Goddelijke eenheid, is Ruskin niet gekomen. Toch had hij die kunnen leeren, was 't niet van der Hebreeën profeet Samuel, dan van negentiende eeuwsche Amerikanen als Thoreau en Walt Whitman.
Evenmin verstond hij wat Kropotkin de poëzie der machine noemt. Boos en verdrietig door het ontzuiveren van Engelands heldere sfeer door steenkool-damp, geen heil ziend in de door arbeids-besparing bevorderde gemakzucht, achtte Ruskin alle machinerie uit den booze, niet vertrouwend dat der menschen vernuft wel eenmaal machines zal leeren maken, die niet enkel bewonderenswaard zijn door vernuft, maar ook schadeloos en schoon, zoodra zij niet meer gemaakt worden uit persoonlijke baatzucht maar uit gemeenschappelijk belang, - en niet verwachtend dat men eenmaal algemeen zal leeren, vrijen tijd wèl te besteden.
Zoo achten velen onzer nog: geld, fabrieken en handel heelendal verwerpelijk, niet begrijpend dat het bedorven en vervuilde vormen zijn van onschadelijke of nuttige zaken.
Ruskin's kolonisatie-plan, de St. George's Company, is niet geslaagd, hoewel er nog een tamelijk voorspoedige Ruskin-kolonie in Tennessee bestaat. In Engeland wordt Ruskin's naam thans meer aan stichtingen voor opvoeding en onderwijs verbonden, soms wel zeer te onpas.
Zelf kunstenaar en leeraar, ging zijn aandacht, bij het bedenken eener beter sociale ordening, voorbarig naar de kwesties van onderwijs en kunst. Zeer goede en nuttige zaken, maar niet vereischend de allereerste zorg. Zal men een pasgeboren kind kunst-geschiedenis doceeren? Men dient eerst af te wachten of het zuigen wil, om vervolgens te letten op zindelijkheid, op spreken en staan.