Salaris-regeling, onderwijs-regeling, steun-regeling, pensioen-regeling, bescherming en vervolmaking van al deze regelingen, zijn de zorg van allen, die de practische samenleving moeten besturen. Wij beschouwen deze zeer gecompliceerde toestand als natuurlijk en twisten onderling alleen over détails van de uitvoering. Die twist kan hevig zijn, hij veronderstelt aan beide zijden een vast vertrouwen in het nut en de doelmatigheid van maatschappelijke voorzieningen. Dit wil zeggen: hij veronderstelt een groot vertrouwen in den mens, bijna zo groot als het vroegere vertrouwen op Gods voorzienigheid.
Door haar beveiligende maatregelen heeft de moderne maatschappij dit oude Godsvertrouwen als het ware gesaeculariseerd en zelf de voorzienigheid ter hand genomen. Bedoeling noch uitwerking is principieel strijdig met de aan God verschuldigde eerbied, want de mens heeft de taak en de macht om de aarde ten eigen bate te beheren. Maar in de concrete practijk werd uit menig mensengemoed de Godshonger weg-gesocialiseerd.
Doch ook wie geneigd zou zijn, al zijn vertrouwen te stellen in de natuurlijke goedheid van den mens, verzet zich spontaan tegen de idee der natuurlijke goedheid van den kapitalist, den imperialist, den conservatief. En waarom? Omdat de oude hoofdzonden, heerszucht, hebzucht, luiheid, zelden zo evident een lichamelijke gestalte hebben aangenomen als in den hedendaagsen wapenhandelaar, den petroleum-magnaat en den blinden verwaarlozer van het volksbelang.
Even duidelijk als de vrek van Molière voor den mens uit de burgerlijke beschavingsperiode de belichaming was van de belachelijke- en toch het geluk vernietigende geldzucht, is voor ons de groot-kapitalist uit de populaire caricaturen van tekenaars als Albert Hahn en Klaus Groth de vertegenwoordiger ener verderflijke geestesgesteldheid, die, koste wat het koste, moet worden bestreden, want deze geestesgesteldheid brengt het menswaardige bestaan in gevaar, ja, zij bedreigt zelfs de elementaire bestaansvoorwaarden van den mens.
De moderne voorzienigheid vecht tegen machten, die, hoewel ze menselijk en aards zijn, het leven zelf bedreigen, juist het soort machten, dat men weleer satanisch noemde.
Dit is een ongelijke, moeilijke strijd, gevoerd met allerlei wapens. Nu eens wordt het wapen van spot en caricatuur aangewend,