Toneel
(1996)–Don Duyns– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 57]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 58]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
‘Wij leven in het tijdperk van ‘je lekker voelen’: er is geen waarheid en geen leugen meer, geen cliché or creatieve inspiratie, geen schoonheid en geen lelijkheid, maar een eindeloos palet van genoegens, allemaal verschillend en allemaal gelijk. De democratie betekende dat allen toegang hadden tot de cultuur; voortaan laat zij zich omschrijven als het recht van iedereen op de cultuur van zijn keuze (of om zijn impuls van het ogenblik cultuur te noemen).’ ‘Het wonderlijke van onze tijd is dat de chronologie verdwijnt. Frequentie en herhaling zijn de nieuwe toverwoorden.’ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 59]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhoud
Zoals Frank Zappa al zei: ‘Deze wereld gaat aan nostalgie ten onder.’ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 60]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De voorstelling speelt zich af in een Grand Café. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 61]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aanvang(Zes acteurs/actrices zitten op stoelen. Staren naar het publiek, naar elkaar of naar zichzelf. ‘Nothing Compares To U’ van Sinnead O'Connor wordt gedraaid. Het licht neemt enigszins in intensiteit toe. In een luie stoel zit iemand met een afstandsbediening, die de hele voorstelling door zal blijven ‘zappen’, d.w.z. steeds andere kanalen op een gereedstaand (of hangend) tv-toestel inschakelen. Het meest kijkt deze persoon naar mtv. Voor het toneelspel heeft hij geen oog. Ook na het applaus zal hij blijven zitten, tot ook de laatste toeschouwer het theater verlaten heeft.) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BijstandFUNDAMENTEEL NIHILIST
Goedenavond....
mijn naam is
(Naam acteur/actrice)
Sinds m'n vijftiende
heb ik niets meer gedaan
helemaal niets
en daar ben ik trots op,
m'n dagen breng ik door
met slapen en mtv kijken
's nachts ga ik uit;
de Roxy, de Mazzo, de It
allemaal geen reet aan
eigenlijk, in feite,
maar je moet toch wat...
Intiem contact
met andere lichamen
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 62]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
dat zie ik eigenlijk
überhaupt helemaal
niet zitten...
Mag ik me even voorstellen:
een lid van de Niks-generatie
‘the lost generation’;
volgens een bekende
niet al te getalenteerde
actrice
zijn mensen van mijn leeftijd
burgerlijk
en misschien is dat ook wel zo
wat betekent een term als
‘subversief’ tegenwoordig nou nog?
Ik hoor bij de coma-generatie...
de generatie
zonder ruggegraat
zonder idealen
zonder ideeën
(ik ben) een slappeling
een nietsnut
een worm
een luiwammes
een a-seksuele klaploper,
een man zonder eigenschappen,
slechts geboren om te sterven,
aangenaam.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 63]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Citaat
(Iemand spreekt iemand anders aan)
- jij ook hier wat leuk wil je iets drinken kom je hier wel vaker? - nee, dit is de eerste keer - goh wat gezellig zeg hoe gaat 't met je gaat het goed hoe gaat het met je? - goed het gaat goed - gelukkig daar ben ik blij om met mij gaat ook alles goed ben ik ook blij om zeg wat doe je tegenwoordig doe je iets wat doe je tegenwoordig? - ik zit in de kunst. - oja? wat leuk in de kunst goh ik had een achterneef die was schilder maar die heeft zichzelf een kogel door de kop gejaagd zit jij ook in de schilderkunst of niet of wel? - nee ik zit in de theaterkunst - in de theaterkunst! god wat leuk heb ik ook altijd gewild in de theaterkunst acteur ben je acteur? - euh... ja - goh wat leuk heb je werk zal wel niet er is weinig werk hè jammer maar toch een leuk beroep - ja, ik heb werk - goh wat leuk toch een baantje wat dan waar dan bij wie dan? - ik werk in een discotheek, als uitsmijter - goh, nou... dat is in ieder geval in de richting - ja... - zeg ik moet weer verder leuk je gesproken te hebben enne... misschien zie ik je wel een keer op tv | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 64]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- zou kunnen - dan kan ik zeggen: die ken ik, haha! tot ziens! - tot ziens... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DertigDERTIGER
Tussen de wal en het schip
heb je altijd nog een heel
smal strookje water; daar
drijven wij op, wij dertigers,
wij die overal buiten vallen.
We dragen gekleurde schoenen
en doen gel in ons haar, maar
we zijn niet jong meer.
