Den hoonig-raat der psalm-dichten ofte Davids psalmen met d'andere lof-sangen
(1686)–Hendrik Ghijsen– AuteursrechtvrijXI. Sondagh.29 Vrag. Waerom wert de Sone Godts, Iesus, dat is, Salighmaker genaemt? Ant. Om dat hy ons saligh maeckt, ende van onse sonden verlost. Daer beneven, dat by niemant anders eenige saligheyt te soecken of te vinden is. 30 Vrag. Gelooven dan die oock aen den eenigen Salighmaker Iesum, die haer saligheyt ende welvaert by den Heyligen, by hen selven, ofte ergens elders soecken? Antw. Neen sy: Maer sy verloochenen metter daet den eenigen Heylant ende Salighmaker Iesum, of sy schoon sijns met den monde roemen: want van twee een, ofte Iesus en moet geen volkomen Salighmaker zijn: ofte die desen Salighmaker met waren geloove aennemen, moeten alles in hem hebben dat tot harer saligheyt van noode is. | |
XII. Sondagh.31 Vrag. Waerom is hy Christus, dat is, een Gesalfde, genaemt? Ant. Om dat hy van Godt den Vader verordineert is, ende met den H. Geest gesalvet, | |
[Folio Ff1r]
| |
tot onsen hooghsten Propheet ende Leeraer, die ons den verborgenen raet ende wille Gods, van onser verlossinge volkomelick geopenbaert heeft: ende tot onsen eenigen Hoogenpriester, die ons met de eenige offerhande sijns lichaems verlost heeft, ende ons met sijnder voorbiddinge steedes voortredet by den Vader: Ende tot onsen eeuwigen Koningh, die ons met sijn Woord ende Geest regeert, ende ons by de verworvene verlossinge beschut ende behoet. 32 Vra. Maer waerom wort gy een Christen genaemt? Ant. Om dat ick door den geloove een lidtmaet Christi, ende alsoo sijner salvinge deelachtigh ben, op dat ick sijnen Name bekenne, ende my selven tot een levendigh danck-offer hem offere, ende met een vrye ende goede conscientie, in desen leven, tegen de sonde, ende den duyvel strijde, ende hier namaels in eeuwigheyt met hem over alle creaturen regeere. | |
XIII. Sondagh.33 Vrag. Waerom is hy Godts eenighgeboren Sone genaemt, soo wy doch oock Godts kinderen zijn? Ant. Daerom, dat Christus alleene de eeuwige natuerlicke Sone Godts is. Maer wy zijn om sijnent wille, uyt genaden, tot kinderen Godts aengenomen. 34 Vrag. Waerom noemt gy hem onsen Heere? Antw. Om dat hy ons met lijf ende ziele van alle onse sonden, niet met gout ofte met silver, maer met sijnen dierbaren bloede gekocht, ende van alle gewelt des duyvels verlost, ende ons alsoo hem tot een eygendom gemaeckt heeft. | |
XIV. Sondagh.35 Vrag. Wat is dat geseyt: Die ontfangen is van den H. Geest, geboren uyt de Maget Maria? Ant. Dat de eeuwige Sone Godts, die waerachtigh ende eeuwigh Godt is en blijft, ware menschelicke nature, uyt den vleesche ende bloede der Maget Maria, door de werckinge des H. Geests, aengenomen heeft, op dat hy oock dat ware zaet Davids zy, sijnen broederen in allen gelijck, uytgenomen de sonde. 36 Vra. Wat nuttigheyt overkomt gy door de heylige ontfanginge ende geboorte Christi? Ant. Dat hy onse Middelaer is, ende met sijne onschult ende volkomen heyligheyt, mijn sonden, daer in ick ontfangen ende geboren ben, voor Godes aengesicht bedeckt. | |
XV. Sondagh.37 Vrag. Wat verstaet gy by dat woordenke, Geleden? Ant. Dat hy aen lijf ende ziele, den gantschen tijt sijns levens, op der aerden, maer insonderheyt aen 't eynde sijns levens, de toorn Godts tegen de sonde des gantschen menschelicken geslachts, gedragen heeft, op dat hy met sijn lijden, als met den eenigen soen-offer, ons lijf ende ziele van de eeuwige verdoemenis verloste, ende ons Gods genade, gerechtigheyt, ende dat eeuwigh leven verworve. 38 Vrag. Waerom heeft hy onder den Rechter Pontio Pilato geleden? Ant. Op dat hy onschuldigh, onder den wereltlicken Rechter veroordeelt zijnde, ons daer mede van den strengen oordeele Godts, dat over ons gaen soude, bevrijdde. 39 Vrag. Heeft dat yet meer | |
[Folio Ff1v]
| |
in, dat hy gekruyst is geweest, dan of hy met een ander doot gestorven ware? Antw. Ia het: Want daer door ben ick seker, dat hy de vervloeckinge die op my lagh, op hem geladen heeft: want de doot des kruyces van Godt vervloeckt was. | |
