standpunt inneemt, loopt verlegenheid op.
Om maar met een brandende kwestie te beginnen: ik ben mij bewust van het feit dat ik mij verzet heb tegen de voorstelling dat suicidanten in de regel onvrij zijn. Dat hangt met mijn invalshoek samen: ik schrijf als ethicus en zo goed als de medicus of psychiater zijn brood moet verdienen aan zieke mensen, zo goed moeten mensen aansprakelijk en aansprekelijk zijn - en dus een zekere vrijheid hebben - wil er van mijn werk wat overblijven. De invalshoek verklaart - mede - het oordeel dat men over een persoon of een situatie heeft. Daar is niets op tegen, mits men er maar oog voor heeft dat er andere plekjes bestaan van waaruit men de situatie kan opnemen en aanvaardt dat iemand vanuit andere gezichtshoeken andere dingen kan zien. Daarmee zit ik al midden in de verlegenheid die ik boven schetste: de onvrije kant van veel zelfdodingen - Van de Loo spreekt zelfs van ‘dwangkeuze’ - ontken ik niet, maar ik geef de voorkeur aan een benadering ervan als van een in vrijheid genomen beslissing. Mocht het anders zijn, dan zal dat wel blijken. Het is niet juist, mijns inziens, er bij voorbaat vanuit te gaan; het vangt een suicidant in een deterministisch schema en krijgt hem - de ware suicidant - daarom niet in het oog.
Tweeslachtig? Het kan nog erger. Brengt de nadruk op de vrijheid waarin iemand voor suicide kan kiezen, niet het risico van aanmoediging of goedkeuring-bij-voorbaat mee en in het verlengde daarvan paternalisme als vergemakkelijking van suicide? Opnieuw: dat is zeker een mogelijkheid of een kans, hoe