We dragen pakken met dassen
en schoenen van Clarks, maar
we zijn nog niet oud genoeg.
Op het smalle strookje water
tussen wal en schip weten wij
ons nog net in leven te houden,
tot we zinken.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egoïsme‘Ze zeggen dat ik
heel erg op mezelf
gericht ben maar
dat vind ik zelf
helemaal niet want
ik
heb het helemaal
niet zo vaak over
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 65]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
mezelf
ik vind mezelf
helemaal niet zo
interessant
ik ken wel
interessantere mensen
dan mezelf
en dat meen
ik, ik
hou van mezelf
dat is toch
niet verkeerd
dacht ik, ik
kan me vergissen
maar dacht ik niet
ik niet
niet ik.’
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fragmentatie
(Een aantal mensen praat langs- en door- elkaarheen)
A
Jongens, ik ben op 't moment heel erg met film bezig. Bunuel, Fellini... Bunuel, je weet wel. B
Iedereen is tegenwoordig zwanger. C
Dat komt omdat wij ouder worden. A
Ik droom van nonstopvideoperformances. E
Ik vind Van Kooten en De Bie nu echt passé. F
Hoe voel je je in je vel? Heb je wel's hapkido geprobeerd? A
Als het maar kunst is, dan is het goed. G
Dus ik zeg, zeg ik: dat heb ik nooit gezegd. B
Ik vind het smerig, zo'n dikke buik. Net 'n walrus. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 66]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E
De artiest moet tegenwoordig eerst en vooraltijd zakenman zijn. Kijk naar Rob Scholte, kijk naar Jef Koons, kijk naar Van Gogh. B
Je ziet het overal om je heen; zwangere vrouwen. G
Maar hij zegt, zegt-ie: wat wil je dat ik zeg?, zegt-ie, dus ik zeg: wat zeg je nou helemaal? Wie denk jij eigenlijk dat je voor je hebt? F
Seks met dieren, heb je dat wel's geprobeerd? Werkt heel bevrijdend. A
Het mooie van samplen is dus dat je niks zelf hoeft te verzinnen. Live-muziek is absoluut voorbij. C
Hoe ouder we worden, hoe meer we zwanger worden. B
Ik zou abortus doen. Absoluut. Hoppa, die breinaald erin. F
De zomer van '77 herinner je je die nog? Een zomer vol liefde en aandacht voor elkaar. A
Je kan er stinkend rijk mee worden. C
Maar denk eens aan de morele implicaties. E
Na je dertigste gaat het bergafwaarts. Kijk maar naar Gert Berg, Jef Koons, kijk naar Peter van Ingen. G
Dus ik zeg, zeg ik, ik zeg: bekijk't maar! Ja toch? A
Stijl dat is alles. Stijl dat is niks. Allemaal waar. F
En als je me dan vraagt: wat hebben de mensen tegenwoordig nog voor elkaar over dan moet ik helaas zeggen: niets, niets, niets. A
The message is the medium. Ook waar. B
Hoe zou mij dat staan, zo'n dikke buik? C
Niet zo mooi, denk ik. Je hebt geen draagheupen. E
De figuratieve schilderkunst is weer helemaal terug. D
Beetje hoofdpijn. Hier links, ja. Voorhoofdsholte. G
Kijk, je kan alles tegen mij zeggen, maar op die manier hoeft't voor mij niet meer, niet dan? E
Landschapsschilderen, ook weer helemaal terug. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 67]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
D
Zo'n stekende pijn die optrekt vanuit de nek. F
Probeer prikkelmassage. Ook heel goed voor je Yin en Yang. C
En wat moet een kind op de huidige wereld? B
Precies. Alles gaat naar de kloten. A
Ik ben weg. Moet nog naar't documentairefestival. D
Gut, wat lullig van die vaas. F
Waar moeten ons nu nog tegen verzetten? G
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks. Zeg ik. E
Word je nou lelijk als je gelooft of ga je geloven als je lelijk bent? B
Ik vind het niks hoor, die condooms. Die geur van verbrand rubber. F
Werken met maskers kan ook heilzaam zijn. D
Geld is macht. Ja, dat weet ik ook wel. C
Als de vliezen breken is het al te laat. B
En waar moet ik in godsnaam een geschikte man vinden? Die van mijn leeftijd hebben allemaal al zo'n huppelkut. A
Zeg, ik ben weg. Moet echt gaan. D
Stemmen, dat doe ik al heel lang niet meer. F
Moeten we ons nog wel verzetten? G
Dus ik zeg... E
Smart-art. Heel belangrijk ook. A
Heeft er iemand zin om mee te gaan? B
Er zijn natuurlijk wel leuke mannen. Maar ik ken ze niet. F
Ja, hij organiseert nu popfestivals. D
Perfect toch?
