Bezonken avonturen
(1949)–S. Dresden– Auteursrecht onbekendS. Dresden, Bezonken avonturen. J.M. Meulenhoff, Amsterdam 1949
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar DBNL
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Bezonken avonturen van S. Dresden uit 1949.
redactionele ingrepen
De eindnoten zijn in deze digitale editie direct bij de bijbehorende nootverwijzingen geplaatst. De volgende pagina’s zijn hierdoor komen te vervallen: 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189.
p. 140: Le peintre de la vie moderne → Le peintre de la vie moderne: ‘Le peintre de la vie moderne, ch. IX’.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (binnenkant voorplat, 2, 6, 8, 182, binnenkant achterplat) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[ voorplat]
s. dresden
BEZONKEN AVONTUREN
peiling en perspectief
een reeks essays en studiën
dr s. dresden
Hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te Leiden
BEZONKEN AVONTUREN
Een avontuur van de geest noemt Prof. Dresden iedere poging, die een criticus onderneemt om een kunstwerk te doorgronden. Wanneer hij er aan begint kan hij immers nooit weten waartoe die poging zal leiden. Hij kan slechts zijn avontuur beleven, het zich bewust maken en het in zich laten bezinken.
Maar om zo een kunstwerk te kunnen benaderen moet men er wel zeer onbevooroordeeld tegenover staan. En dat niet alleen: wil dit avontuur die naam waardig zijn dan moet men het vanuit verschillende gezichtshoeken kunnen bekijken, van vele kanten kunnen benaderen. De bijzondere verdienste van Prof. Dresden's essays ligt in het samengaan van deze noodzakelijke objectiviteit, een grote scherpzinnigheid en een buitengewone kennis van zijn onderwerp.
Met een fijn gevoel voor nuances, een onbeperkt indringingsvermogen en een onweerstaanbare, heldere betoogtrant doet hij eigenlijk niets anders dan wat iedere minder bewuste lezer ook doet: hij geeft zich over aan de lectuur, hij laat het kunstwerk op zich inwerken. Op verhelderende wijze en aan de hand van vele voorbeelden, vooral uit de Franse literatuur, behandelt hij verschillende onderwerpen voornamelijk uit de literaire aesthetica.
Hij vergelijkt daarbij voortdurend zijn eigen opvattingen met die van andere schrijvers over hetzelfde onderwerp, en brengt de lezer zodoende in kennis met een gebied dat in Nederland slechts zelden is betreden.
Bezonken Avonturen is van bladzijde tot bladzijde een opwekking tot lectuur, tot herlezing, bezinning en verdieping.
[pagina 1]
PEILING EN PERSPECTIEF
een reeks essays en studiën
II
BEZONKEN AVONTUREN
[pagina 3]
Dr S. DRESDEN
hoogleraar aan de rijksuniversiteit te leiden
BEZONKEN AVONTUREN
ESSAYS
J.M. MEULENHOFF * AMSTERDAM
[pagina 4]
copyright 1949 by s. dresden
printed in the netherlands
by n.v. drukkerij g.j. thieme, nijmegen
[pagina 190]
INHOUD
woord vooraf | 9 | |
i | de zin der literaire critiek | 11 |
ii | literatuur en werkelijkheid | 25 |
iii | de aesthetische denkbeelden van bergson | 44 |
iv | aspecten der pseudonymiteit | 69 |
v | problemen der dagboekliteratuur | 87 |
vi | de roman als kunstwerk | 106 |
vii | de rol der kunst bij marcel proust | 120 |
viii | de betekenis van het dilettantisme | 133 |
ix | paul valery - een methode van het dichterschap | 150 |
x | albert camus en de problematiek van het absurde | 161 |
noten | 183 |
[ achterplat]