eerste gezicht verliefd op Sebastians evenbeeld. Haar hofmeester Malvolio die meent verliefd te zijn op zijn meesteres houdt alleen maar van zich zelf. Hij is de kwetsbaarste van allemaal: de grootste illusies en de grootste vernederingen worden zijn deel. Maar met uitzondering van de clown worden alle personages die in dit stuk voorkomen, ook de grappige ridders Toby Belch en Andrew Aguecheek, misleid doordat zij de verschijningsvormen van mensen en gevoelens voor hun wezen aanzien.
De grappen van de clown en van de profiterende drinkeboer Toby staan niet los van de romance. Het zijn de methoden waarop de waarheid zichtbaar wordt gemaakt tussen de zelfbegoochelingen. In deze voorstelling leken die grappen vaak een doel op zich zelf. Zij waren soms bijzonder vermakelijk, maar dat zij een functie hebben in een poëtisch geheel bleef meestal verborgen.
Paul Cammermans heeft een markante en vaak geestige vertolking gegeven van de clown Feste, die behalve een wijze en een zanger toch wel iets meer een vlugge schelm had mogen zijn. Ko van Dijk was een amusante Jonker Tobias, maar aan de karakterisering van de man als een luie, genotzieke klaploper met een tragisch tintje, onmiskenbaar een familielid van Falstaff, was te weinig gedaan. De stupide jonker Andries Bibberwang werd met komische verve uitgebeeld door Allard van der Scheer. De Malvolio van Ton Lutz, die het puriteinse in dit karakter meer accent gaf dan de ijdelheid, was een bijzonder fraai creatie. Van Malvolio's lectuur van de vervalste brief maakte Lutz een hoogtepunt van de voorstelling.
Femke Boersma was een heel aannemelijke Viola, kordaat en toch vrouwelijk in haar travesti. Petra Laseur was een al te koele verschijning voor de toch zo heet gebakerde Olivia. Lous Hensen daarentegen bracht voor Olivia's kamerdame Maria het vereiste temperament mee. Ramses Shaffy maakte de indruk niet goed raad te weten met de dweepzieke hertog Orsino.
De vertaling van Dolf Verspoor, die in sommige opzichten ook een modernisering was, maakte een bijzonder vindingrijke indruk. Het toneel, kwasi-Shakespeareaans in de zaal uitge-