(Het gesprek gaat verloren in een kakofonie van geluiden en stemmen)
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 68]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grand café-generatieSOCIOLOOG
Deze generatie is volmaakt eclectisch anorectisch dialectisch... ANDERE SOCIOLOOG
Punk, disco, hardrock, new wave, ska, rastafari, boeren, voetbalsupporters, skinheads, studenten, krakers, heksen, homofielen, junkies, mods, patsers, avantgarde, buitenlanders, dorpelingen, funk, hells-angels, klootzakken, macho's, jongens en meisjes, mietjes, tuig, werkelozen, zwarten, anarchisten, aso's, afro's, black, blits, boerenjongens, bruinen, burnies, conservatieven, creeps, crises, depressievelingen, doetjes, drugverslaafden, dullekes, dutsen, dutsmutsen, eikels, eitjes, excentriekelingen, excentrieken, fascisten, feministen, flikkers, fistfuckers, grafzerken, grafzerkpunks, guppies, hiphop pers, hokers, ketsvolk, losbandigen, madnesstypes, mammieskinderen, meelopers, modevolgers, modernegroepers, moderno's, motorfreaks, nazipunks, negers, neo-hippie-punkers, neppo's, newdies, nozems, overblijvers, politieagenten, potten, progressievelingen, ruigen, ruige lerenjackie-types, sekte-leden, semipunks, simpelen, sixtie-types, socialen, soft-punks, spijkerbroekenmensen, sporters, sportivo's, studentjes, sub-kak, skinheads, supernetjes, suri's, trendsetters, trutten, turken, werkvolk, whites, witteboorden, zwervers, schuifdake!! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 69]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HartenbloedTWEE PERSONEN
‘Wij ben bang
bang
voor van alles
en nog wat.
Wij ben bang
voor motoren,
dat we eraf vallen
met hoge snelheid
en uit elkaar spatten
op de betonnen weg.
Wij ben bang
voor bankroven
waar wij bij betrokken raken
en door de mond worden
geschoten
wij ben bang
voor hoge torens
en wij ben bang
voor ongeneeslijke ziektes:
aids, kanker, de Spaanse griep;
in een vliegtuig
ben wij bang
dat het neerstort
of doormidden
zal breken of
dat we eruitgezogen
zullen worden.
Wij ben bang
voor deze tijd
waarin niks zeker is
maar alles vaststaat.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 70]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook ben wij bang
voor verveling,
dat je niet weet
wat je moet doen
om niet te beseffen
dat je niet weet
wat je moet doen.
Maar het allerbangst
ben wij voor pitbullhonden.
Met van die grote kaken
waaraan schimmelige slijmdraden
bungelen.
Als wij daar aan denken
ken we hier ter plekke een
hartverlamming krijgen...
daar ben we trouwens ook doodsbang
voor, voor hartverlammingen.’
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Idealen
(Drie jonge mensen in gesprek)
C
We moeten iets doen ons leven moet een richting krijgen wat is jouw ideaal heb jij een ideaal wat is jouw ideaal. F
Er is een nijpend gebrek aan brood. In de trommel ligt nog maar één sneetje Dat ga ik echt niet opeten, zo'n beschimmeld sneetje. A
Een leefbare wereld en een schoon milieu. En geen oorlog meer en geen apartheid en ook geen discriminatie C
Dat is alles? F
Eén beschimmeld sneetje, ja. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 71]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A
Ja, dat is zo ongeveer alles. C
Dat zijn jouw idealen? A
Dat zijn mijn idealen ja. Iets mis mee? F
Iemand zal toch even naar de bakker om de hoek moeten. C
Beetje oppervlakkig. A
De dag dat ik geboren werd vond in Brussel de grote anti-Vietnamdemonstratie plaats. Dat noem ik pas idealisme. C
We zijn slappelingen. A
Maar we hebben toch tegen de kruisraketten gedemonstreerd? C
Ja, maar dat haalde niks uit. F
Het zal er wel weer op uitdraaien dat ik straks naar de bakker moet. Waarom moet ik altijd naar de bakker? Waarom jullie niet? C
Omdat wij discussiëren. Wij hebben geen tijd om naar de bakker te gaan. A
Het is heel simple: wij discussiëren, jij gaat naar de bakker. F
En als ik het daar niet mee eens ben? C
Dan rot je maar op! F
Goed. A
Maar over die kruisraketten gesproken... C
Hou op joh, ik heb honger. Ga jij effe brood halen? A
Ik ben een idealist, want ik ben lid van Greenpeace en Amnesty International. C
Goed, jij bent een idealist. Maar ga nu maar een half wit halen, okay? A
Nee! Ik vaar nu met mijn schip de Oosterschelde op om te protesteren tegen de giflozingen! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 72]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De jonge denkerDE JONGE DENKER
(peinzend)
‘De vraag is het antwoord
maar het antwoord
is de vraag niet...
