[IV]
DE NAASTE EN WIJDERE OMGEVING VAN ATHENE zijn rijk aan landschapsschoon, antieke overblijfsels en byzantijnse kloosters. De bergen Hymettos en Parnis, de badplaatsen aan de Saronische kust en het eiland Aegina met zijn Aphaiatempel, de kloosters Daphni (blz. 71), Kaisariana en Hosios Loukas, de Poseidon-tempel van kaap Sunium (Sounion) en het heden zo vreugdeloze ruïneveld (blz. 45), waar eens de Eleusische mysteriën werden gevierd - zij zijn alle een bezoek waard. Maar het schoonste is de tocht naar Delphi. Daar, in een dramatisch landschap, ligt het middelpunt van de gehele antieke wereld. De legende zegt, dat Zeus twee adelaren van de einden der wereld naar elkaar toe liet vliegen. Hun ontmoetingspunt was de ‘navel der aarde’. Het gebeeldhouwde brok marmer, dat dit middelpunt aangaf, staat vandaag in het Delphische museum. Een steile zuiderhelling, ingeklemd tussen de diepe kloof van de Pleistos en twee loodrechte rotsen, de Phaedriaden, de ‘schitterende’, eerste bastion van de machtige Parnassus. Heel in de verte de glans van een blauwe zeearm. Felle winterkou, brandende zomerhitte, zware onweders, veelvuldige aardbevingen, hoogzwevende adelaren en de diepe stilte der bergen, waardoor het water ruist van de zuivere en onuitputtelijke bron Castalia: dat is Delphi.
De oudste bewoners vereerden de aardgodin Ga (Ge), die bewaakt werd door de slang Python. Uit spleten in de rotsen steeg vulkanische damp, die geiten en herders dronken maakte. Een door deze dampen uitzinnig geworden vrouw voorspelde de oorlog van Troje. Het orakel van Pytho was geboren. De aardgodin werd onttroond door een nieuwe god, Apollo Delphinios, een god uit Kreta die in de vorm van een dolfijn werd vereerd. Hij doodde de slang en op zijn bevel werd Pytho omgedoopt in Delphi. De nieuwe meester van het heiligdom, de Pythische Apollo, ging voort met profeteren door de mond van een vrouw, die door het inademen der dampen in trance raakte. De orakeltaal van deze ‘Pythia’ werd door priesters uitgelegd. De afgevaardigden van Griekse steden en barbaarse vorsten en ook gewone Grieken kwamen naar Delphi om raad te vragen bij moeilijke beslissingen. Oorlog of vrede? Een kolonie stichten of niet? Trouwen of niet trouwen? Zo machtig was het orakel, dat het pas in de vierde eeuw n. Chr. voorgoed verstomde.