De kroniek van Abel Eppens tho Equart
(1911)–Abel Eppens tho Equart– Auteursrecht onbekendI Boeck anno 1566.Ga naar margenoot+ Naedat die loep des Evangelii ock in Nederlandt vulendyghet muste woerden, gelick des die vorsienunghe Goedes regeret ende stellet, soe ys ock in Brabant dorch dwanck und indringent der Spansche inquisitie die vrijheit gemaket, dat ock niet ordentlicker wijse van die ordentlicken overicheit (welcke die religioen ganslicken under | |
[pagina 177]
| |
des Koninck van Spaniens hoecheit stelleden, und niet achteden, dat men sonder Sijnes Majestaets consendt und tholaetendt die Evangelissche predicatie solden offte muchten inlaten und ock neit konde ingelaten worden, want Sijn Majestaet niet sijnes egen gewalts offte des Raedts van Staten authoritiets bijwesen konde, dan voel meer der inquisitoren macht und gewalt onderworpen muste blijven) in die Nederlanden die veranderinge des religioens dan dorch dat gemene volckGa naar voetnoot1) ys angeheven. Want hoer een grouwel was die tirannie in Spannien over die Evangelisschen und ock nu over die teyn yaerenGa naar voetnoot2) lanck tovoeren in Vranckrijck uth die veranderinge grote bloetstortinghe gesien und der Konincklijcke Majestaets authoritiet unde hoecheit an beiden sijden seer mysbruckeden. Daeromme ock aldereerste in Gronnigen anno 66 in den maent Julio umtrent S. JacobiGa naar voetnoot3), als in Brabant die veranderinge dorch die meente begynnet worden, ys to Helpen, in dat voerhoff van Gronnigen, Goedes wordt van die Swingelsche predicantenGa naar voetnoot4) geprediget worden. Und dat meest dorch enige hovelingen der CoenersenGa naar voetnoot5) myt sekere anhang und gemenschap der burgeren groten und nederigen states uth der stadt Gronnigen. Welcke korte dagen daernae, want ock in Hollandt die sake gedreven worde, aen den Raedt der | |
[pagina 178]
| |
stadt Gronnigen ghesolicietGa naar voetnoot1) hebben um enich opentlickeGa naar margenoot+ kercke aldaer to hebben. Und ys des tijdes myt consendt van Borgemesteren und Raedt den gemeente der Evangelisschen thoegewesen der Brodermonneken kercke und dat bij provisie van een andere ordinantie. Daeromme van stonden an die sulvyghe kercke purgiert van altaren und belden, ys voer der Reformierde kercke myt affluydinge des klockes geopent unde overghegeven. Want men voer meer uproers und tegenstandt seer bevreset weren und meer onordentlicheit uth folgen solde und ys ock verboden worden, dat nemant der Romschen und Evangelisschen malcander lasteren und schelden soldeGa naar voetnoot2). Daer nochtans die pastoer to S. Merten Johan EeltsGa naar voetnoot3) voele tegens sijne geweten bestaen hefft myt hemelicke affradunge und opentlicke versaekinghe, hoe wol die sulvyge Elts, voer weinich yaeren twe mael tot een pastoer beropen, die sulvyge leer bekennet hadde und nu up der pawslicke ceremonien die kercke angenomen und vorts beholden wolde. | |
[pagina 179]
| |
Als dusdanige vrijheit to Gronnigen voer die Evangelisschen overgegeven, hefft die loep und veranderinge des religioens ock in die Ommelanden niet gelettet mogen worden. Dat allene neit die missen over heele landt benae sint stille geholden, dan ock in sekere kercken, tho Winsum in beide kercken, NijelandtGa naar voetnoot1), Garsshuysen, Galrelsweer, Woltersum, Cryspwolde und meer die altaren affgebroken und belden verneelet und alle presteren in swarte begunnen te predygenGa naar voetnoot2). Alsoe rijpGa naar voetnoot3) was geworden die pawsdoem, dat sick nemant daerover beswaert makede die veranderinghe an to nemen, sonderling diewijle het gemene volck, jae die leerrers sulven genoch achteden twesen tot een guede reformatie thebben, dat die kercken alsoe gepurgiert und die leerers alsoe examiniertGa