De grote levensvragen
die kunnen toch eigenlijk
niet opgelost worden? Ik
bedoel: daar is onze
hersencapaciteit
gewoon te gering voor
we kunnen niet alles
doorzien niet a11es
weten niet alles begrijpen
waarom zijn we hier? waar
eindigt het heelal? wat
heeft het allemaal voor zin?
de vraag is het antwoord,
maar het antwoord is de
vraag niet ik kan zoveel
doen als ik wil maar ik
wil het niet doen
maar ik zou zoveel kunnen doen
maar ik doe niks geen weet van
weer geen kennis van kennis
geen gedachte gedacht geen
vraag beantwoord godverdomme
geen enkele vraag beantwoord,
het failliet van de filosofie,
peinzen in de Pijp,
opgesloten in mijn zolderkamertje
plunder ik gedachten
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 73]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
maar er wil me
niets te binnen schieten
seks is het glijmiddel van de
wereld
geloven in een betere wereld is net
zoiets als een mier de Lambada leren
dansen
het voordeel van een nadeel is dat er
geen voordelen aan kleven
ook de Romeinen hadden vermoeide voeten
na een dag marcheren
elke stelling is onzin, ook de
tegenstelling
Nootzsche Haadiger Feuiceult
laten me met lege handen staan
geen wijze woorden geen moraal
geen macht over de denkkanker
de vraag is het antwoord maar
het antwoord is de vraag niet...’
(Hij peinst voort)
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kladderadatsch
(Gesprekken in de beurs)
JONGE ZAKENLUI
heb jij die aandelen van Wenders inkoopgroep Noordholland bv. nog aangekocht ik niet daar brand ik mijn vingers niet aan ik ben daar de gek nee jongen deze jongen heeft het piekfijn voor mekaar en voor m'n dertigste een jacht en een porsche en een lekker wijf in die porsche wat je zegt wat je zegt ik kan je helemaal volgen ik boer zelf ook lekker okay de Dow Jones niet helemaal naar wens maar toch | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 74]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
niet slecht helemaal niet slecht en die Ferrari staat al voor de deur hoor nou en of die geluidsinstallatie is geniaal gaan met die banaan nou nou nou dacht ik ook wat je zegt ja hoor 't loopt lekker met 't bedrijf jazeker net zo makkelijk weer vijf punten gestegen 't vrouwtje staat er ook prima bij de laatste Quote al gelezen? sta ik in, als meest succesvolle jonge zakenman van de laatste vijf jaar ach dit is nog maar 't begin want als ik er echt aan ga trekken positieverbetering ook heel belangrijk positieverbetering jazeker ben ik de laatste tijd ook heel intensief mee bezig met het laten verbouwen van m'n grachtenpandje ja nee Regu liersgracht heeft al een paar ton gekost maar 't vrouwtje wil graag een combikeukenwoonkamerwerkvertrek en wie ben ik om Angelique tegen te spreken nee toch? wat je zegt wat je zegt wat je zegt wat je zegt even goed een lekker biertje dat Geuzelambiek ja wel karakter dat biertje kittig biertje pittig biertje ook jazeker wat je zegt zeg sta jij d'r eigenlijk goed voor o gevraagd door McKinsey als executive zo niet misselijk hoor ja ik wist wel dat jij 't zou maken zag ik op Nijenrode al jij en ik top of the bill toen al en nu nog... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LiefdeDE ALTRUISTE
‘Meteen na de havo ben ik naar de verpleegstersopleiding gegaan, die ik in vier jaar tijd met goede cijfers afrondde. Nu werk ik met zwakkeren van geest. En ik vind het heerlijk. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 75]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het is natuurlijk wel zwaar, dat is zeker zo, maar je vindt er wel voldoening in, je doet het ergens voor, het is niet voor niks. Als Freek, zwaar-mongoloïde, naar me toekomt met een zelfgebakken asbak dan geniet ik. Daar doe je het voor. Ik ben getrouwd met een aardige man van zesentwintig jaar, die ook in de verpleging zit. Kees-Jan. Zo heet-ie, mijn man, Kees-Jan. De eerste baby verwacht ik zo ongeveer over zes maanden. Ik ben gelukkig.
