Rekenschap: 1650-2000
(2001)–D.W. Fokkema, Frans Grijzenhout– Auteursrechtelijk beschermdD.W. Fokkema en Frans Grijzenhout, Rekenschap: 1650-2000. Sdu Uitgevers, Den Haag 2001
-
gebruikt exemplaar
exemplaar universiteitsbibliotheek Leiden, signatuur: 1341 B 9
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Rekenschap: 1650-2000 van D.W. Fokkema en Frans Grijzenhout uit 2001.
redactionele ingrepen
p. 355-367: de noten zijn bij de bijbehorende nootverwijzingen op de betreffende pagina's geplaatst. De dankbetuigingen zijn als noot aan de kop van het betreffende artikel gehangen.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (p. 14, 368, 398 en 400) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina 1]
Rekenschap: 1650-2000
[pagina 2]
Deze publicatie is totstandgekomen in het kader van het prioriteitsprogramma ‘De Nederlandse cultuur in Europese context’, dat is mogelijk gemaakt door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (nwo). Rekenschap: 1650-2000 is het vijfde en laatste deel van een vijfdelige synthese van onderzoek dat in de periode 1991-2000 is verricht. Vier delen hebben betrekking op de jaren omstreeks 1650, 1800, 1900 en 1950. Dit vijfde deel bevat een aantal afsluitende beschouwingen van verschillende auteurs. De stuurgroep van het programma is als volgt samengesteld: prof.dr. M. Bock, prof.dr. J.A.H.G.M. Bots, prof.dr. D.W. Fokkema (voorzitter), dr. F. Grijzenhout, prof.dr. W.P. Knulst, prof.dr. M.J. Petry, prof.dr. P.G.J. Post, mw. prof.dr. M.A. Schenkeveld-van der Dussen, prof.dr. W.C. Ultee. Drs. H.J.W. Nap (nwo) is secretaris van de stuurgroep.
De titels van de vijf delen luiden:
1650: Bevochten eendracht
1800: Blauwdrukken voor een samenleving
1900: Hoogtij van burgerlijke cultuur
1950: Welvaart in zwart-wit
Rekenschap: 1650-2000
[pagina 3]
NEDERLANDSE CULTUUR IN EUROPESE CONTEXT
Rekenschap
1650-2000
Onder redactie van
Douwe Fokkema en Frans Grijzenhout
Sdu Uitgevers, Den Haag
[pagina 4]
© De auteurs, 2001
De uitgever heeft getracht de rechthebbenden van het illustratiemateriaal te achterhalen. Indien iemand meent dat rechten niet zijn gehonoreerd, dan kan hij of zij zich wenden tot de uitgever.
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of op welke andere wijze dan ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
No part of this book may be reproduced in any form, by print, photoprint, microfilm or any other means without written permission from the publisher.
ISBN 90 12 08655 8
[pagina 5]
Inhoud
Woord vooraf | 9 | |
Hoofdstuk 1 | Inleiding | 15 |
Vormen van rekenschap | 15 | |
Het begrip ‘cultuur’ | 19 | |
Kunst, wetenschap en samenleving | 24 | |
De Europese context | 27 | |
De verhouding tot Vlaanderen | 30 | |
Het belang van de taal | 36 | |
De schuivende panelen van de culturele identiteit | 39 | |
Hoofdstuk 2 | Nederland: een historisch fenomeen | 45 |
Niek van Sas | ||
1798 als draaipunt | 45 | |
Theoretisch perspectief | 47 | |
De Republiek: structuur en cultuur | 50 | |
Lof der Botheid | 52 | |
Het wonder van de Gouden Eeuw | 54 | |
Scheiding van staat en maatschappij | 56 | |
Van Verlichting tot Verzuiling | 58 | |
Osmose van staat en maatschappij | 61 | |
Nederland als probleem | 65 | |
Het einde van de geschiedenis | 67 | |
Hoofdstuk 3 | Beeld en tegenbeeld van het koloniale verleden | 71 |
Reinier Salverda | ||
Over de betekenis van Indië | 73 | |
Het Indië van Colijn | 75 | |
Van Vollenhove: gidsland en ontvoogding | 82 | |
De erfenis van Multatuli | 87 | |
Rekenschap door onderzoek | 92 |
[pagina 6]
Hoofdstuk 4 | Religie en secularisering: de voortdurende beeldenstorm | 95 |
Jan Art | ||