XVI. Sondagh.40 Vra. Waerom heeft Christus hem tot in den doot moeten vernederen? Antw. Daerom, dat van wegen der gerechtigheydt ende waerheydt Godts, niet anders voor onse sonden en konde betaelt worden, dan door de doot des Soons Godts. 41 Vrag. Waerom is hy begraven geworden? Antw. Om daer mede te betuygen, dat hy waerachtelick gestorven zy. 42 Vrag. Soo dan Christus voor ons gestorven is, hoe komet dat wy oock moeten sterven? Ant. Onse doot en is geen betalinge voor onse sonden, maer alleen een afstervinge der sonden, ende eenen doorgangh tot den eeuwigen leven. 43 Vra. Wat verkrijgen wy meer voor nuttigheyt uyt de offerhande ende door Christi aen 't kruys? Ant. Dat door sijne kracht onse oude mensche met hem gekruyst, gedoot ende begraven wert, op dat de boose lusten des vleeschs in ons niet meer en regeeren, maer dat wy ons selven hem tot eene offerhande der danckbaerheyt opofferen. 44 Vrag. Waerom volgt daer, Neder gedaelt ter hellen? Ant. Op dat ik in mijne hoogste aenvechtingen versekert zy, ende my gantschelik vertrooste, dat mijn Heere Christus door sijne onuitsprekelicke benauwtheyt, smerten, verschrickinge ende helsche quale, in welcken hy in sijn gantsche lijden (maer insonderheyt aen het kruys) gesoncken was, my van der helscher benauwtheyt ende pijne verlost heeft. | |
XVII. Sondagh.45 Vra. Wat nuttet ons de Opstandinge Christi? Ant. Ten eersten, heeft hy door sijne opstandinge de doot overwonnen, op dat hy ons de gerechtigheyt, die hy door sijne doot ons verworven hadde, konde deelachtigh maken. Ten anderen, werden wy ook door sijne kracht opgeweckt tot een nieuw leven. Ten derden, is de opstandinge Christi een seker pant onser saliger opstandinge. | |
XVIII. Sondagh.46 Vra. Wat verstaet gy daer mede, Opgevaren ten hemel? Ant. Dat Christus voor de oogen sijner jongeren van der aerden ten hemel is opgeheven, ende dat hy ons te goede daer is, tot dat hy weder komt, te oordeelen de levendige ende de doode. 47 Vra. Is dan Christus niet by ons tot aen het eynde der werelt alsoo hy ons belooft heeft? Ant. Christus is waerachtigh mensche ende waerachtig Godt. Na sijner menschelijcker nature is hy niet meer op aerden, maer na sijner Godtheyt, Majesteyt, genade ende Geest en wijckt hy nimmermeer van ons. 48 Vra. Maer soo de Mensheyt niet over al en is, daer de Godtheyt is, werden dan die twee naturen in Christo niet van een ander gescheyden? Ant. Gantschelick niet: want mitsdien de Godtheit onbegrijpelick ende over al tegenwoordigh is, soo moet volgen datse wel buyten haer aengenomen menscheyt is, ende persoonelick | |
[Folio Ff2r]
| |
met haer vereenight blijft. 49 Vra. Wat nuttet ons de hemelvaert Christi? Ant. Ten eersten, dat hy in den hemel voor dat aengesicht sijns Vaders onse Voorspreker is. Ten anderen, dat wy ons vleesch in den hemel tot eenen sekeren pant hebben, ende dat hy als dat Hooft ons sijne lidtmaten oock tot hem sal nemen. Ten derden, dat hy ons sijnen Geest tot eenen tegenpant sendet, door welkers kracht wy soeken dat daer boven is, daer Christus is sittende ter rechterhant Godts, ende niet dat op der aerden is. | |
XIX. Sondagh.50 Vra. Waerom wert daer toegeset, Sittende ter rechterhant Godts? Ant. Dat Christus daerom ten hemel gevaren is, op dat hy hemselven daer bewijse als dat Hooft sijner Christelicker Kercke, door welcke de Vader alle dingh regeert. 51 Vra. Wat nuttigheit brengt ons nu dese heerlickheyt onses Hoofts Christi? Ant. Eerstelick, dat hy door sijnen H. Geest, in ons sijne lidtmaten, de hemelsche gaven uytgiet. Daer na, dat hy ons met sijne magt tegen alle vyanden beschut ende bewaert. 52 Vrag. Wat troost u de wederkomste Christi om te oordeelen de levendigen ende de dooden? Ant. Dat ick in alle droeffenisse ende vervolginge, met opgerechten hoofde, even den selven, die hem te voren om mijnent wille voor Gods gerichte gestelt, ende al den vloek van my wechgenomen heeft, tot eenen Richter uyt den hemel verwachte, die alle sijne ende mijne vyanden in de eeuwige verdoemenisse werpen, maer my, met allen uytverkorenen, tot hem, in de hemelsche blijdschap ende heerlickheyt nemen sal.
|
|