(Schrikt)
Oei! Dat schijn je tegenwoordig niet te mogen zeggen, maar het is nou eenmaal zo.
En ik zeg het gerust nog een keer: ik ben gelukkig!’ DE JONGE DENKER
‘De vraag is het antwoord, maar het antwoord is de vraag niet.’ ALTRUIST
‘Wat?’ DE JONGE DENKER
‘Een man die drie keer zo klein is als alle andere mannen heeft in ieder gevel nog het voordeel van een ander perspectief.’ ALTRUIST
‘O Jezus! Freek moet nog gewassen!’
(De verpleegster rent weg)
DE JONGE DENKER
‘De slak draagt zijn huis op de rug, de man draagt zijn kruis tussen de benen.’ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 76]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Minimal brain damageNEO-MODERNISTISCHE DICHTER RECITEERT
‘Non-stop necrofilie
Perzische tapijtenseks
In kaalketsend neonlicht
Vrucht van de pijnboom
Knerstendt onder de middagzon
In eeuwige eenzaamheidsdroom
Non-stop turbulentie
Vraagbaken in donderstorm
Excuseerpolitiekexecutie
Electroshockconversatie
Opportunistisch tuinballet
Kutkolere koleretyphus...’
(Hij gooit stoelen en tafels om. Verdwijnt dan uit het gezicht)
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Neo-narcisme.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 77]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 78]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OorlogSAMENSPRAAK
De oorlog, de Tweede
Wereldoorlog, die oorlog
interesseert ons, ons
jonge mensen, interesseert
ons niets meer.
Die oorlog is vijftig jaar
oud, voorbij, afgelopen, aus.
Die oorlog interesseert ons
niks, behalve dan als we
kinderen zijn van mensen
uit getroffen groepen,
dan interesseert ons de
oorlog weer wel, maar dat is
een uitzonderingssituatie.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 79]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oorlog in Nederland, dat is:
soldaat van Oranje, Pastorale 1943,
Rambo 5, Het Bittere Kruid van Marga
Minco, Anne Frank. Ons interesseert
dat niet meer zo. Wij zijn een frisse
nieuwe generatie. Onze ouders waren
kinderen in de oorlog of nog niet
geboren. Dus interesseert de oorlog
ons, ons jonge mensen, niet meer.
De Golf-oorlog dat is wat anders
die hebben we zelf meegemaakt
nou ja, gezien op cnn
mooie beelden, scherp, grappig
chirurgical bombing
‘this is the luckkiest man in Irak’
mooie beelden ja: wij hebben
een oorlog meegemaakt
een kleitje weliswaar,
maar toch een oorlog.
Natuurlijk is het erg
wat de joden in de oorlog
hebben meegemaakt
maar als ik morgen
onder een auto kom
is dat ook erg.
(Muziek van Strauss. Er wordt gewalst)
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Proleten poëzieJONGE PROLEET IN TRAININGSPAK
(Met Ajaxvlag)
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 80]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dikke Lul Drie Bier
Die Kut Moet Vlees Zien
Ajax-Feijenoord Olé Oléééé
Die Kut Moet Op De Trekhaak
Een Meter Bier Voor De Hele Zaak
(Laat scheet)
Effe m'n Aambeien Föhnen
M'n Vrouwtje Zit Thuis Bij De Bouviers
En Ik Verdien De Centjes Olé Oléééé
Tieten-kont Tieten-kont Tieten-kont-kont
Elke Zomer Twee Weken Naar Torremollinos
Al m'n Spaarcentjes Opmaken en Heerlijk
Helder Heineken Drinken De Hele Dag Door
M'n rug roodgloeiend verbrand want
In slaap gevallen op het goudgele strand
Teveel gezopen maar wel dikke lol gehad
Een vrouwtje opgepompt met glimmend liefdessap
Tieten-kont Tieten-kont Tieten-kont-kont
Elke Zomer Twee Weken Naar Torremollinos
Al m'n Spaarcentjes Opmaken en Heerlijk
Helder Heineken Drinken De Hele Dag Door.
Olé Olé Oleéééé
Olé Olééééééééé!!!
De proleet verdwijnt al zingend.
Op de band begeleid door een lied
van Koos Alberts of André Hazes.
