behulpzaam zijn. Als dat door een groot gedeelte van de mensheid als een hoge waarheid wordt gevoeld, dan kan het zinvol zijn die norm vast te leggen in een strafrechtelijk voorschrift en ook te handhaven. Aan die norm is gemorreld, door abortus- en euthanasiewetgeving, maar daar ging het om noodtoestanden, die (bestaande) wetten breken. Er is waarschijnlijk geen principe denkbaar dat zo voor de volle honderd procent geldig is dat geen uitzondering, bij afweging van alle betrokken belangen, mogelijk is zoals er zelfs voor moord rechtvaardigingsgronden bestaan. Wie gedachten als deze introduceert, stuit meteen op de practici. In dit geval klom twee dagen later een klinisch psycholoog, A. Kerkhof, in de pen die uitlegde dat veel zelfmoordpogingen voortkomen uit overdreven angst, waar nog best wat aan te doen is, en daarom als voorwaarde introduceert dat de zelfmoordenaar in spe eerst een psycholoog of psychiater consulteert. Hij heeft vast gelijk dat mensen hun lot soms te zwaar zien, zodat een ruimhartig ter beschikking stellen van medicijnen tot ‘onnodige’ zelfmoorden aanleiding zou geven. Maar ik voel mij ook meteen onbehaaglijk, want daar komen de deskundigen weer aan, de mensen die weten wat goed voor mij is en aan de hand van een paar beproefde tests zullen constateren of ik zelfstandig nog mijn beslissingen kan nemen dan wel aan de hand genomen moet worden. Impliciet, even impliciet als Drion van het tegendeel lijkt uit te gaan, komt hier de ethische norm weer om de hoek kijken. Het leven is heilig, tenzij de deskundige het bestaan van een noodtoestand erkent,