naar margenoot+ und exuert van clederen solden sijn, onangesien woe die kerkentucht behoert ingestalt tworden, und die leer eendrachtich muste sijn. Overst die lutenandt Johan MepscheGa naar voetnoot4), des seer mysgunstich, hefft des an den Stadtholder, den grave van Arenborch, Johan van Lingen, ilendt verscreven. Daeromme ilendt bynnen Gronnigen een landtsdach an Stadt und Landen tsamen na manier des verbundts van 1482 verscreven. Hefft alsoe sijn breven geopent und mundtlicken verclaeret, dat Konincklijke Majestaet van Spannien soedanige veranderinge und gewalt niet konde offte wilde lijden und nageven, dat der apostelen und Marien und die heilige crucifixen alsoe oneheret und myt voeten vertreden solden worden, dan solden als kerckenschenders und dieven gestraffet worden, jae die men doersteken unde doerscheten solden etc. Waer up een gemene beraedt van Stadt und Landen | |
[pagina 180]
| |
ys genomen up Donderdage voer 11000 MagedenGa naar voetnoot1), dat, angesien dat dusse landtscap midt die naburen van Oestvreslandt durch frundtscap, echtscap und contracten, mede ock dusses tijdes halven edtwes meer lijden und nageven musten in dusse religioenssake, soe wolden sie geestelicke und wartlicke overicheit insien, dat daer nene uproer, twist unde onehenicheit an enige plaetsen und personen geboeren solde, ter tijdt die sake anders geslegen muchte worden. Wolden evenwal bij Konincklijke Majestaet lijff und gudt und allen haren upsetten. Dit worde alsoe gemeent, dat Konincklijke Majestaet en hadde die Ommelanden niet to gebeeden in dusse sake des religioens, die doch hoer egene zeendtrechten hadden und alleGa naar margenoot+ placaten der religioen niet alsoe annemenden gelick andere provintien. Want sie hoer egene landtrechten hadden und voer authocrators to achten weren. Und ock die pastoeren sick alsoe verclaerden, dat sie lange noch deners hadden west in affgoderie und pawslicke blintheit und eenmael tijdt weere die waerheit to bekennen; und men muste Godt meer gehorsaem sijn dan enich mensche; und en yder weer schuldich sick an Goedes wordt to holden; und wolden sulckes gheerne an dusse inlandtsche overicheit berichten laetenGa naar voetnoot2). Dusse verclaringhe hefft boven allen die pastoer thoe Bedum, Johan Clant, opentlicken up den raedthuyse verclaert, we ock Claes Starckenborch tegens den Petrum tSielGa naar voetnoot3) syndicum neit ontkennede, und vort sindt daer noch sommigen anderen, als die pastoer to Slochteren, Niclaus Seraunios, und die vicarius upt Sandt, her Thomas genoempt, die sulckes | |
[pagina 181]
| |
myt hoer vertreckent betuygt hebben; die anderen samelicken hebben sick na den tijdt gevoldetGa naar voetnoot1) und geholden. Dusse resolutieGa naar voetnoot2) up dusse reden gefundiert ys niet eerst an den grave van Arenborch, dan an de hartochynne van Parma to Brusel gesonden. Waeruth die ingesetenen der Ommelanden vermeenden, woe sie allnu dusse reformatie eendrachtelicken annemeden, woe hoer privilegien und vrijheit starcker solde wesen und die eersten mede ontschuldygt solden worden, als niet onrecht gedaen, noch wert enyge straffe. Daermede die missen noch meer upholden sint worden und de belden meer affgesettet. Overst sonderling ten Dam, Fermsum und Tyamsweer ys nichtes seer verandert, acht nemende up het laeste eende, want Jacob RipperdaGa naar voetnoot3) sulckes niet seer behartigede. Nochtans hefft die gemene to Loppersum anstoets genoech lijden moten um die twe predicanten, Marcus und Johan genoempt, welcker die lutenant Mepsche und pastoer TimannusGa naar voetnoot4) seer molesteren myt den, dat ock die schoelmester Albertus seer iverich was tot reformatie und die kinderen seer neerstich lerede die cathechismum. Want die Lutenandt