Of René Froger: ‘Een Eigen Huis’,
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 81]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Question & answerJONGE DENKER
‘Mag ik jou 's een vraag stellen?’ VERPLEEGSTER
‘Als het maar niet over seks of politiek is.’ JONGE DENKER
‘Ben jij tevreden met het leven zoals het is?’ VERPLEEGSTER
‘Ja, ik ben gelukkig. Gelukkig met Kees-Jan en de honden. En...: er is een kleine op komst. Twee zelfs. Het is een tweeling.’ JONGE DENKER
‘Dat is fijn om te horen. Dus jij voelt nooit de neiging tot zelfmoord?’ VERPLEEGSTER
‘Hoe bedoel je?’ JONGE DENKER
‘Het verlangen om jezelf van een hoog gebouw af te storten of je polsen door te snijden met een gekarteld mes omdat het leven kut met peren is.’ VERPLEEGSTER
‘Nee hoor, nee, dat moeten andere mensen maar doen.’ JONGE DENKER
‘Fijn. Dankjewel.’
(Wil gaan)
VERPLEEGSTER
‘Ho, wacht 's even...wil jij soms...?’ JONGE DENKER
‘Maak je maar geen zorgen. Het leven heeft geen zin, maar het niet-leven heeft helemaal geen zin.’
(Exit Jonge Denker)
VERPLEEGSTER
(Denkt even na)
‘Ik ben Ada Kok en ik ben gelukkig.’ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ReligieDE JONGE CHRISTEN
‘Ik maak me zorgen
zorgen over alle
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 82]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
vervuiling en vergiftiging
van het leven, zorgen
over een overbevolkte wereld
waarin steeds meer mensen
alleen zijn, zorgen
ovet mensen die geloven
in hun twijfels
zonder ooit zekerheid te vinden,
zorgen, omdat alles in de wereld
verandert, zonder dat de mensen
veranderen, zorgen.
Kijk, ik heb ook niet zo een, twee, drie
alle antwoorden op de problemen in
deze wereld.
Maar ik weet wel dat het nodig is
dat mensen veranderen
te beginnen bij mezelf.
En daarom ben ik naar Jezus gegaan
met mijn zorgen.
Hij heeft de kracht
om mensenlevens te veranderen.
Een nieuwe generatie jongeren staat op
die alles inzet om God te kennen.
Hosanna, in den hoge, Jezus, Holy Jezus.
Lala la lala la...’
(De Jonge Christen gaat zingend en dansend af)
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Safe-seks‘Wat is er nou eigenlijk nog geil
nu je aan de liefde dood kunt gaan?’
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 83]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Train, trainREIZIGSTER
‘Onderweg van Rome naar Parijs
bedacht ik me opeens
hier ben ik al eens eerder
geweest, deze weilanden
heb ik al eens
eerder gezien, in
een droom,
in een droom
ben ik hier
al eens eerder
geweest...’
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UbermenschDE JONGE CHRISTEN
‘Het geloof in God brengt me dichter bij de mensen.’ DE JONGE DENKER
‘God...God...wat is God?’ DE JONGE CHRISTEN
‘God is in den hemel.’ DE JONGE DENKER
‘Ik vraag niet waar God is, ik vraag wat hij is.’ DE JONGE CHRISTEN
‘God is de Heer, onze Redder.’ DE JONGE DENKER
‘Onzin, ik ben God, jij bent God, m'n oude schele onderbuurvrouw is God, Hans van der Togt is God, “god” is een woord van drie letters.’ DE JONGE CHRISTEN
(Loopt weg)
‘Ik maak me zorgen, ernstige zorgen.’ DE JONGE DENKER
‘Als de gedachte eenmaal gedacht is, kun je haar niet meer ongedaan maken. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 84]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alles wat ooit gebeurt is, kan niet meer teruggedraaid worden. Elke zin die ik zeg is voorgoed uitgesproken. Elk woord, elke komma. Ik moet beter opletten wat ik zeg... Wat zeg ik eigenlijk?’ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vriendschap1
(Muziek van Schubert)
‘Ik voel me zo eenzaam
ik voel me zo verschrikkelijk eenzaam
elke ochtend hetzelfde hoofd in de spiegel
grauwgestaarde ogen
een bleke bek
wanneer heb ik voor het laatst gelachen
meer dan drie maanden geleden...
