Den hoonig-raat der psalm-dichten ofte Davids psalmen met d'andere lof-sangen
(1686)–Hendrik Ghijsen– AuteursrechtvrijV. Sondagh.12 Vra. Aengesien wy dan, na dat rechtveerdig oordeel Godts, tijdlicke ende eeuwige straffe verdient hebben, is 'er eenigen middel daer door wy dese straffe ontgaen mochten, ende wederom ter genaden komen? Ant. Godt wil dat sijne gerechtigheyt genoeg geschiede, daerom moeten wy der selven of door ons selven, of door eenen anderen volkomelick betalen. 13 Vra. Maer konnen wy door ons selven betalen? Ant. In geenderley wijse: Maer wy maken oock de schult noch dagelicks meerder. 14 Vra. Kan oock ergens een bloote creature gevonden worden, die voor ons betale? Ant. Neen: Want ten eersten en wil God aen geen ander creaturen de schult straffen die de mensche gemaeckt heeft: Ten anderen, soo en kan oock geen bloote creature den last des eeuwigen toorns Gods, tegen de sonde dragen, ende ander creaturen daer van verlossen. 15 Vra. Wat moeten wy dan voor eenen Middelaer ende Verlosser soecken? Ant. Eenen sulcken, die een waerachtig ende rechtveerdig mensche zy, ende nochtans ook sterker dan alle creatuuren, dat is, die oock waerachtig Godt zy. | |
VI. Sondagh.16 Vra. Waerom moet hy een waerachtig ende rechtveerdig mensche zijn? Ant. Om dat de rechtveerdigheyt Godts vorderde, dat de menschelicke nature die gesondigt hadde, voor de sonde betaelde, ende dat een mensche, selve een sondaer zijnde, niet en konde voor anderen betalen. 17 Vra. Waerom moet hy t'samen een waerachtig Godt zijn? Ant. Om dat hy uyt kracht sijner Godtheyt, den last des toorns Godts aen sijner menscheyt dragen, ende ons de gerechtigheyt ende dat leven verwerven, ende weder geven mochte. | |
[Folio Ee6r]
| |
18 Vra. Maer wie is de selve Middelaer, die t'samen een waerachtigh Godt, ende een waerachtig rechtveerdig Mensche is? Ant. Onse Heere Iesus Christus, die ons van Gode tot wijsheydt, rechtveerdigmakinge, heylighmakinge, ende tot een volkoomen verlossinge geschoncken is. 19 Vrag. Waer uyt weet gy dat? Ant. Uyt den heyligen Euangelio, het welck Godt selve eerstelick in 't paradijs geopenbaert heeft, ende namaels door de heilige Patriarchen ende Propheeten laten verkondigen, ende door de offerhanden, ende andere ceremonien des wets laten voorbeelden, ende ten laetsten door sijnen eengebooren Sone vervult. | |
VII. Sondagh.20 Vrag. Werden dan alle menschen wederom door Christum saligh, also sy door Adam zijn verdoemt geworden? Ant. Neense: Maer alleen de geene die hem door een oprecht geloove werden ingelijft, ende alle sijne weldaden aennemen. 21 Vra. Wat is een oprecht geloove? Ant. Een oprecht geloove en is niet alleen een seker weten ofte kennisse, daer door ick het al voor waerachtigh houde, dat ons Godt in sijn woord geopenbaert heeft, maer ook een seeker vertrouwen, 't welck de H. Geest, door dat Euangelium in mijn herte werckt, dat niet alleen anderen, maer ook my, vergevinge der sonden, eeuwige gerechtigheyd ende salicheyt van Godt geschoncken zy, uyt louter genaden alleen, om de verdiensten Christi wille 22 Vra. Wat is dan een Christen noodigh te gelooven? Antw. Al wat ons in den Euangelio belooft wert, het welck ons de Artijckelen onses algemeynen ende ongetwijffelden Christelicken geloofs in eener somma leeren. 23 Vra. Hoe luyden die Artijkelen? Ant. ICk geloove in Godt den Vader, den Almachtigen, Schepper des hemels ende der aerden. Ende in Iesum Christum sijnen eengeborenen Sone onsen Heere: die ontfangen is van den H. Geest, geboren uyt de Maget Maria: geleden heeft onder Pontio Pilato, is gekruyst, gestorven, ende begraven, nedergedaelt ter hellen: Ten derden dage wederom opgestaen van den dooden: Opgevaren ten hemel, sittende ter rechterhant Godts des Almachtigen Vaders: Van daer hy komen sal te oordeelen de levende ende de doode. Ick geloove in den H. Geest. Ick geloove een heylige Algemeyne Christelicke Kercke: de Gemeynschap der Heyligen: Vergevinge der sonden: Weder opstandinge des vleeschs: ende een eeuwigh leven. | |
VIII. Sondagh.24 Vrag. Hoe werden dese Artijckelen gedeelt? Ant. In drie deelen: Dat eerste is van Godt den Vader, ende onse Scheppinge. Dat ander, van Godt den Sone, ende onse Verlossinge. Dat derde, van Godt den H. Geest, ende onse Heylighmakinge. 25 Vrag. Aengesien datter maer een eenig Goddelick wesen is, waerom noemt gy den Vader, den Soon, ende den Heyligen Geest? Antw. Om dat Godt hem alsoo in sijn woort geopenbaert | |
[Folio Ee6v]
| |
heeft, dat dese drie onderscheydelicke persoonen, de eenigh, waerachtigh ende eeuwig Godt zijn.
|
|