Een ‘protestantse’ kerk-staatverhouding tijdens de Republiek | 97 | |
Een ‘protestants’ koninkrijk: het doorwerken van de republikeinse traditie in de nieuwste tijd | 100 | |
Een ‘protestants’ katholicisme | 108 | |
Een ‘protestantse’ permissive society | 109 | |
Besluit | 111 | |
Hoofdstuk 5 | Tolerantie en democratie | 115 |
Kees Schuyt | ||
Het begrip ‘tolerantie’ | 117 | |
Gradaties en verschijningsvormen van tolerantie | 119 | |
De bijbels-humanistische idee van tolerantie: vijftiende en zestiende eeuw | 121 | |
De rationele grondslag voor tolerantie in de zeventiende eeuw | 125 | |
Vrijheidsdrang en tolerantie: de achttiende eeuw | 130 | |
Politieke tolerantie en emancipatie | 133 | |
Tolerantie en consensus na de Tweede Wereldoorlog | 135 | |
Hedendaagse tolerantie | 137 | |
Slotopmerking | 142 | |
Hoofdstuk 6 | Strijd om de openbaarheid: sekse, cultuur en politiek in Nederland | 145 |
Marjan Schwegman | ||
Fluïditeit | 147 | |
Een opwekkend project | 149 | |
Cesuren | 152 | |
Lijden en strijden | 155 | |
Visioenen | 159 | |
Een feestelijk slotakkoord | 165 | |
Hoofdstuk 7 | Stad en land: werk in uitvoering | 177 |
Auke van der Woud | ||
Nederland als ‘werk in uitvoering’ | 179 | |
Geografische omstandigheden en economische voorspoed | 182 | |
Demografische expansie | 183 | |
Stagnatie en vernieuwing | 187 | |
Het Koninkrijk: een gecentraliseerde staatsinrichting | 189 | |
Ruimtelijke ordening en maakbare toekomst | 193 |
[pagina 7]
Hoofdstuk 8 | Onderwijs en wetenschappelijke vorming | 201 |
Sarah Blom | ||
Een toegankelijk humanisme | 202 | |
Schoorvoetend modern | 208 | |
Verzuilde eenheid | 213 | |
Vastlopend beleid | 223 | |
Slotopmerkingen | 230 | |
Hoofdstuk 9 | Literatuur | 233 |
Willem van den Berg | ||
Het Nederlands als taal van de literatuur | 234 | |
De boek- en literatuurproductie | 235 | |
De groei van het lezerspubliek | 238 | |
De organisatie van het literaire leven | 239 | |
Het literaire tijdschrift | 244 | |
De promotie van literatuur | 245 | |
Nationaal en internationaal | 247 | |
Literatuur: een vlag met vele ladingen | 250 | |
Ontlezing en ontnationalisering | 254 | |
Hoofdstuk 10 | Muziek en muziekleven | 257 |
Emile Wennekes | ||
Stijlgeschiedenis in vogelvlucht | 260 | |
Hof, kerk en stad | 261 | |
Operacultuur | 267 | |
Orkestcultuur | 269 | |
Ensemblecultuur | 272 | |
Elitaire en niet-elitaire muziekcultuur | 274 | |
Hoofdstuk 11 | Beeldende kunst: de doem van de Gouden Eeuw | 277 |
Carel Blotkamp | ||
Zeventiende-eeuwse schilderkunst als nationale school | 278 | |
De onzichtbaarheid van de moderne Nederlandse kunst | 282 | |
De mobiliteit van Nederlandse kunstenaars | 285 | |
Openheid voor oude niet-Nederlandse kunst | 290 | |
De verwerving van moderne buitenlandse kunst | 293 | |
Slotopmerking | 299 |
[pagina 8]
Hoofdstuk 12 | Het volk verovert de media | 301 |
Henri Beunders | ||
Verheffende vervlakking | 301 | |
De Europese context | 303 | |
De Nederlandse mediacultuur | 308 | |
Van culturele citadel tot markt voor elk wat wils | 317 | |
Epiloog | 319 | |
Hoofdstuk 13 | Blijvend welvarend, voortdurend verdraagzaam? Algemene verklaringen voor enkele bijzonderheden van Nederland | 321 |
Wout Ultee | ||
Drie vragen | 321 | |
De hoofdvragen van de ijkpunten | 322 | |
Toenemende welvaart en uitbreidende rechten | 328 | |
Een theoretische synthese | 336 | |
Slotopmerking | 343 | |
Hoofdstuk 14 | Besluit | 345 |
Culturele verandering | 345 | |
Nederland, het meest postmoderne land ter wereld? | 347 | |
Een Europees perspectief | 351 | |
Noten | 355 | |
Geciteerde literatuur | 369 | |
Personenregister | 391 | |
Verantwoording van de illustraties | 399 | |
Over de auteurs | 401 | |
Colofon | 404 |