Dit heeft geen zin
elk jaar alleen op vakantie
kon ik maar iemand bellen
erover praten
om er samen uit te komen
als het donker wordt
dat ik dan niet zo alleen ben
een vriend
of een vriendin
om mee te praten
samen mee te winkelen
naar de film te gaan
of gewoon
de hele dag op mijn kamer te zitten
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 85]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
en samen te zwijgen
gedeelde stilte
maar ik heb geen vrienden
of vriendinnen
ik heb liever geen vrienden
dan dat ik vrienden heb
die ik later weer verlies
daar ben ik zo bang voor
dat er dan helemaal niks meer is
dus ben ik eenzaam
en ongelukkig
maar niet bedrogen
eenzaam en alleen
maar niet bedrogen.’
(De muziek van Schubert zwelt in volume)
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2‘Open contacten
gewoon met mensen praten
openstaan voor anderen
gezellig babbelen
in een vriendschappelijke sfeer
een uitwisseling van gedachten
en gevoelens
vriendschap is een workshop
het hele leven is een workshop
hoe ken je iemand?
wanneer kan ik iemand “een vriend”
noemen?
de angst
het verlangen
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 86]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
wat er in een ander omgaat
weet ik veel
wie kan ik vertrouwen?
dat is een kennis
dat ook
maar hij,
hij is een vriend
die kan ik vanuit Tokio opbellen
als ik zonder geld sta
bij wijze van spreken
en dan komt-ie naar me toe
meteen
eerstvolgende vliegtuig
kijk; dat noem ik vriendschap
echte vriendschap
de rest is opvulling
gezelligheid
wazig
vaag
God...’
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3‘Soms, soms bellen
we elkaar maanden
niet, geeft niet
moet kunnen, maar
dan opeens, pats
boem, is het raak,
zien we elkaar
opeens drie weken
achter elkaar elke
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 87]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
dag en nacht, feest,
en dan weer een jaar
niet, kan allemaal,
de band die ons bindt
is zo sterk, van jongs
af aan al, altijd samen
we kunnen op elkaar
bouwen, ik weet gewoon
ik kan haar vertrouwen
hoef niet bang te zijn
voor verraad of bedrog
alles komt goed, samen,
nee, huilen hoeft niet.’
(Muziek van Het Goede Doel ‘Vriendschap is een illusie’)
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wensdroom
(Twee Cosmo-girls)
COSMO-GIRL 1
blij met billen minder blij met borsten COSMO-GIRL 2
onzeker ben ik nooit geweest, nee natuurlijk niet, daar heb ik ook m'n huidige job aan te danken, zelfverzekerd moet je zijn in deze machomaatschappij, anders ga je reddeloos ten onder, als jonge werkende vrouw met hersens COSMO-GIRL 1
trots op benen minder blij met heupen COSMO-GIRL 2
schouders naar beneden, rechtop lopen, borst naar voren, gulle lach, kuiltjes in de wangen, een positieve uitstraling, dat is het halve werk, wat heb je trouwens een aparte lippenstift op, heel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 88]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
gek, dat paars bij je rode haar, of is het bruin bedoeld, heb je by the way je rimpels weg laten halen? Staat wel grappig, dat strakke gezicht, doet het niet vreselijk pijn bij het lachen? COSMO-GIRL 1
ik zoek een man met een sportief lichaam stevige billen en heel veel geld COSMO-GIRL 2
ik stik d'r van, aan elke vinger een vent, maar ze zijn zo vréselijk dom, ik heb zo enorm veel moeite om een man van mijn eigen niveau te vinden, die ook nog een beetje kan neuken, uitstervend ras denk ik, ik ben nu product-manager bij een miljoenen-bedrijf, denk dat ik binnenkort de zaak overneem, positieverbetering, héél belangrijk, 'k ben nu bezig met de Nijntje-lijn, parfum voor kleuters, is dé groeimarkt voor de toekomst, vroeg beginnen, dat is het halve werk, nee, Bas zie ik niet meer, legde te veel beslag op me, zit ik liever alleen thuis, met m'n cd, m'n Microwave, m'n High Definition Color tv, m'n katten en m'n kleurenrepro's van bekende kunstwerken aan de wand, ja nou, als je het geld hebt moet je het laten waaien, hé... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
XeroxDE JONGE DENKER
‘Ik ben een kopie van mijn ouders mijn ouders zijn een kopie van mijn grootouders mijn grootouders zijn een kopie van hun ouders hun ouders zijn een kopie van mijn betovergrootouders | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 89]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
mijn bet-overgrootouders zijn een kopie van hun ouders. Ik loop dus eigenlijk al eeuwen op aarde rond...’ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yoga
(Met groeiende wanhoop)
‘Ik ga naar India
het tijdperk van de nieuwe mystiek
is aangebroken ik zoek een guru
ik ga naar India
ik wil dagen vasten
al m'n geld afgeven
weken niet aan seks doen
alles wil ik doen
om tot mezelf te komen
om mijn geest te beheersen
de kunst van contact
ik zoek een goeroe
ik wil rebalancing massage
ik ga naar India
ik wil over brandende kolen lopen
pinnen door mijn tepels steken
mediteren tot ik scheel zie
alles wil ik doen
om het licht te zien
ik zoek natuur en stilte
ik wil zweven
in het oneindige
opgaan in een eeuwige droom
van gouden zeepbellen en klatergoud
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 90]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ik wil mijn lichaam vergeten
alles terugbrengen tot de geest
ik zoek verlichting
ik ga naar India
ik wil worden wie ik al ben
ik zoek een goeroe
wie wil mijn goeroe zijn
wie kan ik volgen
in deze barre wereld
wie is bereid
me bij de hand te nemen
me te begeleiden
langs de ravijnen
langs de diepe zee
over de bergen
door het weiland
naar de glazen stad
de grote glazen stad
waar de mensen geen
thee drinken
maar tevredenheid
wie voert mij daarheen
wie?!
