functie dan te laten lachen en ze slaagden daarin uitstekend.
De regie had over het geheel een reeks van beproefde grappen en komische vondsten uitgestort. Er waren er maar enkele die overbodig aandeden en die men beter had kunnen missen, zoals het spel met Scapins schoenen in het begin. Bijzonder geslaagd was bijvoorbeeld het denkbeeld dat de traditionele parasol van Géronte hem ook nog vergezelt als hij verborgen zit in de zak, waar hij de wraak van Scapin moet ondergaan. De combinatie: zak met menselijke inhoud en daarboven een parasol die de angst en de andere emoties van de verstopte man registreert, is bepaald geen alledaagse inval.
Het zwaartepunt van deze voorstelling lag bij de vindingrijke regisseur, hetgeen overigens niet wil zeggen dat zijn intenties door de spelers niet verdienstelijk gerealiseerd werden. Peter van der Linden speelde Scapin verrassend goed, sierlijk en watervlug: een acteur met een natuurlijk talent, die veel heeft moeten afleren, lijkt het, om tot deze prestatie te komen. Hij heeft de neiging tot ‘overstatement’, tot het overdadig uitbeelden met gebaren. Het was dus een goed ding dat zijn mimiek gemaskerd was; men zou iets dergelijks nog wel met sommige van zijn gesticulaties willen doen.
Bijzonder grappig was Paul Meyer als Silvestre, de andere knecht, vooral in de scènes waarin hij, vermomd als vechtersbaas, de oude Argante de stuipen op het lijf jaagt. Cees Pijpers (Argante) en Kees Waterbeek (Géronte) speelden deze oude heren met veel komische verve. De liefdesparen werden vertolkt door Nanni Vermeer (die Zerbinette charmant en met aplomb