dorch den offitiael, her Gert WerninchiusGa naar voetnoot5), to Middelstum pastoer, alhier seer dwingende was mytGa naar margenoot+ sijn ban uth yngevendt des Lutenandts. Want die offitiael tot sekere visitatie der kercken sick upgaff na der Pawsche regel. Hiertegens hebben die principaelsten, ten eersten in Loppersum, als Johan in den Ham, Tamme in den Ham, Tyasse Hayens myt die egenarffden und andere gunstigen, den Evangelio voer hoer praedicanten ingestellet und verdedyget, dat sie sick hilden an des Landts und Stadt antwordt up verleden landsdach tho hove gesandt und daerup die resolutie verwachtende. Daeromme ock voer den hoeffluyden citert. Die van | |
[pagina 182]
| |
Loppersum hebben myt dusse exceptie tovreeden gebleven, hoewol Mepsche excipieerde, dat he in LoppersumGa naar voetnoot1) die grotste collator des keerckes weer, daeromme sijne consendt meest to soecken und to achten was. Daerup die van Loppersum geantwordt, dat he neit weere die groetste dan medecollator. Und hefft sick Mepsche myt grote bitterheit und ongunst sijn partijeschap bewesen, woe he den Konischen seer trouw wesen und blijven wolde und ys daeromme sijn naem und authoritiet in Stadt und Landen ganslicken verachtelicken gemaket bij die Evangelisschen, dat he het landtscap tot partien trecken solde und neit tot vrede offte verlickchungeGa naar voetnoot2) raeden. Und hefft daeromme die meente toe Loppersum tot partien geroepen dorch sijnen dener Imele van Lottering, den he daerna tot een egene redger ingestellet hefft; want he hem ad placitum wyste to dienen. Alsoe to Winsum up den 8 Decembris den meente ock dwingende tot die missen tdoen in die kercken und nene predicatie to holden dorch ObeliumGa naar voetnoot3) van Westerhuysen uth Oestvreslant, hebben hem die Ripperda beantwoerdet, Wigbolt Ripperda und Azinga Ripperda broderenGa naar voetnoot4), dat Johan deGa naar margenoot+ Mepsche solde Gronnigen waeren: sie wolden hoere kercken regieren na des landes resolutie, verhopende dat die heele landtscap worde sick eendrachtelichen tot een reformatie begeven. Overst die pastoer to Winsum, Thomas, een verlopen muncke uth den Dam, een boese mensche wesende, hefft alle wederwille myt sijne voegedenGa naar voetnoot5) ge- | |
[pagina 183]
| |
maket und partie geholden, hoewol dat die pastoer to BillingewerGa naar voetnoot1) gevangen und betuyget um deverije enes kerckes, welcke destijdes nae landtrecht onthovet ys worden van Allert TammingeGa naar voetnoot2). Overst Mepsche als lutenandt antworde, dat die Koninck konde sulcke veranderinge niet lijden und en yder solde sick huyden voer scade und brant; daer niet anders upgesecht ys: Godt verboedet het neit. Aldus die Lutenandt, na Gronnigen reysende van Loppersum, hefft ook Garrelsweer versichtiget, woe des hovelinck Edzert Rengers soensGa naar voetnoot3) aldaer ock die belden und altaer hadde ingeslagen tegens des pastoers wille, als ock een loeser mensche und den Lutenandt hoich clagede, hefft die Lutenandt gesecht: Sie muchten beter geslapen hebben und soelen neit ongestraffet blijven. Up dusse tijdtGa naar voetnoot4) komen daer wederomme breven van den Stadtholder, den grave van Arenborch, dat men den kercke to Gronnigen wederomme solde sluyten voer die Evangelisschen und die predicanten uth den stadt veryagen. Hoewol sulckes eerst bij die meente weinich geachtet ys, dan als nu myt dwanck und vrese van knechten und gewalt die sake gedreven, ys die sake alsoe up verscheiden landtsdagen geslotenGa naar voetnoot5), dat men den Stadtholder solden gehoersaem sijn. Want Leverden hadde sick nu weder daerto brengen laeten; daeromme Gronnigen ock niet dorste vulharden, hoewol Gronnigen alsoe niet besettet was myt een vast huys und volck gelick Leverden. |
|