ven. Tegenspraak werd niet geduld. De dissidenten werden als vijanden van het Afrikaner volk beschouwd. Onenigheid werd als een bedreiging ervaren omdat daardoor de overleving van het volk in het gedrang werd gebracht. Scheurmakers werden dan ook buiten de Afrikaner gemeenschap gesloten. Rian Malan, de auteur van de aangrijpende autobiografie My Traitor's Heart (1990) heeft het aan den lijve ondervonden.
Rian Malan is een afstammeling van D.F. Malan, die na de verkiezingsoverwinning van de Nationale Partij in 1948 premier van Zuid-Afrika werd. Voor Rian Malan, geboren in 1954, zijn de dogma's van de apartheid echter totaal onaanvaardbaar. Het wordt hem niet in dank afgenomen: ‘What gives you the right to call yourself an Afrikaner?’ vraagt zijn vader hem, nadat hij een brief naar een krant had geschreven waarin hij de regeringsleiders ter verantwoording riep na de dood van Ahmed Timol, een antiapartheidsactivist, in een politiecel.
Als gevolg van zijn afwijzing van de apartheidsideologie was Rian Malan gedwongen zijn houding tegenover de Afrikaner gemeenschap opnieuw te bepalen en dus zijn identiteit te herdefiniëren. Het is geen eenvoudige opgave; het verleden laat zich niet gemakkelijk opzij dringen. Helemaal eraan ontsnappen blijkt onmogelijk: ‘What would you have me say? That I think apartheid is stupid and vicious? I do. That I'm sorry? I am, I am. That I'm not like the rest of them? If you'd met me a few years ago, in a bar in London or New York, I would have told you that. I would have told you that only I, of all my blind clan and tribe, had eyes that could truly see, and that what I saw appalled me. I would have passed myself off as a political exile, an enlightened sort who took black women into his bed and fled his country rather than carry a gun for the abominable doctrine of white supremacy. You would probably have believed me. I almost believed myself, you see, but in truth I was always one of them. I am a white man born in Africa, and all the rest flows from there.’
Rian Malan heeft de door het Afrikaner establishment voorgehouden waarden en de manier waarop deze werden omgezet in een maatschappelijk keurslijf en een rigide politiek programma kritisch bekeken en verworpen. Hij is natuurlijk niet de eni-