ik moet terug in de tijd
rebirthen
mijn wortels herontdekken
begrijpen wie ik was
om te weten wie ik ben
mijn Aura en Chakra hervinden
terug in de tijd
terug naar de sixties
toen het derde oog openlag
toen Amsterdam
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 91]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
het magies centrum
van de wereld was
kleur, ritme, melodie
ik moet terug
ik zoek een goeroe
ik ga naar India
laat me niet alleen
ik kan het niet alleen
niemand begript het
iemand moet me verder helpen
iets of iemand
de aangewezen is nu
geef me een hand
help me hieruit
ik stik
hier ga ik dood
ik ga dood.’
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zestig
(Twee mannen (of vrouwen) met lange baarden en palastinasjaals, type Loek Zonneveld. Ze roken hasjiesj)
MAN 1
Weet je nog van vroeger, toen we nog opstandig waren? MAN 2
Natuurlijk, dat zal ik nooit vergeten. MAN 1
Ik gooide de eerste tomaten in de Schouwburg. Bentz van den Berg had net ingezet met z'n eerste zin en ploef! MAN 2
Dat was raak! Dat hele reactionaire bestel op z'n gat. Weg met de burgerlijkheid. Modern toneel! De boerderij in Loenersloot, La Mama, het Werkteater! MAN 1
Ik ontwierp het witte fietsenplan en organiseer- | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 92]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
de tientallen happenings. Te gèèk, weetjewel. Robert Jasper Grootveld bij het Lieverdje, jaja. MAN 2
De antirook magiër, ja. Ik gooide die rookbom bij 't huwelijk van Claus en Trix. Ja, nee, schandalig die monarchie. MAN 1
Met een fascist nota bene! Zat bij de Wehrmacht weet je wel, of bij de SS of zo. MAN 2
Autoritair tot en met, hou op. We hebben heel wat moeten schoppen, toen. MAN 1
Beter langbehaard dan kortzichtig! MAN 2
Zo is het, statements, daar draait 't om. MAN 1
Mooie tijd. Goeie tijd. MAN 2
Gouwe tijd. Dé tijd. MAN 1
Veel vrienden gemaakt. MAN 2
Veel vrienden kwijtgeraakt ook. MAN 1
Dat ook, ja. De strijd eiste z'n tol. MAN 2
Sommige mensen moest je wel laten vallen. Konden niet meegaan met onze anarcholinkse idealen. Burgerlui. MAN 1
Kon je niet mee omgaan. MAN 2
Ze plukken nu nog steeds de vruchten van onze aksies toen, de jeugd van nu. MAN 1
Wij waren de voorhoede, zij zijn de achterhoede. 't Is makkelijk voor ze. Alle doorbraken zijn al geforceerd. MAN 2
't Is evenwel een klotezooitje nu, hè? MAN 1
Ach man, hou op. Ik kom m'n huis niet meer uit. MAN 2
Ze pakken je zo je portemonnee af en die junken en al dat lawaai - muziek noemen ze dat- en bij de politie hoef je toch ook niet meer aan te komen tegenwoordig. Die lachen je recht in je smoel uit, de politie. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 93]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Man 1
Politiek is 't ook een zooitje. We hebben een strakke hand nodig, als je 't mij vraagt. MAN 2
Binnenblijven...'t is de enige remedie. MAN 1
't Toneel is toch ook niet meer om aan te zien?
(Black-out. Muziek ‘My Generation’ van The Who. Stopt abrupt)
|
|