‘Dan komt het slotbal. De deelnemers van de tocht gaan naar de volgende duinpan, de mensen van de tableaus, bloot, tenzij het erg winderig is, komen er ook bij en dan dansen ze een folkloristische dans, de Eén-man, Twee-man, Schutter-man. En daarna kan ieder een half uur doen waar hij zin in heeft, en dan gaat de bus weer terug.’
‘Eén bus per avond?’
‘Nu wel. In juni werken we alleen donderdag, vrijdag en zaterdag. Daarna elke avond en als 't hoogzomer is, en in de bouwvaktijd, de Duitse bouwvak dan, hebben we ook 's nachts nog een rondgang.’
Ze stond stil. ‘Je begrijpt er ook weinig van, hè?’ zei ze, een beetje hoofdschuddend. ‘Dit is voor Belgen, toeristen, Duitsers, en een aantal Zeeuwse notabelen die achter een varkenskot zijn opgevoed. 't Moet amateuristisch zijn, anders geloven ze het niet, dan hoort het niet tot hun wereld. D'r komen hier dotten vrouwen die alleen kunnen poepen als de Pro Juventutekalender tegenover ze hangt. Op die mensen is deze sex afgestemd, kijk hier maar, dit model heeft een bloemetjesjurk aan, dat we op de markt in Middelburg gekocht hebben.’ In de jurk waren gaten gesneden om de spitse borsten alle vrijheid te geven.
‘Toch horen we het mééste commentaar nog op die jurk,’ zei Forra.
In de duinpan vormden de deelnemers aan de tocht een grote kring, op aanwijzingen van de chauffeur. Er waren hier en daar wat schijnwerpers aangegloeid, zodat het veel op een avondwedstrijd met te veel publiek leek.
Ik stond met Forra op het pad dat naar beneden leidde, en keek toe. Naast me kwam een klappertandende man staan, een paardedeken om het blote lijf.
‘Je doet of je er tegen opziet,’ zei ik.
‘Dat niet,’ zei hij. ‘Weet je wat het beroerdste is? Op de een of andere manier komen d'r muggen in die kooien. En ze moeten mij toch al hebben. En als je dan nog helemaal nakend bent, is er zoveel plek waar ze kunnen aanvallen.’
‘t Valt niet mee,’ zei ik.
‘Ik doe 't voor m'n studie’, zei hij. ‘Hier betaal ik mijn schrif-