Symbolisme
(1980)–S. Dresden– Auteursrechtelijk beschermdS. Dresden, Symbolisme. Amsterdam Wetenschappelijke Uitgeverij, Amsterdam 1980
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand is, met een aantal hierna te noemen aanpassingen, een diplomatische weergave van Symbolisme van S. Dresden uit 1980.
De eindnoten op p. 209-254 zijn opgenomen als ‘noten’ bij de betreffende tekstgedeelten, en niet als tekst op de genoemde pagina's.
redactionele ingrepen
p. 44: moeilijkheiden → moeilijkheden, ‘Welke moeilijkheden en parodieën op deze publikatie volgen, doet niet’
p. 45: wordenvan → worden van, ‘die het prototype genoemd mag worden van de estheet’
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten.
[pagina ongenummerd (p. 1)]
Symbolisme
[pagina ongenummerd (p. 2)]
Synthese-Stromingen en aspecten onder redactie van Rob Bindels · Rudolf Geel · Martin Ros · Herman Verhaar
[pagina ongenummerd (p. 3)]
S. Dresden Symbolisme
Amsterdam Wetenschappelijke Uitgeverij b.v. 1980
[pagina ongenummerd (p. 4)]
Copyright © 1979 by S. Dresden
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, microfilm, of op welke andere wijze ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Wetenschappelijke Uitgeverij b.v., Singel 262, Amsterdam.
No part of this book may be reproduced in any form, by print, photoprint, microfilm or any other means, without written permission from Wetenschappelijke Uitgeverij b.v., Singel 262, Amsterdam.
Omslag: Barbara van Dongen Torman
isbn 90 6287 880 6
[pagina ongenummerd (p. 5)]
Inhoud
woord vooraf 7
i ‘correspondances’ 11
Het gedicht van Baudelaire - correspondances, synesthésie, eenheid - Swedenborg, achttiende - eeuws illuminisme - platonische en christelijke voorgangers - allegorie, analogie, symboolleer - romantiek - het gedicht van Baudelaire: ‘parfois’ en ‘confuses’ - ‘maken’ en fantasie, kunstmatigheid - ingenieurstheorie en inspiratietheorie - het Schone - het bizarre - het onuitsprekelijke - volmaaktheid - suggestieve magie - -eeuwigheid en moderniteit - leven en ‘guignon’.
ii symbolisme 41
‘School’ en naturalisme - het woord symboliste - Verlaine, Huysmans, Huret, manifesten - de symbolistische school - bohème - literatuur en moraal - cafés - groeperingen en tijdschriften - non-conformisme - internationale cultuur, nationale protesten - Mallarmé, ‘L'Art pour tous’, het publiek - politiek in symbolisme en bij symbolisten - symbolisten met eigen publiek - de ‘mardis’ van Mallarmé - anarchisme - initiatieven en fin de siècle - esthetisme - esthetisme van Mallarmé: het Niets, het Schone - esthetisme in Engeland - dandyisme, Wilde, Montesquiou - leven in woorden, toneel - egotisme - steriliteit - het morele ‘beproeven’ - liefde, vrouw, perversiteit - homoseksualiteit en het schone - proces Wilde - drugs - neurose - religiositeit - decadentie - Nietzsche, Thomas Mann - betekenis van decadentie - misdaad - Laforgue, Corbière, ironie.
iii symbool 93
Allegorie, symbool - Bergson en symbool - ware werkelijkheid, het Absolute, de Idee, het Niets - Flaubert en Mallarmé - schrijven over niets - afwezigheid en taal - mysterie, onbewuste, droom - Verlaine - sensatie en constructie - teken en symbool - presenteren en represen-
iv schilderkunst, muziek, literatuur 144
Symbolisten en schilders-impressionisme - chronologie - impressionisme en academisme - impressionisme als realisme - de term ‘impression’ - symbolisme en impressionisme - impressie en effect - academisme en innerlijk model - betekenis van de schets - fragmentarisme - perfectie en suggestie - literair impressionisme - symbolistische schilderkunst en impressionisme - Idéïsme - symbool en afwezigheid - Wagner en wagnerisme - poëzie en muziek, musicalisme - Mallarmé over muziek - transpositie naar poëzie - muziek en Idee - stille muziek - poëzie en literatuur - proza en poëzie - reportage en roman - syntaxis - monologue intérieur - rol van de tijd - toneel - dans - dans op papier - Gesamtkunstwerk.
v voltooiing? 172
Neosymbolisme - Gide en symbooltheorie - satire van esthetisme - theorie van het ogenblikkelijke, disponibiliteit - Proust als symbolist - het eeuwige ogenblik - het onuitsprekelijke en kunst - literatuur en realisme - literatuur en esthetisering - estheet en kunstenaar - kunst als tekst - eenzaamheid van de kunstenaar - metaforen, laboratorium - het buitentijdelijke en gelukzaligheid - symbolistische roman - de ‘vondst’ - Valéry over romankunst - Leonardo, Teste, systematische disponibiliteit - ‘capacité’ - steriliteit - publikatie - taal en inspiratie - ‘Faire’ en oefening - hermetisme - ernst, spel - kunde en gewaarwording, het natuurlijke - betekenis van een werk - het lezen - voltooiing?