[VI]
DE VENETIAANSE KUNST HEEFT DE EEUWEN DOOR één kenmerk behouden: een bijna overmatige liefde voor kleur. De bewoners van Venetië keerden het sombere Europa generzijds de Alpen de rug toe en zochten hun avontuur en grootheid in de zonovergoten Adriatische, Ionische en Egeïsche zeeën en in de brandende Levant. Zij werden trouwens geboren tussen een hemel en een watervlakte, die beide een spel zijn van voortdurend wisselende kleurwaarden. Ook daarom is de Venetiaanse architectuur de eeuwen door een spel met licht en kleur gebleven, terwijl de Venetiaanse schilderkunst bijna doorlopend is blijven aarzelen tussen schilderij en decoratie. Het is daarom ook zinloos om de Venetiaanse kunst bijvoorbeeld te vergelijken met de Florentijnse; ook door dit primaat van de kleur is Venetië alleen met zichzelf te vergelijken.
De eerste grote Venetiaanse schilders, die op de grens staan van gotiek en renaissance, beelden de stad uit in een techniek die een synthese is van lijn en kleur. Het zijn Gentile Bellini, zijn broer Giovanni en de te weinig gewaardeerde Vittore Carpaccio. In het Cinquecento, de zestiende eeuw, breekt de kleur soeverein door. Giorgione, de grote baanbreker, schildert geheel met kleur. De grootste leerling van deze lyricus is Titiaan. Zijn temperament neigt tot het sensuele en dramatische, en daarom zijn zijn ‘wereldse’ doeken grootser en oprechter dan zijn veelbewonderde altaarbeelden. Titiaans leerling, Tintoretto, is de reus der Venetiaanse schilderkunst. Elk van zijn visionaire schilderijen is een worsteling om de ruimte te bedwingen, wat zijn dikwijls overdadig gebruik van kleur hem weer belet. Daarom zoekt hij een uitweg in een perspectivisch gewaagde mise-en-scène en in een dramatische opstelling van zijn personen, die hem tot de Cecil B. de Mille van de schilderkunst maken. Veronese, met zijn briljante kleuren, neigt veel sterker tot het decoratieve en theatrale. De achttiende eeuw ten slotte brengt twee grote schilders, die zich allereerst inspireren op Venetië zelf. Canaletto schept in zijn schilderijen een geweldige atmosferische ruimte, meer nog met kleur dan met perspectief. En Guardi is een musicus in kleur, die met een dansend penseel de magie schildert van het betoverende kunstwerk Venetië.